|   15:07:40
  צבי גיל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
כפיה דתית [צילום: אביר סולטן/פלאש 90]

נגד מחריביה ומהרסיה

העומדים בשער היהדות נגד מחריביה ומהרסיה ממי שמתיירמים להגן עליה אורתודוקסי נאור בעל תואר רב, נאבק בנחישות נגד הרפורמה במערכת המשפט והתיאוקרטיה החרדלית שהיא נושאת בכנפיה
22/02/2023  |   צבי גיל   |   יומני בלוגרים   |   סערת הרפורמה במשפט   |   תגובות

בפוסט הקודם תחת הכותרת "ספסרי הדת", צטטתי ממכתב למערכת הארץ של המשפטן החרדי דב הרבלטל, שהתבטא שהוא היה "בודד בכיפתו" בהפגנה ראשונה, בשבוע שעבר מול הכנסת. אפשר ושם הוא היה בודד, אך לא בהפגנות האחרות של נשים וגברים דתיים נגד מזימות השלטון. אחת מהן בהשתתפות רבה נערכה ביישוב הגדול ביותר בגוש-עציון - אפרת. ציינתי זאת בפוסט אחר. עם יוזמי הפגנה זאת נמנה הרב אבידן פרידמן, מחנך ופעיל חברתי. מטבע הדברים רציתי לשמוע את דעתו על המצב מנקודת ראותו האישית וגם של הציבור הדתי שעימו הוא נמנה. יתרה מזאת, רציתי לבחון אם יש בקרבנו ציבור דתי שונה מן היהדות החשוכה שחסה בצל חוטאים דרבנן, אוכלי טריפה דאוריאתא ומושחתים ושקרנים, אליבא דעלמא כולא.

ההפגנה באפרת [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90]

שאלתי הראשונה לרב אבידן הייתה בכול הנוגע להשראה לתפיסה הליברלית של דתיים בגוש-עציון, כמו רבה של "תקוע" השכנה, הרב פרומאן, והרב עדין שטיינזלץ זכרם לברכה. בתשובתו הוא הביא לדוגמה גם את הרב שלמה ריסקין, מייסד היישוב אפרת, שהוא רב עם מטען גדול של תפיסות ליברליות, שתמיד דאג לכונן יחסים טובים עם הפלשתינים ככול שניתן (הרב שלמה הכהן ריסקין,יליד ארה"ב, הוא הרב לשעבר של המועצה המקומית אפרת ומייסד מוסדות "אור תורה סטון". מרבני האורתודוקסיה המודרנית שבציונות הדתית, צ.ג).

הדת שבשמה מנסים להרוס חברה - יכולה לשמש גורם לסובלנות

הואיל והנזק שזוממי ההפיכה המשפטית גורמים הוא לא רק ברקמה הדמוקרטית אלא גם בדת היהודית, שעוכריה מתיימרים להגן עליה, ביקשתי לדעת האם אכן זאת דמותה של הדת או שמא היא יכולה להיות ההפך מזה. על כך משיב הרב אבידן:

"אני חושב שהדת בהחלט יכולה להיות קטליזטור לסובלנות ולדו-שיח, לא בעיקר בשל היותנו זרים בפזורה, אבל כן בגלל שיש לנו שיח דתי משותף עם הציבור המוסלמי, ויש הרבה נקודות השקה בין הדתות והאמונות. בנוסף לזה, התורה שָבָה ומדגישה את חובתנו כלפי הָגֵר, דהיינו, מי שלא יהודי שחי בתוכנו, וזה מעבר לסובלנות. לפי ההלכה, כל מצוות הָחֶסֶד שיהודי חייב כלפי יהודי אחר, הוא חייב גם כלפי גֵר תושב, דהיינו, חובות מוסריות שהם מעבר לחובה המוסרית הרגילה בין בני אדם".

