|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מדף צף לסלון ולמטבח: הוסיפו אחסון דקורטיבי לבית
קבוצת ירדן
הצעה שאי אפשר לסרב לה: כך לתכנן הצעת נישואין מקורית
קיבל את מה שרצה [צילום: סוזן וולש, ג'רלד הרברט, AP]

ביהמ"ש העליון של ארה"ב כנראה הכריע את הבחירות

הטיפול בשאלת חסינותו של טראמפ גרם לכך שהתיק נגדו על 6 בינואר לא יתברר לפני הבחירות אחרי הקטסטרופה של ביידן בעימות, דומה שלא נותר מה שיעצור את שובו של טראמפ לבית הלבן
02/07/24  |   איתמר לוין   |   מיוחדים ברשת   |   בחירות בארה''ב 2020   |   תגובות

בית המשפט העליון של ארה"ב כנראה קבע את תוצאות הבחירות לנשיאות בנובמבר הקרוב. הוא עשה זאת תחילה בהחלטה טכנית, לאחר מכן בהחלטה דיונית ואתמול בפסק דין סופי. דונלד טראמפ לא יעמוד לדין לפני הבחירות, לפחות לא במישור הפדרלי, על מעשיו אחרי בחירות 2020 שהגיעו לשיא ב-6 בינואר 2021. המשפט הזה, בו קרוב לוודאי שהיה מורשע, היה כנראה מונע את חזרתו לבית הלבן - אולי הדבר היחיד שיכול היה למנוע זאת. כעת המכשול הזה הוסר, ובצירוף הקטסטרופה של ג'ו ביידן בעימות בשבוע שעבר - דרכו נראית סלולה.

כדי להבין מה קרה, חייבים לחזור אחורה. נגד טראמפ הוגשו בשנה שעברה ארבעה כתבי אישום. הראשון שבהם ייחס לו רישום כוזב במסמכי תאגיד, כדי להסוות את דמי השתיקה ששילם לכוכבת הפורנו סטורמי דניאלס ערב בחירות 2016. השני עוסק במסמכים המסווגים שנטל עימו מהבית הלבן לאחוזת מאר-א-לאגו. השלישי הוא כתב אישום בג'ורג'יה על אירועי בחירות 2020. הרביעי הוא כתב האישום בוושינגטון באותו נושא.

הראשון והשלישי הם כתבי אישום מדינתיים; השני והרביעי - פדרליים. זה משמעותי, כי כנשיא יוכל טראמפ להורות לשר המשפטים למחוק את הפדרליים או לנסות לחון את עצמו; הוא לא יוכל לגעת במדינתיים. שאלה אחרת היא, האם ניתן לנהל הליך פלילי מדינתי נגד נשיא מכהן; יהיה צורך להכריע בה אם וכאשר טראמפ ייבחר. בפרשת דניאלס טראמפ כבר הורשע בכל 34 האישומים ועונשו ייגזר בשבוע הבא; נכון לעכשיו, ההרשעה רק חיזקה אותו בסקרים ובגיוס התרומות. התיק בג'ורג'יה תקוע בגלל טענות להתנהגות פסולה של פרקליטת המחוז, פאני ויליס.

תיק המסמכים תקוע גם הוא בהליכים מקדמיים בפני השופטת איילין קונן (מינוי של טראמפ) ולא נראה שייצא לדרך לפני הבחירות. תיק 6 בינואר הפדרלי היה מלכתחילה החמור ביותר מביניהם, בגלל המעשים ובגלל שזהו תיק פדרלי. לפי כל ההערכות, לטראמפ צפויה בו הרשעה - גם משום שהתיק אינו נרחב מדי ויש הוכחות למכביר למעשיו, וגם משום שבעיר וושינגטון הוא קיבל בבחירות האחרונות רק 5%, כך שהמושבעים יהיו נגדו.

רצה להרוויח זמן - והצליח בגדול
פסק דין בסוגיית החסינות [צילום: ג'ון אלסויק, AP]

הטקטיקה של טראמפ בכל התיקים הייתה להרוויח זמן, והוא הצליח בגדול. תיק דניאלס אומנם התנהל, אבל פסק דין סופי (בערכאת הערעור) לא יהיה לפני הבחירות. לכן, גם במקרה הבלתי-סביר שייגזר על טראמפ מאסר – הוא לא ייכנס לכלא לפני נובמבר. כל התיקים האחרים – איש אינו יודע מתי בכלל יחל בהם שלב ההוכחות.

