|   15:07:40
  חנינא פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
קונפליקט בלתי נגמר [צילום: משה מילנר/לע"מ]

מחקר חדש: הבדואים בנגב

סוגיית הקרקעות, הנוודות ושטחי מחייה, 1800 - 1967 בעקבות ספרה החדש של פרופ' רות קרק הספר/מחקר מביא עמו חידושים רבים הן בצד ההיסטורי של הקונפליקט והן בצד ההווה
02/05/2024  |   חנינא פורת   |   יומני בלוגרים   |   תגובות


פתיח

זה עתה מלאו 40 שנה להכרזת תל שבע (העיר הבדואית הראשונה) כמועצה מקומית. בעת הזו יצא גם ספרה החדש של פרופ' רות קרק על הנגב והבדואים ועל אף המלחמה זו הזדמנות לבחון שוב את הקונפליקט הבלתי נגמר בין היהודים לבדואים. למרות אם כן הצעדים, הוועדות, ההחלטות, המחקרים ובתי המשפט שהתבקשו לסיים את הדיון בשאלת חוקיות התביעה של הבדואים לבעלות בקרקע הנגב על מאות אלפי דונם, נשאר עדיין קונפליקט זה בלתי פתור.

הספר/מחקר שאותו נסקור מצטרף למאמצים אלה ומביא עמו חידושים רבים הן בצד ההיסטורי של הקונפליקט והן בצד ההווה, כלומר מאז הקמת מדינת ישראל. לחוקרת עומדת זכות ראשונים בתחום זה, עת פורסם בשנות השבעים ספרה על תולדות ההתיישבות החלוצית בנגב. בכוונת הכותב לא להעריך או להשוות את המחקר האקדמי החשוב אלא לפרוש בפני הקורא/עוקב שלנו את החידושים, לסקרן אותו ולדרבנו להציץ בספרה החדש של קרק.

הספר על פרקיו
לממצאי המחקר ולתשובה על שאלות אלה יש השלכות על העבר, ההווה והעתיד של אוכלוסיית הבדואים בנגב
▪ ▪ ▪

לפני שנה יצא לאור מחקרה החשוב של פרופ' רות קרק כספר הנקרא "הנגב והבדואים, נוודות, שטחי מחייה וסוגיית הקרקעות, 1800 - 1967". הספר מחולק לשלושה פרקים: 1. מצב יישובי הקבע (1850-1945); 2. תהליכי שינויי בחקלאות; 3. מעמד היסטורי משפטי של הקרקעות.

בכריכה האחורית הוצגו השאלות איתן מתמודד הספר: מתי הגיעו שבטי הבדואים לנגב?; האם היו להם יישובי קבע בשלוש התקופות הנידונות (עות'מאנית, בריטית וישראלית)?; כמה בדואים עזבו לאחר 1948 למדינות ערב וכמה נשארו בתחומי ישראל?; כמה חזרו בהיתר מדינת ישראל?; האם עסקו בחקלאות?; האם היו ברשותם קרקעות רשומות בנגב בשנים 1800 - 1967? לממצאי המחקר ולתשובה על שאלות אלה יש השלכות על העבר, ההווה והעתיד של אוכלוסיית הבדואים בנגב.

הקדמה שהיא מבוא
שטח לא רציף [צילום: נתי הרניק/לע"מ]

200 השנה האחרונות
קרק יוצאת מנקודת ראות כי שבטי הבדואים הינם במקור שבטי רועים שהיגרו לנגב במאתיים השנים האחרונות בעיקר מחצי האי ערב, מחצי האי סיני, ממצריים ומעבר הירדן.

השבטים השתלטו בכוח על אדמות הנגב הצפוני אך לא הקימו בו אף יישוב קבע
▪ ▪ ▪

פרופ' קרק סרקה אלפי תעודות ארכיוניות מקוריות בנות התקופה בארכיונים רבים בארץ ובעולם. היא סקרה מאות מפות היסטוריות שחלקן שימשו ליצירת סידרת מפות בעזרת GIS, ומאות ספרים ומאמרים, קטעי עיתונות ועבודות מחקר בשפות שונות שהופיעו בדפוס. חומרים אלה שימשו את החוקרת בעת הניתוח הגאוגרפי-היסטורי בעיקר בנגב הצפוני והמערבי.

