דוח מבקר המדינה בנושא מרחב התפר (31.7.02) מונה שורה ארוכה של כשלים, המסכנים את ביטחונם של אזרחי המדינה. הכשלים התגלו הן במעברים והם במחסומים, כפי שמפרט המבקר כדלהלן:
מעברים
מעבר אנשים, כלי רכב וסחורות בין איו"ש ואזח"ע לישראל - ומישראל לאותם אזורים, ידוע מזה שנים כנושא הכרוך בבעיות ביטחוניות, פליליות וכלכליות.
בדוח השנתי של מבקר המדינה מספר 48 משנת 1998, מצביע על הצורך בבניית מעברים ממוסדים לבדיקה מסודרת של משאיות וסחורות הנכנסות לישראל.
הסחר בין ישראל לאיו"ש התנהל עד אוקטובר 2000 באמצעות כ-2,000 משאיות מדי יום ביומו, לרבות מיכליות דלק וגז. בעקבות אירועי ספטמבר 2000, נאסר על פלשתינים להעביר סחורות בין שטחי הרש"פ לישראל. בשנת 2001 ועד מועד סיום הביקורת, פעלו חלקית בכל מרחב התפר רק שלושה משטחי 'גב אל גב' להעברת סחורות.
בתוכנית מרחב התפר, שאישר הקבינט, נקבע: על סיכום תוכנית העבודה בנושא המעברים בתוך חודש; יש חשיבות לקיום מעברים מוגדרים ויישום פעולה מהירה; עד הקמת המעברים הכלולים בתוכנית ימשיך להתבצע מעבר אנשים, כלי רכב וסחורות במעברים ובמחסומים הקיימים.
באוגוסט 2001 סוכם במל"ל על הקמת שלושה עד ארבעה מעברים זמניים להעברת סחורה בשיטת 'גב אל גב'. כאשר האחריות המרחבית הכוללת תוטל על צה"ל, ואחריות לאבטחה חמושה תוטל על משטרת ישראל.
עוד נקבע בסיכום המל"ל שני תנאים:
- מעברים קבועים למעבר סחורות, כלי רכב ואנשים יוקמו בתנאי שהמצב המדיני, הביטחוני והכלכלי ויחסי הגומלין בין ישראל לפלשתינים יצביעו על צורך בהפעלתם.
- פיקוח על מרחב התפר יהיה אפקטיבי ותימנע זליגה בין המעברים.
לדעת משרד מבקר המדינה, הטלת צו באיוש האוסר על העברת סחורות במקומות שלא הוסדרו לשם כך, ואכיפתו הנמרצת לצד הקמת משטחים מוסדרים נוספים, היה בהם כדי לצמצם באופן ניכר את העברת הסחורות באותם מקומות מאולתרים.
בדיון שהתקיים במל"ל באוגוסט 2001, ציין רמ"ט לוט"ר, כי "במקומות בהם מתבצעת העברת הסחורה אין אבטחה ואין בידוק ביטחוני לסחורה".
בביקורת עלו הממצאים הבאים:
- בשלושת המשטחים להעברת סחורות לא מתקיימות אבטחה של שוטרים או של חיילים;
- לא נעשות בדיקות ביטחוניות לסחורות העוברות משטחי הרש"פ לישראל;
- נמצאו ליקויים חמורים באבטחת מסופי הדלק.
צה"ל מסר למשרד מבקר המדינה במאי 2002, בעניין אי-הוצאת צו האוסר על העברת סחורות במקומות לא מאושרים על-כך שהוכנה טיוטת צו, אשר תקנה לראש המינהל האזרחי באיו"ש סמכות להורות על העברת טובין בנקודות מסויימות שייקבעו על ידיו.
צה"ל ציין כי הצו טרם נחתם, מפני שעדיין אינם קבעו את המקומות בהם תתבצע העברת הטובי, עדיין לא הוחלט מתי יחלו לפעול. הוצאת הצו טרם שנעשות פעולות אלה תפגע בחיי המסחר ובצורכי האוכלוסיה.
צה"ל מסר כי יזם פעולה מערכתית בנושא המעברים ומסופי הדלק והגז.