הוא מוסיף ואומר שיש לא מעט אירוניה שהמפלגות הדתיות היום - החרדיות, וחרדליות, מדברות כביכול בשם הדמוקרטיה, כשהם בעצמם לא מזדהות עם הרעיון, ושהן בהחלט רואות את משפט התורה מעל לדמוקרטיה. ביהדות, הכללים של צדק ומשפט הם מעל, אפילו מעל למלך. גם המלך כפוף לחוק ולהלכה כמו אדם רגיל. הרעיון של הפרדת רשויות, והרעיון של זכויות לכל אדם באשר הוא אדם הנברא בצלם אלוקים - אלו רעיונות שאדם כמוהו שואב מהיהדות, ולא מחוצה לה.

הכפייה הדתית משניאה את היהדות על העם.

אשר לכפיה דתית, הרב אבידן נחרץ מאוד בדעתו: "אני בהחלט שותף לסלידה מכפייה דתית, וחושב שיש חילול השם נוראי בצורה שבה המפלגות החרדיות מציגות את היהדות. בעיניי, היהדות החרדית איננה מייצגת "תורת חיים", אלא תורה שלא עולה בקנה אחד עם חיים בעולם הזה. לגבי חוק החמץ כמובן שאני מתנגד. דברים כאלו רק גורמים נזק לדת. אני לא מבין מי מרוויח מזה. זו עוד דוגמה לכוחנות ושכרון הכוח שהשתלט על הציבור הדתי. זה ממש ההפך מהדת, וההפך מדרך התורה. זה להשניא את הדת על העם".

תהיתי לגבי השינויים שחלו בארץ הן בקרב הקהילה החרדית, שהייתה בעבר אוניברסלית ולא לאומנית, והן בקרב הדתים לאומיים, אשר נציגי שניהם חתומים על מגילת העצמאות ועכשיו חותרים תחת אותן אושיות של המדינה.

"לא הייתי מגדיר את החרדים כקהילה אוניברסלית, הם היו תנועה מאוד מאוד פרטיקולריסטית", אומר הרב אבידן ומוסיף "אבל נכון שהם היו גם אנטי-לאומיים ואנטי-ציוניים, והם עדיין". עם זאת במענה לשאלה שלי הוא מעיר: "אכן חלה מהפכה מאוד משמעותית ומעניינת ביחס של החברה החרדית למדינה. מאז הכניסה של החברה החרדית לפוליטיקה, במובנים מסוימים הם הפכו להיות "ציוניים", זאת אומרת, להרגיש בעלי הבית, במקום להרגיש שהם עדיין בגלות, תחת חסות של ממשלה נכרית. יחד עם זה, ועם השנים, הם גם הפכו להיות בעלי ברית של הימין, ובכך, כאילו ימניים. מצד שני, המפלגות החרדיות עדיין מתפקדות בעיקר כשתדלנים שבעיקר מה שחשוב להם זו טובתם של הקהילה שלהם, ולא אחריות כלל-ישראלית. יש לא מעט סתירות פנימיות הקיימות בהתנהגות של המפלגות על בסיס המתח הזה".

"הציונות הדתית" היא לא ציונית והדתיות שלה אינה עומדת במבחן הזמן

אשר לשינויים בקרב הקהילה הציונית הדתית לאומית לדעתו, לאחר תהליכים מורכבים במשך השנים, הציונות הדתית בעצם אימצה לחלוטין את תפיסת העולם של הציונות החילונית, דהיינו, שאנחנו חייבים לדאוג לעצמנו, ושאנחנו תלויים בכוחנו ובעוצם ידינו. זאת אומרת, עיקר השאלה הפכה להיות שאלה של כוח ושל שליטה ו"ריבונות", ובמדרון חלקלק של שנים, הגענו לתפיסות לאומניות וגזעניות של "עוצמה יהודית".

כמובן, שהתפיסה הזאת קיבלה חיזוק מתפיסות דתיות מסוימות שקיימות על זכותנו לארץ הזאת, ולעליונותו של עם ישראל. ומה שנקרא "הציונות הדתית" ברשותו של בצלאל סמטריץ', תהי הסיבה אשר תהיה לקיומה - בעיניו זאת לא הציונות הדתית, והעובדה שמה שיכול היה להיקרא "ציונות דתית" כמו תנועת "מימד" בראשות הרב מלכיור, והיא נעלמה, זאת טרגדיה בעיניו. ככול הנראה יש איזו סתירה אינהרנטית שמי שדעותיו מתאימות ל"מימד", כבר בהגדרה מרגיש פחות מחויב להצביע דווקא הצבעה מגזרית.

