|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
פרסום ברדיו: כך תמשכו לעסק שלכם מאות לקוחות חדשים
קבוצת ירדן
לפתוח את הפה ופשוט לדבר: להרגיש בנוח עם השפה האנגלית

תהליך ההתאמה של קרנות <br>ההון סיכון נמשך גם ב-2002

63% ממנהלי ההשקעות בקרנות ההון סיכון צופים עלייה במספר הקרנות שיתמזגו; 31% צופים כי מגמת המיזוגים בקרב חברות פורטפוליו שלהם תמשך; 23% ממנהלי הקרנות יפנו לחיפוש הזדמנויות במזרח הרחוק
03/09/2002  |   News1 News1   |   חדשות   |   תגובות
מאת: Nfc  |  
 שמות קשורים
  היי-טק
  דלויט-טוש
  הון סיכון

קבוצת ההיי-טק בדלויט-טוש בריטמן-אלמגור פירסמה היום (יום ג', 3.9.02) את תוצאות סקר VC Indicator לרבעון השלישי של 2002. מדובר בסקר ציפיות לששת החודשים הבאים, שנערך בסוף יולי בקרב מנהלי השקעות בקרנות הון סיכון. הסקר מתקיים מדי רבעון והוא נערך זו הפעם הרביעית ברציפות. תוצאותיו מייצגות תשובותיהם של שותפים ומנהלי השקעות ב-49 קרנות הון סיכון המהוות כ-85% מהשוק.

פסימיות גוברת בישראל ובארה"ב

אחת הנקודות המשמעותיות שעולות מהסקר היא, שבניגוד לשבבי האופטימיות הנשמעים בזמן האחרון, הראייה הפסימית של מנהלי ההשקעות בקרנות ההון סיכון הולכת ומעמיקה, ומתבטאת בירידה ניכרת ברוב מדדי הציפיות של קהילת ההון סיכון לגבי ששת החודשים הקרובים.

44% מהמשיבים הישראלים צופים כי האקלים הכלכלי יחמיר בששת החודשים הקרובים. לדברי רו"ח אילן בירנפלד, ראש קבוצת ההיי-טק בדלויט-טוש בריטמן-אלמגור, מדובר בהחמרה משמעותית לעומת הסקר מהרבעון הקודם, בו ענו 27% כי האקלים הכלכלי יחמיר. נתונים אלו מחזירים את קהילת ההון סיכון הישראלית לרמת ציפיות דומה לזו שהציגה ברבעון הרביעי של שנת 2001.

בסקר המקביל שערכה דלויט טוש בסיליקון ואלי ענו 23% מהמשיבים האמריקנים, כי הם צופים שהאקלים הכלכלי יחמיר, לעומת 5% שהעריכו זאת ברבעון הקודם. 48% מהמשיבים הישראלים ו-55% מהמשיבים בסיליקון ואלי צופים כי האקלים הכלכלי יישאר כפי שהוא היום.

מהסקר ומנתונים נוספים עולה, כי ייתכן והפסימיות של מנהלי ההשקעות בארץ לגבי המצב הכלכלי, מעלה את הצורך של קהילת ההון סיכון והתעשיה כולה בגיבוש תוכנית אסטרטגית ארוכת טווח בענף ההיי-טק, ובייסודו של גוף מרכזי - מעין "מנהלת היי-טק", אותו ינהלו גורמים מהתעשייה עצמה, אליהם יחברו נציגי הסקטורים השונים. גוף זה ינווט וינהל את ההיי-טק הישראלי - מנוע הצמיחה העתידי העיקרי, תוך סיוע ביצירת אקלים ותשתיות שיאפשרו לישראל לתפוס מקום כמעצמה טכנולוגית וכלכלית עולמית וכחממה ליזמים, לעובדי ההיי-טק, חברות רב לאומיות ולחברות סטארט-אפ באשר הן.

סיוע ממשלתי לקרנות ולחברות
25% מהמשיבים צופים, כי המעורבות הממשלתית בשוק קרנות ההון סיכון תגדל בששת החודשים הקרובים, לעומת 35% שהשיבו כך ברבעון הקודם. 53% מהמשיבים רוצים לראות מעורבות זו מתבטאת במתן ערבויות ממשלתיות למשקיעים מוסדיים, שיעור הדומה לתוצאות הרבעון הקודם.

בהתחשב בכך ש-95% מהמשיבים הישראלים צופים כי תהיה ירידה בהשקעות זרות בחברות בישראל, 58% מהם יעודדו את חברות הפורטפוליו לפנות למימון ממשלתי נוסף.

עתיד הקרנות
מנהלי קרנות ההון סיכון הישראלים, בדומה לעמיתיהם מכל העולם, ממשיכים להיתקל בקשיים בבואם לגייס כספים נוספים. קהילת ההון סיכון כולה (100%) צופה כי קשיים אלו יימשכו במהלך ששת החודשים הקרובים.

"תעשיית ההון סיכון בישראל ובעולם נמצאת בעיצומו של תהליך התאמה למציאות של השוק כיום" אומר בירנפלד. "במהלך החודשים האחרונים ניתן היה לראות שינויים משמעותיים כגון ירידה בדמי הניהול של הקרנות; עזיבת שותפים; החזר הון לא מושקע למשקיעים ועוד".