קרק יוצאת מנקודת ראות כי שבטי הבדואים הינם במקור שבטי רועים שהיגרו לנגב במאתיים השנים האחרונות בעיקר מחצי האי ערב, מחצי האי סיני, ממצריים ומעבר הירדן. כלכלתם התבססה על מרעה, פשיטות וגביית מיסי חסות מהאזורים המיושבים.

במחצית הראשונה של המאה העשרים החלו חלקם לעבור לאורח חיים נוודי למחצה. ממקורותיה עולה כי עד שנת 1931 לא מוזכר במקורות אף יישוב קבע בדואי מלבד העיר באר-שבע שהקים השלטון העות'מאני לצרכי שליטתו באזור ומבנה משטרה אחד על ואדי פתיס. מניתוח 17 מפות עולה כי רק 4 יישובים יכולים להיקרא כפרים - מוח'רקה וכופח'ה וכן אל-שועוט וא-רויבה. המקורות אף מוכיחים כי לא היה עיבוד חקלאי אינטנסיבי רציף.

קיימת מחלוקת באשר לגודל השטח המעובד באופן בלתי רציף בנגב כולו: ההערכות נעו בין 750 אלף דונם ל-814 אלף דונם ויש שהעריכו עד 2 מיליון דונם. באמצע שנות השלושים, על-פי מקור בריטי, נאמר כי בעיבוד חקלאי לסירוגין, נמצאו 2.1 מיליון דונם בנגב מהם 1.7 מיליון דונם לגידול שעורה ולחיטה - 0.4 מיליון דונם.

בארכיון המדינה העות'מאנית באיסטנבול, חשפה החוקרת כ-25 תעודות בעניין וכן חומר רב בארכיונו של מושל מחוז ירושלים אכרם ביי בשנים 1906- 1908. בשנת 1947 נחשבו רוב הקרקעות של תת-המחוז באר שבע (10.5 מיליון דונם מתוך סה"כ קרקעות המחוז שהיו 12.5 כמיליון דונם) כאדמות מדינה שוממות וריקות ומעמדן המשפטי נחשב לקרקעות מואת. כלומר, קרקעות ששלטון המנדט יכול היה לעשות בהן כרצונו.

את המבוא מסכמת החוקרת בחמישה סעיפים: הבדואים הגיעו לכאן על-פי ממצאיה לפני 150 עד 200 שנים האחרונות; לא היה רישום בספרי האחוזה (טאבו) של קרקעות הבדואים מלבד מקרים בודדים. זאת על-אף שהטורקים ניסו ליישם מהלך מעין זה שלא צלח; רוב קרקעות הנגב סווגו כקרקע מואת פרט לכ-200,000 דונם שנרשמו בספרי האחוזה בתקופת המנדט. 640 אלף מתוכם על שם ערבים (כנראה בדואים) וכן על שם יהודים פרטיים, והקק"ל. עד שלהי המנדט לא נרשמו בספרי האחוזה כל קרקעות על שם הבדואים.

השבטים השתלטו בכוח על אדמות הנגב הצפוני אך לא הקימו בו אף יישוב קבע; רוב קרקעות הנגב באזור הנחקר, כ-750 אלף דונם, עובדו לסירוגין (בין שנתיים לחמש) כתוצאה משנות בצורת ונדידה ולא יכלו לשמש טיעון לעיבוד רציף.

גודל האוכלוסייה הבדואית ותביעות הבעלות
לאחר המלחמה הותר למספר מסוים של בדואים לחזור והם רוכזו בשטח הסייג תחת ממשל צבאי עד שנת 1966
▪ ▪ ▪

בסיוע מקורות שונים מנסה החוקרת לאמוד כמה שיותר במדויק את מספר הבדואים בנגב. בשלהי התקופה העות'מאנית הגיע מספר החברה הנוודית ל-65 אלף נפש. במפקד הבריטי שהתקיים בשנת 1931 היה מספר הבדואים במחוז באר שבע - 48 אלף נפש. הערכות אחרות קבעו כי לפני מלחמת העצמאות שהו בנגב כ-65 אלף נפש ב 95 מסגרות של שבטים, תתי שבטים חמולות ועוד.

לאחר המלחמה הותר למספר מסוים של בדואים לחזור והם רוכזו בשטח הסייג (1.1 מיליון דונם) תחת ממשל צבאי עד שנת 1966. בעשור הראשון נערכו כמה מפקדים על-ידי רשויות בישראל לצורך בחירות, תעודות זהות ועוד והמספר הגבוה היה 18 אלף נפש ב-18 מסגרות שבטיות. הילודה הטבעית הגדילה מספרם עד שנת 2009 ל-159 אלף נפש.