"מדוע הפגנתם נגד הממשלה? האם נגד אלמנטים ספציפיים בחוקים שהם מתכוונים לחוקק, כמו במערכת המשפט? האם נגד ההרכב של ממשלה זאת, שכוללת ללא צל של ספק גופים גזעניים"? שאלתי. על כך הוא השיב: "אנחנו הפגנו נגד הרפורמה המשפטית במתכונתה הנוכחית, בדרך שהיא מובלת שגורמת קרע נוראי בעם. בתוך המטרייה הגדולה הזו, הרבה מאוד דעות יכולות לחסות. אנשים שתומכים ברפורמות מסוימות, אבל לא בקיצוניות הזו, או לא בפזיזות הזו, או לא בהקשר של ניגוד עניינים כמו שקיים כיום, גם אנשים שתומכים בממשלה וגם מי שמתנגד אליה, וכאלה שסולדים מהגזענים והגזענות הן פחות והן יותר".

אם נזדמן לי רב דתי ליברלי ודמוקרט, מטבע הדברים ששאלתי אותו, לגבי העתיד שלנו כאן, גם אם הנושא של הרפורמה המשפטית ימצא פתרונו, מה לגבי העתיד המדיני - היחס לפלשתינים. האם הוא בעד קיום מדינה פלשתינית לצד ישראל כערובה לקיום מדינה יהודית. וזאת הייתה תשובתו: "אגיד בכנות שאיני יודע. אני מאמין בזכותנו לקיים מדינה יהודית. איני מאמין שאנחנו יכולים לספח את יהודה ושומרון אבל לא לתת זכויות אזרחיות לתושביה. מעבר לזה - אני בהחלט בעד שיח, הידברות, היכרות, ובניית גשרים וקשרים בין העדות והדתות".

הרב אבידן פרידמן

אבידן פרידמן נולד בקנדה, למד תואר ראשון בפסיכולוגיה ופילוסופיה, תואר שני בחינוך יהודי, והסמכה לרבנות בניו-יורק. עלה ארצה עם אשתו דבורה ו-2 ילדים ב-2010, ומאז התווספו עוד 3 צברים. מתגורר באפרת. מייסד ומנכ"ל עמותת ינשו"ף, הפועלת לעצור ייצוא נשק ישראלי למשטרים רצחניים, ורב ומחנך בתיכון הרטמן בירושלים. הוא חבר בארגון הרבני "בית הלל".

התיכון התורני-ניסויי הרטמן לבנים הוא חטיבת ביניים ותיכון לבנים הנמצא בשכונת המושבה הגרמנית בירושלים. הוא מחנך ליהדות מודרנית, למצוינות אקדמית, ולערכים ואחריות חברתית. כממשיך את דרכו החינוכית של מייסדו, הרב פרופ' דוד הרטמן ז"ל. תיכון הרטמן נותן משקל מיוחד ללימודי היהדות, תוך מתן דגש על ההתמודדות המאתגרת והשילוב הפורה בין היהדות האורתודוקסית-מודרנית לבין ערכים של תרבות דמוקרטית וליברלית.

הרב אבידן פרידמן [צילום: יוטיוב]

אולי מן המציאות הקשה והמסוכנת, שבה נמצאת החברה היום ובעקבות המחאה הציבורית שאין לה תקדים, תצמח לנו לא רק חברה בעלת מודעות עמוקה יותר לכורח בעמידה על המשמר המדינה כיהודית ודמוקרטית, אלא גם ציבור דתי ליברלי, שהוא לא לעג וחרפה לעם היהודי אלא מופת ליהדות בת זמנינו.