טראמפ העלה את טענת החסינות בתיק הבחירות הפדרלי. השופטת המחוזית טניה צ'טקן דחתה אותה בסוף השנה שעברה. לפני כן היא העניקה להגנה שבעה חודשים להתארגנות וקבעה את תחילת המשפט למארס השנה. אבל לאחר הכרעתה בנושא החסינות, עצרה צ'טקן את השעון כדי לאפשר לטראמפ לערער בנושא החסינות. בית המשפט הפדרלי לערעורים דחה בחודש פברואר פה אחד את ערעורו.

טראמפ ביקש לערער לבית המשפט העליון (הבוחר את התיקים שישמע ודן רק בשאלות חוקתיות). בקשתו נענתה בחודש מארס, עם שתי החלטות שכבר אז הקטינו מאוד את הסיכוי לפסק דין לפני הבחירות. האחת הייתה שהטיעונים יישמעו בשבוע האחרון של אפריל, יום אחד אחרי המועד האחרון המקורי לשמיעת טיעונים בשנת המשפט הנוכחית. השנייה הייתה להמשיך את הקפאת ההליכים המקדמיים עד להכרעה בערעור.

המשמעות כבר אז הייתה שפסק הדין יינתן לכל המוקדם בתחילת יוני (בפועל הוא ניתן ב-1 ביולי). עם הזמן שנותר להגנה להכנות ועם בחירת המושבעים ואולי עוד טענות מקדמיות – שלב ההוכחות היה מתחיל לכל המוקדם בחודש ספטמבר (אם לא הייתה מתקבלת בקשתו של טראמפ לדחות אותו עד לאחר הבחירות, בנימוק שאינו יכול להיות בבית המשפט בזמן הקמפיין). צ'טקן העריכה מראש ששלב ההוכחות יימשך שמונה-עשרה שבועות – מה שאומר שהמושבעים לא היו מכריעים לפני הבחירות. בית המשפט העליון היה יכול לקבוע את הדיון מוקדם יותר ולחדש במקביל את מרוץ השעון של ההכנות. הוא לא עשה זאת.


הרשעה הייתה משנה את התמונה
הפגנה נגד טראמפ, אתמול מחוץ לבית המשפט העליון [צילום: ז'קלין מרטין, AP]

כעת בא פסק הדין והנחית את המהלומה הסופית על הסיכוי שהתיק אפילו יישמע לגופו לפני הבחירות. בית המשפט הטיל על צ'טקן לקבוע אלו מעשים של טראמפ, מנובמבר 2020 עד ינואר 2021, היו פעולות רשמיות במסגרת תפקידו (ויש לו חסינות מוחלטת עליהם) ואלו היו פעולות בלתי רשמיות (ואין לו חסינות עליהם).

בית המשפט העליון קבע במפורש רק דבר אחד בהקשר זה: השיחות של טראמפ עם אנשי משרד המשפטים על טוהר הבחירות היו חלק מתפקידו כנשיא ויש לו חסינות עליהן. כל השאר נתון להכרעתה של צ'טקן, כגון השקרים בשיחותיו עם בכירים במדינות המפתח (במיוחד ג'ורג'יה), לחציו על מייק פנס לשבש את הליך האשרור ב-6 בינואר, התוכנית ליצור אלקטורים מזויפים שיצביעו עבורו, קריאתו לתומכיו לעלות על הקפיטול ושתיקתו במשך שעות ההסתערות.

צ'טקן עשויה להידרש לקיים משפט זוטא, לפחות חלקי, ולשמוע ראיות. אם תפעל בקצב ובמרץ שהפגינה מאז שקיבלה את התיק, היא עשויה לקבוע דיון זה לספטמבר-אוקטובר – ואז שוב ייחשפו בפני הציבור, ממש ערב הבחירות הקרובות, מעשיו של טראמפ בנסיונו להפוך את תוצאות הבחירות הקודמות. הליך כזה יכול לקחת כמה ימים או כמה שבועות, אולי אפילו להיות דומה לחלק ניכר מהמשפט כולו – מבחינת שלב ההוכחות. לא תהיה לו העוצמה של פסק דין מרשיע, אך תהיה לו משמעות.

אחרי הכרעתה של צ'טקן, ייתכן שניתן יהיה לערער לבית המשפט הפדרלי לערעורים (אלא אם ייקבע שהערעור על כך צריך להיות במסגרת ערעור על הרשעה אם תהיה כזאת). ואם יהיה ערעור – יוכל הצד המפסיד לבקש לחזור לבית המשפט העליון, בטענה שעליו להבהיר את פסיקתו מאתמול. בקיצור: עוד חודשים ארוכים, אולי אפילו שנה. בית המשפט העליון היה יכול לקבוע בעצמו אלו פעולות חסינות ואלו לא, או לפחות לתת קווים מנחים – אך לא עשה זאת. הוא העניק לטראמפ לא רק חסינות חלקית, אלא גם את הזמן שרצה יותר מכל.