החוקרת מעדכנת את הנתון המקוון של אוניברסיטת בן-גוריון משנת 2021 שקבע כי מספר הבדואים הגיע ל-278,616. בשנת 1971 הוגשו 3,300 תביעות של בדואים לגבי 800,000 דונם אולם צעדים אלה לא הסתיימו לא על-ידי ועדות ולא על-ידי חוקים ולא בבתי משפט. קונפליקט זה עדיין קיים ומשפיע על יחסי מדינת ישראל - הבדואים.

אספקטים יישוביים מרחביים
אף ישוב קבע [צילום: לע"מ]

שממה
חוקרים מעידים שהם חצו את הנגב ומלבד חורבות ומספר בארות לא ראו דבר ציור של ק.ר. קונדר המתאר את באר שבע משנת 1874 מדגים שממה, גמלים נעים ואוהל בודד.

מצב יישובי הקבע באזור המוגדר (1850 - 1948)
▪ ▪ ▪

קרק מביאה בפתיחה לשער זה את מפת תפרוסת היישובים והשבטים בנגב משנת 1596 שהכינו החוקרים הוטרוט ועבדול פתח ממנה עולה כי חיו אז בנגב 11,390 נפש. מפה מעניינת נוספת היא של תפרוסת האוהלים בנגב משלהי המנדט, שיש לה חשיבות רבה בקביעת מספר הנפשות שחי בנגב ומיקומם.

לבסוף, הציגה החוקרת את מפת הנגב הצפוני שבמרכזה העיר באר שבע, בקנ"מ של 1 ל-400,000 וכן מפת שחור לבן שהיא הדמיית לווין לנדסאט משנת 2000 המדגימה באופן ברור את גבולות השטח הנחקר.

קרק ריכזה כ-12 מפות של חוקרים/נוסעים מערביים משלהי המאה ה- 18 ועד ערב מלחמת העולם הראשונה, שחצו את הנגב והותירו רישומי מפה מדויקים של נוף, נוודים, אוהלים, עדרי בקר, מקורות מים ועוד. היא נשענת על מחקרו של י' ביילין ועל הדוח המפורט של אולריך יספר זטצן (1767 - 1811) בהם מודגשת העובדה שהבדואים ניצלו את חולשת האימפריה העות'מאנית ונלחמו זה בזה על שטחי מרעה וקרקעות.

זטצן הותיר לראשונה מפה מפורטת וקבע כי כשחצה את הנגב ליד חורה ובאר שבע ודרומה, לא נמצא אף יישוב קבע של הבדואים. גם מפת החוקר האמריקני החשוב אדוארד רובינסון משנת 1838 מעיד שהם חצו את הנגב ומלבד חורבות ומספר בארות לא ראו דבר. החוקר ההולנדי דאן דה ולדה עבר בנגב בשנת 1852 בסמוך לתאריך חוק הקרקעות העות'מני שהגדיר שטח הנגב "כקרקע מואת". המפה שהותיר מוכיחה זאת ואף הוא העיד על המלחמות הבלתי פוסקות בין השבטים.

החוקר הצרפתי החשוב ויקטור גרן, צייר מפה משנת 1863 ועליה הוסיפה החוקרת את מסלולי הליכתו בנגב בהישען על זיכרונותיו. מסקנתו העיקרית הייתה כי באזור עזה ובאר שבע ניתן למצוא רק חורבות ושרידי כפרים עתיקים. החוקר הנרי בייקר טריסטראם צירף מפה למחקריו בארץ ישראל בשנת 1863 וכתב כי אזור באר שבע הוא שממה.

המזרחן האנגלי אדוארד הנרי פאלמר. ושותפו צ'ארלס פראנסיס טירוויט-דרקייק הפיקו מפה משנת 1870 וגם הם הגיעו למסקנה שבנגב אין יישובי קבע אלא רק שרידים של כפרים קדומים. בשנת 1882- 1887 נערכו סקרים על-ידי הקרן הבריטית לחקר ארץ ישראל שהוא המפורט והחשוב מבחינה אסטרטגית-מדינית עבור בריטניה. החוקרים שהגיעו עד קו באר-שבע תל אל-מילח סיכמו כי נמצאו שרידי 104 חורבות.