תאריך:  22/02/2023   |   עודכן:  23/02/2023
צבי גיל
+רוטמן הניח חלופה אפשרית למודל ביקורת שיפוטית רכה
18:05 22/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
על-פי המוצע בית המשפט לא מבטל את החוק אבל מביע את עמדתו והכנסת תחליט  ▪  "מבין את החששות מתרחיש קיצון ולכן נשק יום הדין יהיה פסילה אמיתית"  ▪  סגלוביץ': "רק בזכות פסילה כלשהי נמנע מצב בו המדינה תעמוד בפני טריבונל בינלאומי"
[צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+ממשלת ביבי וחוקי הרשע
16:15 22/02/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
למרות מסע השקרים של בנימין נתניהו ויריב לוין ושמחה רוטמן והקרנפים שהרימו את 63 הידיים הפרלמנטריות בעד חוקי הדיקטטורה גם הם יודעים כי רוב האומה רוצה לגונן על הדמוקרטיה מפניהם
לא להתיאש [צילום: שיר תורם, פלאש 90]
+בטרומית: מח"ש תנותק ותוסמך לחקור תובעים בפרקליטות
14:48 22/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ח"כ סעדה: הביקורת של היועצת המשפטית לממשלה על החוק נובעת מתוך הרצון לשמור על החסינות שלהם ומתוך הרצון למנוע גוף שיבקר את הפרקליטות  ▪  ח"כ גנץ: אתם לא באתם לדבר, לא באתם לתקן - אתם הורסים
[צילום: נועם ריבקין-פנטון, פלאש 90]
+פסקת ההתגברות אושרה בקריאה טרומית
14:33 22/02/23  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
שר המשפטים: בתהליך אנטי דמוקרטי בוצעה הפיכה כאשר ביהמ"ש לקח לעצמו סמכות לפסול חוקים  ▪  לפיד: ראש הממשלה האמיתי יריב לוין העדיף לתת למדינה הזו להתפרק רק כדי לשנות את הרכב הוועדה למינוי שופטים
חברי יש עתיד בקריאות ביניים [צילום: דני שם-טוב/דוברות הכנסת]
+הניפו דגלים לא טנקים
12:33 22/02/23  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
החולמים על הדמוקרטיה, המגינים עליה, לא רק גנבו את הטנק מאתר ההנצחה, אלא גם השחיתו אותו בכיתובים בזכות הדמוקרטיה  ▪  לאחר שעוכבו בעקבות המעשה "ההרואי", רוחם לא נפלה, תוכנית ב' יצאה לאוויר העולם
אדוני הארץ [צילום: דוברות המשטרה]
+לא מוותרים
12:27 22/02/23  |  יפעת גדות   |   לרשימה המלאה

מפגינים בוורוד [צילום: אריה לייב אברמס/פלאש 90]
+כינוס כרמים, תואם הגות ג'ורג' אורוול
11:52 22/02/23  |  מרדכי ליפמן   |   לרשימה המלאה
מסדר העליונים  ▪  קהילה סגורה שומרת על סגירותה בקנאות, זר לא יבוא בקהלם  ▪  כך פעלה והופעלה החונטה ה"דמוקרטית"  ▪  על עוללות ברק
ברק. ארשת של תמימות [צילום: מרים אלסטר/פלאש 90]
+מה חשוב ולמי
11:43 22/02/23  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
הקואליציה איננה איש אחד  ▪  האינטרסים בתוך הקואליציה הם שונים  ▪  האם האינטרס של רוב הציבור יגבר?  ▪  שינוי דרכי הבחירה של שופטים היא אינטרס של כולם אך לא אינטרס ראשון של אף צד
דגלי ישראל עדיפים על הדגלים השחורים [צילום: אריק מרמור/פלאש 90]
+הליכוד בדרך ל-1933
10:17 22/02/23  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
חוסר הרגישות של ביבי ומשפחתו הגיע לשיאים חסרי תקדים אם בעונה זו הוא מבקש המחאה פתוחה ללא מגבלה לבזבוזים שלו ושל רעייתו על חשבון המדינה
נתניהו. תאוות כסף [צילום: נועם רבקין פנטון/פלאש 90]
+גלקסיות נפרדות
09:51 22/02/23  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
עוד כמה תגובות קצרות בדרך כלל - בנושאים גדולים כקטנים  ▪  והפעם - פעמי אביב, אפליה, נזק חמור, משפט שלמה, התפרעות בריונית והוגה דעות  ▪  "אל נא רפא נא לה" (במדבר י"ב, פסוק י"ג)  ▪  הרבה בריאות, נחת, שלווה, שמחה ואושר  ▪  "הגרמנים לא חזרו למוטב, הם רק נחים" (בן הכט)  ▪  "משנכנס אדר - מרבין בשמחה" (מסכת תענית, דף כ"א, עמוד א')
זכויות אזרח רק לערבים [צילום: גרשון אלינסון/פלאש 90]
+רפורמת י.ל.
07:51 22/02/23  |  עדי ירדן   |   לרשימה המלאה
יאיר לפיד הצליח לנטרל את תוכניתו של יריב לוין, לשינוי שיטת מינוי השופטים וגם הצליח לטפל בנפוטיזם בבית המשפט העליון
לפיד. לא שמענו [צילום: יונתן זינדל/פלאש 90]
+מפגינים קשרו עצמם לשער היציאה מביתו של השר ניר ברקת
07:36 22/02/23  |  איציק וולף
פעילים נגד חקיקה הרפורמה המשפטית מפגינים כעת מול ביתו של שר הכלכלה, ניר ברקת, בירושלים. חלק מהפעילים קשרו את עצמם וחוסמים את שער היציאה מהבית. שוטרים הגיעו למקום ומנסים לפרק בכוח את החסימה.

