|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
שירותי אחסנה: זה הזמן לפנות מקום בבית למה שחשוב באמת
קבוצת ירדן
כל מה שלא ידעת על הדפסה על חולצות

דוח מבקר המדינה: כשלים בפיקוח <br>ובבקרה על מעבר אנשים במרחב התפר

במשטחים להעברת סחורות לא מתקיימת אבטחה של שוטרים או חיילים; כשלים בתחום המחסומים נובעים כתוצאה מתחלופה גבוהה של כוח האדם, אשר אינו מספיק לרכוש מיומנות מקצועית
30/07/2002  |   גלית יצחק-אוגנוב   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
מאת: גלית יצחק  |    |  News1    מבקר המדינה

דוח מבקר המדינה בנושא מרחב התפר (31.7.02) מונה שורה ארוכה של כשלים, המסכנים את ביטחונם של אזרחי המדינה. הכשלים התגלו הן במעברים והם במחסומים, כפי שמפרט המבקר כדלהלן:

מעברים

מעבר אנשים, כלי רכב וסחורות בין איו"ש ואזח"ע לישראל - ומישראל לאותם אזורים, ידוע מזה שנים כנושא הכרוך בבעיות ביטחוניות, פליליות וכלכליות.

בדוח השנתי של מבקר המדינה מספר 48 משנת 1998, מצביע על הצורך בבניית מעברים ממוסדים לבדיקה מסודרת של משאיות וסחורות הנכנסות לישראל.

הסחר בין ישראל לאיו"ש התנהל עד אוקטובר 2000 באמצעות כ-2,000 משאיות מדי יום ביומו, לרבות מיכליות דלק וגז. בעקבות אירועי ספטמבר 2000, נאסר על פלשתינים להעביר סחורות בין שטחי הרש"פ לישראל. בשנת 2001 ועד מועד סיום הביקורת, פעלו חלקית בכל מרחב התפר רק שלושה משטחי 'גב אל גב' להעברת סחורות.

בתוכנית מרחב התפר, שאישר הקבינט, נקבע: על סיכום תוכנית העבודה בנושא המעברים בתוך חודש; יש חשיבות לקיום מעברים מוגדרים ויישום פעולה מהירה; עד הקמת המעברים הכלולים בתוכנית ימשיך להתבצע מעבר אנשים, כלי רכב וסחורות במעברים ובמחסומים הקיימים.

באוגוסט 2001 סוכם במל"ל על הקמת שלושה עד ארבעה מעברים זמניים להעברת סחורה בשיטת 'גב אל גב'. כאשר האחריות המרחבית הכוללת תוטל על צה"ל, ואחריות לאבטחה חמושה תוטל על משטרת ישראל.

עוד נקבע בסיכום המל"ל שני תנאים:

- מעברים קבועים למעבר סחורות, כלי רכב ואנשים יוקמו בתנאי שהמצב המדיני, הביטחוני והכלכלי ויחסי הגומלין בין ישראל לפלשתינים יצביעו על צורך בהפעלתם.

- פיקוח על מרחב התפר יהיה אפקטיבי ותימנע זליגה בין המעברים.

לדעת משרד מבקר המדינה, הטלת צו באיוש האוסר על העברת סחורות במקומות שלא הוסדרו לשם כך, ואכיפתו הנמרצת לצד הקמת משטחים מוסדרים נוספים, היה בהם כדי לצמצם באופן ניכר את העברת הסחורות באותם מקומות מאולתרים.

בדיון שהתקיים במל"ל באוגוסט 2001, ציין רמ"ט לוט"ר, כי "במקומות בהם מתבצעת העברת הסחורה אין אבטחה ואין בידוק ביטחוני לסחורה".

בביקורת עלו הממצאים הבאים:

- בשלושת המשטחים להעברת סחורות לא מתקיימות אבטחה של שוטרים או של חיילים;

- לא נעשות בדיקות ביטחוניות לסחורות העוברות משטחי הרש"פ לישראל;

- נמצאו ליקויים חמורים באבטחת מסופי הדלק.