גם ציורו של ק.ר. קונדר המתאר את באר שבע משנת 1874 מדגים שממה, גמלים נעים ואוהל בודד. החוקרת משתדלת להבהיר את ההבדל בין המילים האנגליות המתארות את דרגת החורבה שנסקרה, שנעשה בה שימוש חשוב בהמשך, לאור טענת הבדואים כי חורבות אלו היו בזמנו כפרים.

כן מובאת מפת אדוארד האל מ-1883; תיאוריו של לוסיין גוטייה; מפתו של א. מוסיל משנת 1902; מפת הנס פישר משנת 1910 שהתמקדה בגבול בין ארץ-ישראל למצרים; וכן הרחיבה החוקרת על המצב בנגב מתוך ארכיונו החשוב של עלי אכרם ביי, מושלה העות'מאני של ירושלים בשנים 1906 - 1908.

פרופ' קרק ניתחה 10 תעודות מארכיונו המסביר את הצורך העות'מאני בהקמת באר שבע ואת מצבן החוקי של הקרקעות הלא רשומות שבידי הבדואים ואת השממה והנוודות ששלטה באזור. עובדת אי-רישומן של הקרקעות אליבא דקרק, מוכחת בדרך בה נקנו קרקעות רוחמה (ג'מאמה) בשנת 1911. (לא נרחיב בפרשת הקנייה שנחקרה רבות).

מסקנות מתעודות רשמיות מתקופת המנדט
אוכלוסיית נוודים [צילום: משה מילנר/לע"מ]
בסטטיסטיקת הכפרים משנת 1938 ואינדקס הכפרים משנת 1942 לא מופיעים יישובי קבע במחוז באר-שבע
▪ ▪ ▪

עוד לפני הכיבוש הבריטי, בשנת 1918, כתבו בן-גוריון ויצחק בן צבי על נפת באר שבע: "על פני השטח כולו אין למצוא פרט לבאר שבע, אפילו יישוב קבע אחד". החוקרת מביאה את תוצאות המפקדים בתקופת המנדט משנת 1922 ו-1931 בהם אומדן השבטים במחוז באר-שבע שנע סביב 50 אלף נפש וללא בית אחד בנוי.

עמנואל מרקס אף הוסיף את תוצאות מפקד 1946 והעריך את מספר בני השבטים בין 55 אלף ל 65 אלף נפש. בסטטיסטיקת הכפרים משנת 1938 ואינדקס הכפרים משנת 1942 לא מופיעים יישובי קבע במחוז באר-שבע. במפה נוספת משנת 1945 (וילג' סטטיסטיקס) ומהדוחות האדמיניסטרטיביים משנת 1946, עולים מספרים דומים באשר לאוכלוסיית הנוודים.

בהמשך נבחנים מחקרים המתבססים על מגע בלתי אמצעי עם הבדואים ועל השענות על מקורות שניוניים. באזמל חד נבחן מחקרו של מושל מחוז באר-שבע עארף אל עארף הקובע כי במרחב לא נמצא זכר לקיומם של מבנים קבועים או ספורדיים מלבד מבני שלטון ודת מועטים.

במפה שצירף עארף לספרו משנת 1934 מוזכרים שלושה יישובי קבע בלבד - באר-שבע, חלסה ועוג'ה. בהקשר לדוח קירק, מבהירה החוקרת את עמדתה באשר למושג "ח'רבה" שאינה ולא הייתה לחלוטין יישוב קבע. בסיימה קטע זה מזכירה קרק את מחקריהם וספריהם של אליהו-אפשטיין אילת; מיכאל אסף; טוביה אשכנזי; ב.א.לאו; יעקב שמעוני; יוסף ברסלבסקי ואחרים ומגיעה למסקנה כי רק החל משנות השלושים החל תהליך ההתנחלות של הבדואים בנגב בצורה לא אחידה ולא סדירה, כך גם לגבי אי-רישום הקרקע ומיעוט המבנים והשענות יתר על ספריו של של עארף אל עארף.

ניתוח מצב יישובי-קרקעי על-פי מפות מקוריות
"בסך-הכל 4-5 בתים בשנת 1888, 159 בתים בשנת 1939 ו-566 בתים במפות משנת 1945"
▪ ▪ ▪

בדיקתה השיטתית של החוקרת באה לידי ביטוי באמצעות ארבע טבלאות המכילות את כל הפרטים שנאספו לגבי הבדואים ב-17 המפות שהוזכרו לעיל. אין ספק שטבלאות אלו משרתות היטב את ממצאיה בכל הקשור לקביעה "שלא קמו כפרי קבע בנגב". טבלה מס 1 כוללת 4 עמודות: שם היישוב/כפריר אתר; באילו מפות הוא מצוין; בכמה מ-17 המפות הוא אינו מצוין ועמודת הערות.