בביקורת השלמה של משרד המדינה, אשר נערכה ביוני 2002, נמצאו ליקויים חמורים ביותר מבחינה ביטחונית.
מחסומים
במרחב התפר פרוסים 32 מחסומים המשמשים מעברים בין איו"ש למדינת ישראל, כאשר צה"ל מאייש 30 מחסומים ומשטרת ישראל שניים.
השב"כ ומשטרת ישראל ניתחו את דרכי החדירה, ומצאו כי דרכי החדירה הנפוצות ביותר הן:
- חציית ה'קו הירוק'.
- חבירה לסייענים ביישוב פלשתיני באיו"ש הצמוד לקו הירוק וחציית הקו הירוק אל יישוב ערבי-ישראלי הממוקם בשטח ישראל סמוך ליישוב הפלשתיני.
מבדיקה שערכו נציגי משרד מבקר המדינה וצה"ל במחסומים נמצא:
- הפעילות הביטחונית במחסומים וביישובים החצויים היתה לקוייה. ממסמכי צה"ל עלה, כי מרבית המחבלים ומכוניות התופת חצו את מרחב התפר לתוך ישראל דרך המחסומים.
- המחסומים אויישו על-ידי כוחות צה"ל ומג"ב. כתוצאה מהתחלופה הגבוהה של כוח האדם במחסומים, לא נרכשת המיומנות המקצועית.
על-פי הוראות הרמטכ"ל מאוגוסט 2001, הנחה אמ"ץ את פיקוד המרכז להציב בכל מחסום במרחב התפר קצין או סמל בכיר דובר ערבית - טרם יושמה הנחיית הרמטכ"ל.
- בחלק מהמחסומים נמצאו פקודות ישנות ולא תקפות, או פקודות שלא אושרו על-ידי המפקדות המוסמכות.
- הבדיקות הנערכות במחסומים על-ידי חיילים ושוטרים מבוססות, על התרשמות חיצונית. רק חלק קטן מהעוברים נבדקים בדיקות נוספות, כמו בדיקת תיעוד ובדיקת תא המטען של מכוניתם. אין ציוד ותשתית מתאימה לבידוק ביטחוני של כלי רכב, בני אדם וסחורות.
מהמסמכים עלה, כי המחסומים אינם ממלאים את תפקידם במניעת מעבר מפגעים או אמל"ח מאיו"ש לישראל. ממסמך של משטרת ישראל בנושא זה מאוגוסט 2001 עולה, כי מרבית הפיגועים בתחומי הקו הירוק וירושלים בוצעו מאז נובמבר 2000 באמצעות כלי רכב גנובים, שעברו דרך המחסומים הפרוסים במרחב התפר, וכי הפיגועים שבהם נעשה שימוש ברכב בעל לוחית זיהוי ישראלית, הניחו המפגעים, כי לא ייבדקו במחסום, ולא חששו לעבור דרכו גם בשעות היום.
המסמך מצביע על-כך שהמחסומים הקיימים במרחב התפר אינם ערוכים לבדוק כהלכה כלי רכב, מטענים ואנשים, ועל צורך דחוף בשיפור הבידוק במחסומים בעזרת כוח אדם קבוע ומיומן לבדיקת כלי הרכב.
המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל מסרו למשרד מבקר המדינה, כי הנוהל להפעלת מחסומים של משטרת ישראל נבדק, עודכן ואושר על-ידי הגורמים המתאימים והופץ לשטח.
לסיכום
הפעלת מעברים מוסדרים במרחב התפר, תוך כדי התחשבות בצורכי האוכלוסיה ברש"פ, מהווה נדבך מרכזי בהתמודדות עם האיומים והביטחוניים.
ממצאי הביקורת מצביעים על כשלים משמעותיים בפיקוח ובבקרה על מעבר אנשים, כלי רכב וסחורות בין איו"ש לישראל. הכשלים בתחום זה נובעים בעיקר מהיעדר אמצעי בקרה טכנולוגיים. מבעיות ארגון, ומתחלופה תכופה של כוח אדם המשרת במעברים אלה.