צה"ל מסר למשרד מבקר המדינה במאי 2002, בעניין אי-הוצאת צו האוסר על העברת סחורות במקומות לא מאושרים על-כך שהוכנה טיוטת צו, אשר תקנה לראש המינהל האזרחי באיו"ש סמכות להורות על העברת טובין בנקודות מסויימות שייקבעו על ידיו.

צה"ל ציין כי הצו טרם נחתם, מפני שעדיין אינם קבעו את המקומות בהם תתבצע העברת הטובי, עדיין לא הוחלט מתי יחלו לפעול. הוצאת הצו טרם שנעשות פעולות אלה תפגע בחיי המסחר ובצורכי האוכלוסיה.

צה"ל מסר כי יזם פעולה מערכתית בנושא המעברים ומסופי הדלק והגז.

בביקורת השלמה של משרד המדינה, אשר נערכה ביוני 2002, נמצאו ליקויים חמורים ביותר מבחינה ביטחונית.


מחסומים

במרחב התפר פרוסים 32 מחסומים המשמשים מעברים בין איו"ש למדינת ישראל, כאשר צה"ל מאייש 30 מחסומים ומשטרת ישראל שניים.

השב"כ ומשטרת ישראל ניתחו את דרכי החדירה, ומצאו כי דרכי החדירה הנפוצות ביותר הן:

- חציית ה'קו הירוק'.

- חבירה לסייענים ביישוב פלשתיני באיו"ש הצמוד לקו הירוק וחציית הקו הירוק אל יישוב ערבי-ישראלי הממוקם בשטח ישראל סמוך ליישוב הפלשתיני.

מבדיקה שערכו נציגי משרד מבקר המדינה וצה"ל במחסומים נמצא:

- הפעילות הביטחונית במחסומים וביישובים החצויים היתה לקוייה. ממסמכי צה"ל עלה, כי מרבית המחבלים ומכוניות התופת חצו את מרחב התפר לתוך ישראל דרך המחסומים.

- המחסומים אויישו על-ידי כוחות צה"ל ומג"ב. כתוצאה מהתחלופה הגבוהה של כוח האדם במחסומים, לא נרכשת המיומנות המקצועית.

על-פי הוראות הרמטכ"ל מאוגוסט 2001, הנחה אמ"ץ את פיקוד המרכז להציב בכל מחסום במרחב התפר קצין או סמל בכיר דובר ערבית - טרם יושמה הנחיית הרמטכ"ל.

- בחלק מהמחסומים נמצאו פקודות ישנות ולא תקפות, או פקודות שלא אושרו על-ידי המפקדות המוסמכות.

- הבדיקות הנערכות במחסומים על-ידי חיילים ושוטרים מבוססות, על התרשמות חיצונית. רק חלק קטן מהעוברים נבדקים בדיקות נוספות, כמו בדיקת תיעוד ובדיקת תא המטען של מכוניתם. אין ציוד ותשתית מתאימה לבידוק ביטחוני של כלי רכב, בני אדם וסחורות.

מהמסמכים עלה, כי המחסומים אינם ממלאים את תפקידם במניעת מעבר מפגעים או אמל"ח מאיו"ש לישראל. ממסמך של משטרת ישראל בנושא זה מאוגוסט 2001 עולה, כי מרבית הפיגועים בתחומי הקו הירוק וירושלים בוצעו מאז נובמבר 2000 באמצעות כלי רכב גנובים, שעברו דרך המחסומים הפרוסים במרחב התפר, וכי הפיגועים שבהם נעשה שימוש ברכב בעל לוחית זיהוי ישראלית, הניחו המפגעים, כי לא ייבדקו במחסום, ולא חששו לעבור דרכו גם בשעות היום.