היא מוכיחה למשל כי היישובים אום שווקף, רחייבה, חאלאסה, ביר אבו אירקייק, ביר טורקיה, אום ליהי, אבו ריזיק, אל עימארה וביר עסלוג' אינם מוזכרים כלל ב-14 עד 16 מהמפות. טבלה 2 מציגה את התפתחות המבנים הבודדים (מחוץ ליישובי הקבע). טבלה מס. 3 שחולקה ל 6 עמודות כוללת את עיקרי הממצאים היישוביים במפות ההיסטוריות בתת המחוזות עזה ובאר שבע. שתי העמודות החשובות במפה זו כוללים מידע על מספר הבתים הבודדים והשטחים החקלאיים.

בסיכומן קובעת קרק: "...בסך-הכל 4-5 בתים בשנת 1888, 159 בתים בשנת 1939 ו-566 בתים במפות משנת 1945". תוצאה זו נתמכת על-ידי מפת האוהלים בנגב שהוכנה על-ידי שלטונות המנדט והודפסה בשנים 1945 - 1946. בטבלה מס 4, בוחנת החוקרת את המצב היישובי בעשרת האתרים בתת מחוז עזה, המופיעים במאמרו של דן גזית וזאת על-פי ארבע מפות היסטוריות מהמחצית הראשונה של המאה ה-20. מסקנתה הינה כי מדובר בשני כפרים בלבד שהקים השלטון העות'מאני ושמונה אתרים בהם נמצאו בתים בודדים. מכל מקום, היא קובעת, לא אותרו במאמרו כפרים בדואים אוטנטיים.

תהליכי שינוי בחקלאות
חוסר בהירות [צילום: משה מילנר/לע"מ]

ביסוס עמדות
כדי לבסס את עמדותיה חזרה שוב קרק אל מחקרים משניים שהוזכרו כבר והבולטים ביניהם: אליהו אפשטיין-אילת; עארף אל עארף; טוביה אשכנזי; יעקב שמעוני ודין וחשבון של הסוכנות היהודית משנת 1936.

קשה לשקלל את נתוני שנות הבצורת, ומגבלות החריש שנעשה בסיוע הגמל ומחרשת העץ שבצילומי אוויר נתפס לפעמים כשממה
▪ ▪ ▪

בפרק השני בספר נעשה מאמץ יסודי מצד החוקרת לנסות ולקבוע את גודלו של השטח המעובד בנגב; לאתר את הקו העובר בין השטחים המעובדים לבין השטחים הראויים לעיבוד; לאבחן את סוגי הגידולים ויבולם לדונם; לאמת את הקביעה של "אי קיום חקלאות" בקרב הבדואים ואת הישענותם על גידול גמלים ומקנה המצריכה נדידה קבועה ומסקנת ביניים הקובעת כי גודל השטח המעובד לסירוגין (שנה כן ושנתיים לא) נע בין הנתון הנמוך של 700 אלף דונם לנתון המירבי של 2.1 מיליון דונם.

לצורך הוכחת הסוגיות הנ"ל נעזרה החוקרת במקורות ראשוניים של חוקרים וסוקרים מהמאה ה-19 וביניהם קארל ואן דה ולדה; ויקטור גרן; הנרי בייקר טריסטראם; אדוארד הנרי פאלמר ומפה שעובדה על-פי הנתונים שאסף; הקרן הבריטית לחקירת ארץ-ישראל הורציו הרברט קיצ'ינר; אדוארד האל; אלואיס מוסול ומפתו משנת 1902; אנטונין ג'וסן.

לכך נוספו תעודות משלהי התקופה העות'מאנית ומקורות מתקופת מלחמת העולם הראשונה. כדי לבסס את עמדותיה חזרה שוב קרק אל מחקרים משניים שהוזכרו כבר והבולטים ביניהם: אליהו אפשטיין-אילת; עארף אל עארף; טוביה אשכנזי; יעקב שמעוני ודין וחשבון של הסוכנות היהודית משנת 1936.

בסיפא של קטע זה בוחנת קרק את שאלת גודל שטחי העיבוד וסוכם על-פי ניתוח מקורות שניוניים פוסט-מנדטוריים וראשית מדינת ישראל. בסיכום לסוגיה זו מתברר כי קיים חוסר בהירות גדול באשר לנתונים מהמקורות השונים המונע מהמחקר להגיע למסקנות חד-משמעיות.