אם טראמפ ייבחר, הדבר הראשון שיעשה שר המשפטים הבא יהיה למחוק את שני כתבי האישום הפדרליים. במערכת האמריקנית אין שום אפשרות לערער על כך, או ללכת לבית המשפט העליון בטענה להתערבות פוליטית בניהול התביעה ולניגוד עניינים של טראמפ והשר. לכן, אם טראמפ ייבחר – הוא לעולם לא יעמוד לדין במישור הפדרלי על 6 בינואר (וגם לא על המסמכים המסווגים).

בהקשר הזה חייבים לומר, כי חלק מן האשמה מוטל על שר המשפטים, מריק גרלנד, והתובע המיוחד, ג'ק סמית. גרלנד – מי שהיה שופט ערעורים פדרלי ומועמדו של ברק אובמה לבית המשפט העליון ב-2016 – המתין שנתיים לפני מינויו של סמית. הלה נזקק לעוד שנה להגיש את כתבי האישום. אם הם היו פועלים מהר יותר, עם תחושת דחיפות נכונה של הגנה על הדמוקרטיה, טראמפ כבר היה מורשע וכנראה נשלח לכלא, והפרק המסויט והמסוכן הזה בתולדות ארה"ב והעולם החופשי היה מאחורינו.

במקום זאת, טראמפ מוביל בסקרים בהתמדה במשך חודשים ארוכים. מה שיכריע יהיו שש (ואולי שבע) מדינות המפתח: אריזונה, ג'ורג'יה, ויסקונסין, מישיגן, נבאדה ופנסילבניה (ואולי צפון קרוליינה). גם בהן יש לו יתרון יציב, אם כי לפני העימות בשבוע שעבר – היו סקרים בהן מדובר היה בשתיים-שלוש נקודות האחוז. האמריקנים אומרים שהמרוץ צמוד, והסקרים גם מלמדים שהרשעה של טראמפ במשפט הפדרלי על 6 בינואר – כנראה הייתה מובילה לניצחון של ביידן. כעת, ובמיוחד לאחר העימות הנורא מבחינת ביידן, האיום הזה הוסר מעליו.


היו צריכים לפסול את עצמם
שופטי בית המשפט העליון. בעייתיות עם שישה מתוכם [צילום: סקוט אפלווייט, AP]

אי-אפשר להתעלם מהפוליטיזציה המאוד-ברורה של פסק הדין. הוא ניתן בידי ששת השופטים השמרנים, אשר מונו בידי נשיאים רפובליקניים: ג'ון רוברטס (נשיא בית המשפט, שכתב את דעת הרוב), קלרנס תומס, סמואל אליטו, ניל גורסץ', ברט קוואנו ואיימי קוני-בארט. במיעוט היו שלוש השופטות הליברליות, אשר מונו בידי נשיאים דמוקרטיים: סוניה סוטומאיור, אלנה קגן וקטנג'י ג'קסון-בראון.

במקרה הזה הפוליטיזציה זועקת לשמים, כמו גם לכל הפחות מראית העין – אם לא עילות פסלות מובהקות. גורסץ', קוואנו וקוני-בארט מונו בידי טראמפ. אשתו של תומס, ג'יני תומס, הייתה פעילה גלויה וקולנית במחנה מכחישי הבחירות של טראמפ ב-2020. בביתו של אליטו התנוסס לאחר 6 בינואר דגל אמריקני הפוך – אחד מסמליהם של מכחישי הבחירות; הוא אמר שאשתו אחראית.

במצב מתוקן, החמישה הללו היו אמורים לפסול את עצמם (כמו גם ג'קסון-בראון, מינוי של ביידן). אבל זה לא קרה ולא יקרה, כי בית המשפט העליון האמריקני הוא כיום פוליטי יותר מאשר אי-פעם. ואגב: זה החלום הרטוב של יוזמי ההפיכה המשטרית אצלנו – בית משפט הפוסק בהתאמה (אם לא בהתאם) לרצונות ולדעות של מי שמינה אותו.

תמונת המצב, נכון ל-2 ביולי 2024, מבהילה ביותר. אדם בלתי יציב, יש הטוענים בלתי שפוי; עבריין מורשע עם עוד שלושה כתבי אישום; מי שבתי משפט פסקו שניהל תרמיות במיליארדים ותקף מינית אישה; אדם שמעריץ רודנים ומפקיר בעלי ברית; שקרן חסר מעצורים – האיש הזה קרוב מאוד לשוב ולהיות נשיא ארה"ב, בלי שום רסן מהבודדים שהיו לו בכהונתו הראשונה.