"הגענו הבוקר לניר ברקת כדי לומר לו מקרוב שהיסטוריה תשפוט אותו כמי ששתק, התקרנף והצביע בעד הפיכה משטרית שחיסלה את הדמוקרטיה, קרעה את העם וריסקה את הכלכלה. שר כלכלה מנותק שבמודע פוגע בכלכלה וזורק את הפנסיות של כולנו לפח", אמרו הפעילים.
+"חודשיים מהקמת הממשלה - הכלכלה הישראלית בסכנה"
07:12 22/02/23  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
יו"ר ישראל ביתנו, שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, טוען כי המשך החקיקה המתוכננת על ידי הממשלה תבטיח בוודאות של 100% את הורדת דירוג האשראי של ישראל, את עליית המחירים ואת המשך היחלשות השקל
השקל נחלש מול המט"ח בשיעור חד [צילום: נתי שוחט, פלאש 90]
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נגד מחריביה ומהרסיה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
שלמה
27/02/23 00:18
2
רפי ניר
14/03/23 22:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  סערת הרפורמה במשפט
בערוץ 11, לפני ימים אחדים שודר שוב ראיון עם אהרן ברק. הראיון נערך על-ידי רוני קובן וצוות עוזרים. לדאבוני נפלו בו פגמים רבים.
22/02/2023  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
בשנת 2014 הוגשה עתירה לבג"ץ לביטול החוק אשר הסדיר את גיוס בני הישיבות. כ-3 שנים לאחר מכן, לאחר שבית המשפט הוציא 25 החלטות ביניים, ביטל בית המשפט את החוק בפסק דין שנפרס על 148 עמודים, בו הוא נתן לממשלה ולכנסת ארכה להציע ולחוקק חוק חדש.
על המשך המחאה עד שתשיג את יעדה הדמוקרטי בפוסט הליילי שלאחר מכן. עתה על אישים נכבדים (רם בן ברק, רון חולדאי ואחרים) שהזכירו היום את ההצבעה של הליכוד בהקשר לשנת חילופי השלטון אי-שם באירופה ב-1933. מי בליכוד? ומי במגע עם הליכוד?
22/02/2023  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים

התמיכה לה זוכה הרפורמה המשפטית של יריב לוין בחוגי הימין נובעת במידה רבה מהטענות הנפוצות בחוגי הימין, לפיהן בית המשפט סובל מנפוטיזם ונושא פנים לשמאל הישראלי. בתרגיל מבריק יאיר לפיד החליט לאגף את יריב מימין, והציע להחליף את שופטי העליון בבחירות דמוקרטיות שייערכו תוך שנה.
22/02/2023  |  עדי ירדן  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
היתרון של מערכת ציבורית היא שכל עוד היא עובדת, גם העשיר וגם העני יקבלו טיפול טוב. כשיש עומס נוצרות שתי בעיות: החזק והעשיר הולך למערכת הפרטית, אבל החלש צריך לצעוק חזק יותר כדי לקבל ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il