בנוסף קשה לשקלל את נתוני שנות הבצורת, ומגבלות החריש שנעשה בסיוע הגמל ומחרשת העץ שבצילומי אוויר נתפס לפעמים כשממה וכן העובדה שעד שנות הארבעים כמעט שלא התבצע חריש באזור באמצעות טרקטורים. נדרש אם כן בסוגיה זו לדעתה, להמשיך במחקר.

מעמדן ההיסטורי-משפטי של הקרקעות
קרק מעמידה זה מול זה את החלטת בית המשפט העליון משנת 2015 מול תגובתם הביקורתית של פרופ' אורן יפתחאל ואחרים
▪ ▪ ▪

בסעיף זה מסבירה פרופ' קרק את עיקרי ההוראות בחוק הקרקעות הטורקי משנת 1858 ובמיוחד מצטטת את ההוראות לגבי קרקע מואת. היא מסתייעת בפסק דין של בית המשפט העליון משנת 1962 שקבע את שנת 1858 כקו מבדיל בין "יישוב" לצורת חיים אחרת.

בפסיקה נאמר שאם נעשתה פעולת "ההחיאה" בקרקע ללא אישור הפקיד הרושם אין להעבירה למעמד של קרקע "מירי" ואין אפשרות לרשמה בספר האחוזה (טאבו) ואין אפשרות למוכרה. קרק מעמידה זה מול זה את החלטת בית המשפט העליון משנת 2015 (תקיפות בעלות אל-עוקבי על אדמותיו) מול תגובתם הביקורתית של פרופ' אורן יפתחאל ואחרים במאמר המבקר את החלטה זו.

בית המשפט העליון מגבה את טענותיה של פרופ' קרק וראה על פרשה זו אצל המשפטנית לוין-שנור. כדי לתמוך בטענתה פנתה החוקרת לתעודות ומקורות משלהי התקופה העות'מאנית והבולטות ביניהן היו: ארכיון הקונסוליה הגרמנית בירושלים; תעודות מארכיון הקרן הבריטית לחקר ארץ ישראל; תעודות עות'מאניות בעיקר מהארכיון העות'מאני באיסטנבול. תעודות מארכיון אכרם ביי ואלה שהוצגו בספרו של דוד קושניר. תעודות בהקשר לקניית אדמות רוחמה בשנת 1911, וכן מספר ניסיונות יהודיים נוספים לרכישות קרקעות הג'יפתליק.

לצד כל אלה הוסיפה החוקרת בפירוט רב תעודות על סוגיה זו בתקופת המנדט שבעיקרון קיבל את הגדרות סוגי הקרקע ורישומה כפי שנהוג היה בתקופת השלטון העות'מאני.

וינסטון צ'רצ'יל ובדואי הנגב (1921)
ווינסטון צ'רצ'יל [צילום: AP]
החוקרת לא רואה "במנהג הבדואי" רב השנים טיעון המאפשר הכרה חוקית בבעלות על הקרקע ללא רישום בספרי האחוזה
▪ ▪ ▪

נביא כאן אנקדוטה בהקשר למחלוקת בין פרופ' קרק לצוות של פרופ' יפתחאל באשר לפרשנות דבריו של שר המושבות וינסטון צ'רצ'יל, שהגיעה לבית המשפט. כך מתבהרת לקורא עמדת קרק באשר לתביעת הבדואים לבעלות על קרקע עליה הם יושבים.

טענת צוות יפתחאל קבעה כי צ'רצ'יל הכיר "במנהג הבדואי", ואפשר למעשה אוטונומיה בחיי הבדואים כלומר בהצהרה זו לדידו, הוכרו למעשה זכויות קנייניות במקרקעין על בסיס המנהג הבדואי. טענתם נסמכה על דברים שאמר צ'רצ'יל במרס 1921 למשלחת של בדואים מבאר-שבע.

קרק טענה, בהתבססה על ניתוח מדויק של הטקסט, שאכן הובטח להם בפגישה שמירה על המנהג הבדואי אך לא על בעלות בקרקעות. לדעת החוקרת העונה אף לטיעוניו של סלמאן אבו סיטה כי בלא חקיקה שאמורה הייתה להתלוות להצהרת השר, נשארו הבטחותיו כדברים שנאמרו על-ידי דמות פוליטית בלבד.