המסמך מצביע על-כך שהמחסומים הקיימים במרחב התפר אינם ערוכים לבדוק כהלכה כלי רכב, מטענים ואנשים, ועל צורך דחוף בשיפור הבידוק במחסומים בעזרת כוח אדם קבוע ומיומן לבדיקת כלי הרכב.

המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל מסרו למשרד מבקר המדינה, כי הנוהל להפעלת מחסומים של משטרת ישראל נבדק, עודכן ואושר על-ידי הגורמים המתאימים והופץ לשטח.

לסיכום

הפעלת מעברים מוסדרים במרחב התפר, תוך כדי התחשבות בצורכי האוכלוסיה ברש"פ, מהווה נדבך מרכזי בהתמודדות עם האיומים והביטחוניים.

ממצאי הביקורת מצביעים על כשלים משמעותיים בפיקוח ובבקרה על מעבר אנשים, כלי רכב וסחורות בין איו"ש לישראל. הכשלים בתחום זה נובעים בעיקר מהיעדר אמצעי בקרה טכנולוגיים. מבעיות ארגון, ומתחלופה תכופה של כוח אדם המשרת במעברים אלה.

תאריך:  30/07/2002   |   עודכן:  30/07/2002
גלית יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
גיבושה ויישומה של תוכנית מרחב התפר מאז יולי 2001, הינו לקוי. עקב זאת לא הושגו המטרות שנדרשו, ובפועל - לא חל שינוי משמעותי במציאות הביטחונית במרחב התפר. כך קובע מבקר המדינה, בדוח שהגיש בנושא מרחב התפר (31.7.02).
30/07/2002  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
מפלגת העבודה הפתיעה (יום ג', 30.70.02) את שר האוצר סילבן שלום ואת ראש הממשלה, אריאל שרון, בהתנגדות רוב חברי הממשלה שלה, להצעת תקציב 2003.
30/07/2002  |  שי פאוזנר  |   חדשות
מבקר המדינה מגלה בדוח שהגיש בנושא מרחב התפר (31.7.02), כי מערך ההגנה האזרחי-ביטחוני נקלע למצב של אי-תיפקוד, וקושי להגן על קו התפר.
30/07/2002  |  גיל איל  |   חדשות
מבקר המדינה מצא בדוח שהגיש, ליקויים מהותיים גם באופן הטיפול בשב"חים פלשתיניים - טיפול לקוי שהעצים את הסיכון הביטחוני. ממצאי המבקר נכללים בדוח מיוחד שהגיש בנושא מרחב התפר (31.7.02).
30/07/2002  |  רנית נחום-הלוי  |   חדשות
שופטת בית המשפט המחוזי בתל אביב, אסתר חיות, הוציאה לבקשת רשות ניירות הערך צו מניעה, האוסר על קבוצת מונדרגון להנפיק חלקות. נגד קבוצת EDCI, שותפתה של מונדרגון, לא הוצא צו מניעה, אך השופטת חיות הבהירה כי אם תסייע למונדרגון להמשיך בעיסוקיה, תואשם בביזיון בית המשפט.
30/07/2002  |  גיל איל  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
כדי למנוע בעתיד טענות שווא כ"לא ידענו" ו"לא איימתם" אני מציע להפוך את אזהרתו של לפיד ל"קאסוס באלי"
חיים רמון
חיים רמון
לקח לצה"ל קרוב לשלושה חודשים לפרק גדוד אחד של החמאס ולחסל את רוב לוחמיו, אבל תוך שישה חודשים הצליח החמאס לשקם בחזרה את הגדוד ולהכין אותו ללחימה אינטנסיבית
1,000 שקל אגרה על כל פועל למינימום 350 פועלים [צילום: שימוש לפי סעיף 27א]
איציק וולף
מדינת ישראל חייבה תאגידי בניין לשלם אגרה של 350,000 שקל עבור 350 עובדים זרים, אך לא הצליחה להביא את הכמות המובטחת    רבים מהפועלים שהגיעו מהודו ומסרי לנקה לא היו פועלי בניין בהכשרתם...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il