כעת נדמה, כי הסיכוי היחיד למנוע ממנו כהונה שנייה ואיומה הוא פרישה של ג'ו ביידן מן המרוץ. אבל נכון לדיווחים מהימים האחרונים, אחרי העימות, ביידן רוצה להמשיך לרוץ ומשפחתו מעודדת אותו בכך. האיש ההגון הזה, שהציל את הדמוקרטיה האמריקנית מידי אדם שהכריז שהוא רוצה "להיות רודן ביום הראשון לכהונה", עלול להיות מי שיסגיר אותה לידיו. בית המשפט העליון חפר את הקבר; ביידן עלול לטמון את הגופה.


תאריך:  02/07/24   |   עודכן:  02/07/24
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש העליון של ארה"ב כנראה הכריע את הבחירות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות בארה''ב 2020
נשיא בית המשפט העליון של ארה"ב, ג'ון רוברטס, מורה (1.7.24) לערכאות הדיוניות לקבוע האם לדונלד טראמפ יש חסינות מפני העמדה לדין על אירועי 6 בינואר, ואם כן - מהו היקפה. משמעות פסק הדין היא, שמשפטו הפדרלי של טראמפ לא יחל לפני הבחירות - ניצחון גדול לטקטיקת ההשהיה של טראמפ. פסק הדין ניתן בהסכמת חמשת השופטים השמרנים - קלרנס תומס, סמואל אליטו, ניל גורסוץ', ברט קוואנו ואיימי קוני-בארט (שלושת האחרונים מונו בידי טראמפ) - נגד שלוש השופטות הליברליות: סוניה סוטומאיור, אלנה קגן וקטנג'י ג'קסון-בראון.
01/07/2024  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בית המשפט העליון של ארה"ב צפוי לפרסם בשבוע הקרוב שורה של פסקי דין בעלי משמעות רבה. על-פי הנהוג, בית המשפט מקיים דיונים בחודשים אוקטובר-אפריל ומפרסם את פסקי דינו בחודשים מאי-יוני (אם כי תיתכן גלישה לתחילת יולי). וושינגטון פוסט סוקר את הנושאים המרכזיים שעל הפרק.
23/06/2024  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
משפטו של דונלד טראמפ בג'ורג'יה, בתיק בו הוא מואשם בניסיון להפוך את התוצאות במדינה בבחירות 2020, לא יחל לפני בחירות 2024 ואולי גם לא לפני השנה הבאה. בית המשפט לערעורים במדינה הורה (6.6.24) להקפיא את ההליך עד להכרעתו בערעור בנוגע לפסילתה של פרקליטת מחוז פולטון ומובילת התיק, פאני ויליס.
06/06/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
הרוב השמרני בבית המשפט העליון של ארה"ב עשוי להורות לערכאות הנמוכות יותר לקבוע בצורה פרטנית את גבולות החסינות של דונלד טראמפ במשפטו הפדרלי על נסיונו להטות את תוצאות הבחירות ב-2020. זוהי ההתרשמות של כתבי וושינגטון פוסט וניו-יורק טיימס לאחר שלוש שעות של דיון בסוגיה (25.4.24).
25/04/2024  |  איתמר לוין  |   חדשות
חבר מושבעים גדול במדינת אריזונה הגיש אמש (24.4.24) כתב אישום בעקבות נסיונות נאמניו של דונלד טראמפ להטות לטובתו את התוצאות בבחירות לנשיאות במדינה זו ב-2016. הנאשמים המרכזיים הם: מארק מדואוז, האחרון ששירת כראש הסגל בבית הלבן של טראמפ; רודי ג'וליאני, לשעבר ראש עיריית ניו-יורק ופרקליטו המוביל של טראמפ בנושא הבחירות; ג'ון איסטמן, פרופסור למשפטים שהגה את רעיון האלקטורים המזויפים; ובוריס אפשטיין, אסטרטג ועורך דין מוביל של טראמפ.
25/04/2024  |  איתמר לוין  |   מיוחדים ברשת
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
לנוכח אי-הבהירות נחוצה חקירת משטרה בעניין ההתבטאות של שרה נתניהו על ראשי צה"ל    כותרת משנה: ביבי חומק מלומר כי אינו מאמין שהמטכ"ל חותר תחתיו
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
על המילה "בוגד", שהושמעה בכיכרות בשלהי המאה הקודמת, נאמר בשעתו כי היא זו שהובילה לרצח יצחק רבין ז"ל    כינית יריב "בוגד", הסתת לרצח שלו    היום לאנשי השמאל, משסעי החברה, מותר להגיד ב...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
אסון ה-7.10.23 (השבת השחורה של שמחת תורה תשפ"ד) הוא השני מסוגו ובממדיו בהיסטוריה של ישראל, ופקד אותנו 50 שנה אחרי אסון יום הכיפורים (1973). הדמיון בין המקרים מדהים ומכאן הצורך ללמו...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il