הדגש בקו המחשבה של החוקרת הוא על הימצאות תעודות מקוריות, חקיקה המוכרת על-ידי הצדדים והתייחסות בתי המשפט לפרשנות הצווים והחוקים והיא לא רואה "במנהג הבדואי" רב השנים טיעון המאפשר הכרה חוקית בבעלות על הקרקע ללא רישום בספרי האחוזה.

לקראת השלמת הסעיף דנה החוקרת במעמד הקרקעות בנגב בתקופת ראשית המדינה. כרגיל, תחילה בחנה תעודות מקוריות ולאחר מכן ציטוטים ממקורות שניוניים וביניהם חיים הלפרין; עמנואל מרקס; גבריאל בר; דברים ממחקריה שלה; אריה אבנרי, יוסף בן-דוד, סנדי קידר, ועוד.

בסיכום הביניים היא קובעת: "הבעלות" על הקרקעות הייתה נזילה וללא תוקף או הכרה חוקית מבחינת חוקי המדינה על-ידי השלטונות, היות שהקרקע לא נרשמה על שם איש, אלא אירעה בתהליכים של השתלטות אלימה בין הבדואים לבין עצמם". באמצעות שבעה סעיפים נוספים סיכמה קרק את מחקרה ושם קבעה שפרט ל-200 אלף דונם שנרשמו כחוק בספרי האחוזה, שאר קרקעות הנגב, בין 12-10 מיליון דונם, נשארו במעמד מואת.

מילות סיום
בעקבות מחקרה היסודי, על אלה הסוברים אחרת להציג מחקר בעברית שיתמודד עם מסקנותיה ויציג עמדה אקדמית ברמה גבוהה
▪ ▪ ▪

את התרשמותי מספר רב היקף זה ניתן לחלק לשניים: האחד, סקירה רחבה ושיטתית של מקורות בארץ ובח"ל וניתוח מדויק באמצעים חדשים של הממצאים - עבודה אקדמית מעולה. השני, עמדותיה העקרוניות-ערכיות-פוליטיות של החוקרת לגבי שלושת התביעות המרכזיות של הבדואים בנגב (בעלות קרקע, גודל עיבוד שטחי חקלאות מדברית, קיומם של כפרים בני 400 שנה).

לדעת החוקרת אין להן כל בסיס חוקי, היסטורי, רישומי ולכן אין הצדקה לבדואים לתבוע אותם. אמת, החוקרת מודה שהמדינה לא עשתה הכל על-מנת לקדם את התביעות. בוועדות המומחים, בכנסת ובהחלטות רבות דובר הרבה על הצורך בסיום הקונפליקט אולם הן לפי הגדרתה - כשלו. בעקבות מחקרה היסודי, על אלה הסוברים אחרת להציג מחקר בעברית שיתמודד עם מסקנותיה ויציג עמדה אקדמית ברמה גבוהה.

וכשאמרנו לעיל "רוחב יריעת המחקר" התכוונו ל-462 הערות השוליים הנשענות על מקורות ראשוניים שרבים מהם לא פורסמו; 17 מפות מקוריות, שימוש נרחב בציטוטים באנגלית תוך תרגום עברי מהמקור עצמו, והטבלאות המרכזות באופן גראפי עובדות המקילות על טענותיה המרכזיות של החוקרת: נדידה, קיום שטחי חקלאות לסירוגין, מלחמות שבטים והשתלטות אלימה על קרקעות, מחסור כמעט מוחלט במבני קבע וללא עובדות בשטח היכולות להעיד על קיומם של כפרים.

לכול אזרחי הנגב, הסטודנטים, המרצים, חברי האגודות השונות לדו-קיום ובכלל לחברי "הפרלמנט" שלנו הצמא לחידושים בתחום - זה הספר ורוצו לקרוא. מומלץ בחום.

לעיון נוסף כולל רשימת המפות

ארבעה עשר ארכיונים בישראל, שלושה ארכיונים בחו"ל: באיסטנבול ובלונדון. מקורות באנגלית, צרפתית וגרמנית. שלושים וחמש מפות מהם שלוש בעברית. סקירה של מעל ל -80 ספרים, מאמרים, תעודות, עבודות דוקטור ומוסמך וכתבי יד. משום כך אין בכוונתי להפנות את הקורא למקורות נוספים אלא לעיין במחקר(בספר) ולברור לעצמו את המקור עליו הסתמכה פרום' קרק. אציין הפעם לקורא פוסט זה לעיין בספריה הקודמים בעברית, וכן מאמרים בעברית ובאנגלית עם שותפים אקדמאים.

קרק ר', תולדות ההתיישבות החלוצית בנגב עד 1948, 1974

קרק ר', תולדות ההתיישבות בנגב (מהדורה מצולמת), אריאל 2000

קרק ר', שישים שנה למצפות הראשונות בנגב, אריאל, 2003.
תאריך:  02/05/2024   |   עודכן:  02/05/2024
חנינא פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אני משתומם שממשלת ישראל אינה מודאגת מצעדים מדיניים ואזרחיים, בהם אנחנו כמדינה איננו נראים טוב. אני משתומם לנוכח האדישות של הממשל הישראלי, כשממשל אמריקני החליט להטיל סנקציות על ארגון ישראלי - להב"ה, וחמור יותר מקבל ביטוי בהטלת הסנקציות על גדוד של חיילים, שהוא חלק בלתי נפרד מצבא הגנה לישראל ונושא את השם "נצח ישראל".
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
01/05/2024  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
כל סטודנט לתואר ראשון בלימודי מדע המדינה מכיר את המושג דמוקרטיה מתגוננת. משמעות המושג פשוטה בתכלית. בדמוקרטיה (שלטון העם) יש לציבור זכות לדעת, להפגין, למחות, להשמיע דעה הפוכה מזו של המשטר הנבחר עד לנקודה שבה השלטון חש שנשקפת סכנה. סכנה למה? ליציבות המשטר, לביטחון הלאומי או לאינטרסים הלאומיים.
01/05/2024  |  גדי חיטמן  |   יומני בלוגרים
קיימת עובדה מצערת שאין עוררין עליה - היה מחדל מכאיב בשלל מישורי חיים ב-7 באוקטובר 2023. כל החבורה שהנהיגה אותנו בדרג המדיני ובדרג הצבאי, שכשלה ואחראית ישירות לאסון, ממשיכה בהתנהלותה במישוריות המדינית ובמישוריות הצבאית ללא מגבלות זמן להוציא קצין בכיר אחד, שעמד בראש חיל המודיעין, שהצהיר במפורש שהוא נוטל אחריות לכישלון.
בשנים האחרונות, וכתבתי על כך לא מעט גם בNews1, נראים ניצנים לשינוי בגישה של הרגולטורים בארה"ב לקציני ציות, שמחלחל גם למדינות מערביות אחרות. נראה שלקח לגורמי האכיפה רק כשלושה עשורים למן הקריאה של נציב רשות לניירות ערך האמריקנית1 (SEC) שיש למנות עובד שעיקר עיסוקו בציות ולציידו במשאבים נאותים, עד שאלו החלו להשתמש בפונקציית הציות כבנייר לקמוס (כדי לבחון קיומה של תרבות ציות), ועד שהם החלו להטיל עליהם אחריות אישית. לשון אחר, גורמי האכיפה שינוי את מוקד תשומת הלב שלהם מבחינת האופן שבו הארגון הטמיע פרקטיקת ציות (כגון האם הארגון יישם תוכנית ציות, יחס ההנהלה לציות וכו', כדי להכריע בשאלה האם להגיש כתבי אישום נגד התאגיד ואם כן באילו עבירות, לחקירת כשלי ציות ואחריותו של קצין הציות לכך.
01/05/2024  |  אלון קוחלני  |   יומני בלוגרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
עידן יוסף
עידן יוסף
חדשות 12 נתנו במה מוגזמת למחאה נגד הממשלה, תוך פגיעה בטקס הדלקת המשואות הממלכתי במסך מפוצל לעצרת כיבוי המשואות    בתאגיד פתחו שידור ב"כאן דיגיטל" לעצרת המחאה בשוני ובקול ישראל נמנעו...
יצחק בריק
יצחק בריק
לנתניהו, גלנט, הרצי הלוי, בני גנץ וגדי איזנקוט יש גם אשמה ישירה על שהפסדנו לחמאס במלחמה ברצועת עזה, והרע מכול - עוד לפנינו    איך זה ייתכן שהחבורה הזו שאחראית על המחדל והאסון הגדול ...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
בעבר היו מי שטענו שעלילות "קשר ומסתורין" אינם חומר קריאה איכותי    אני חולק על כך וסבור שהמציאות עולה על כל דימיון ודמיון פורה רק מעשיר את הבנת מורכבותה ותדיר מבהיר מאורעות שלכאורה ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il