תהליך זה צפוי להמשיך ולהתעצם במהלך ששת החודשים הקרובים, כאשר 63% מהמשיבים צופים כי תהיה עלייה במספר הקרנות שיתמזגו. 57% מהמשיבים צופים לראות עלייה במספר השותפים העוזבים את הקרנות, 53% צופים כי יהיה גידול במספר הקרנות אשר יפחיתו את דמי הניהול בקרן ו-48% צופים לראות המשך החזר כספים למשקיעים.

ראוי לציין, כי על אף שקרנות משניות אינן עדיין ערוץ נפוץ, 66% מהמשיבים מציינים כי פעילותן של קרנות מסוג זה תגדל בששת החודשים הקרובים.

פנייה לשווקים במזרח הרחוק
23% מהמשיבים ציינו כי בעקבות מצב השוק בארצות הברית ואירופה הם יפנו לשווקים אחרים ברחבי העולם, ובעיקר צוינו סין וסינגפור.

בהקשר זה, ציין בירנפלד כי נתונים שנאספו בדלויט טוש מצביעים על כך שבמספר מדינות במזרח הרחוק דוגמת סין, סינגפור והודו, ישנו הון רב הפנוי להשקעות ומאידך קיים מחסור באנשים בעלי ניסיון וידע ניהולי בתחומי היי-טק שונים ובאיתור וניהול השקעות הון סיכון.

"בישראל קיימת אוכלוסיה לא קטנה של מנהלים בחברות היי-טק אשר חלקם, בעקבות המצב בשוק המקומי, אינו מועסק. בנוסף, למנהלים בקרנות ההון סיכון הישראליות הצטבר ידע וניסיון רב באיתור וניהול השקעות היי-טק. יש למצוא דרכים יצירתיות על-מנת לשלב בין היכולות הישראליות הללו עם המחסור הניהולי והפוטנציאל העצום שבשוק האסיאתי ולנצלן לרווחת כל הצדדים: הקרנות, חברות הפורטפוליו והשווקים בארץ ובחו"ל". כמו כן, אין ספק ששווקים אלה מהווים אטרקציה גם עבור רוב החברות הקיימות היום בשוק ובכללן חברות הפורטפוליו של הקרנות, הן מבחינת השקעות, שותפים אסטרטגים, לקוחות ועוד.

השקעות חדשות
97% מהמשיבים צופים כי הקשיים בגיוס כספים על-ידי חברות מקרנות יימשכו ו-27% מתוכם צופים כי אף יתעצמו.

כשנתבקשו מנהלי הקרנות לדרג מספר גורמים אשר חשובים בעיניהם בעת בדיקת השקעה פוטנציאלית דורגה איכות ההנהלה כקריטריון החשוב ביותר (95% בישראל ו-96% בסיליקון ואלי). קריטריון נוסף אשר דורג כבעל חשיבות גבוהה על-ידי מרבית המשיבים הוא יכולתה של חברה להפיק תזרים מזומנים חיובי בטווח הנראה לעין (73% מהמשיבים ציינו גורם זה כבעל חשיבות גבוהה). גורם זה כמעט ולא היה קיים בעבר, ולדברי בירנפלד, נתון זה אינו מפתיע בהתחשב בכך שהקרנות צופות כי יעברו תקופות זמן ארוכות יותר עד לגיוס הון נוסף על-ידי חברות הפורטפוליו, ולכן על החברות להיות מסוגלות להסתמך על מקורות מימון נוספים מלבד כספי הקרנות.

נתון מעניין נוסף הוא העובדה ש-79% מהמשיבים ציינו כגורם גבוה בחשיבותו קיומן של התחייבויות מקרנות נוספות להשקעה באותו סבב. הדבר ממחיש את החשיבות שהקרנות רואות בכניסתן של גורמים נוספים בעלי כיסים עמוקים לפחות כמו אלה שלהן. יש לציין, כי בסיליקון ואלי אותו אחוז מהמשיבים (79%) סובר כי לגורם זה ניכרת חשיבות נמוכה בלבד.

לדברי בירנפלד, כל הנתונים האלה מעידים על סוג וטיב החברות אשר יזכו לגייס כסף מקרנות ההון סיכון. ניתן לראות מכך כי הקרנות מתכוונות לבצע את מרבית השקעותיהם בעיקר בחברות אשר נמצאות בשלבים מתקדמים יותר, או לחילופין בחברות צעירות אשר יכולות להוכיח, כי ביכולתן להפיק הכנסות תוך זמן קצר יחסית.

"גם החברות הגדולות בשוק העולמי בוחנות כיום השקעות לטווח הקצר" אומר בירנפלד, "כך למשל, תקציבי ה-IT של חברות אלו יופנו ויוקדשו אך ורק לטכנולוגיות אשר ביכולתן לספק ROI (החזר השקעה) מיידי, ולטכנולוגיות אבטחה עקב המצב העולמי". עם זאת, עדיין יש ביקוש להשקעה בחברות עם חזון טכנולוגי ממשי. "הזדמנויות השקעה נוספות עבור הקרנות הינן בחברות אשר מפתחות טכנולוגיות ייחודיות שתוכלנה לספק לחברות הענק בשוק העולמי יתרון טכנולוגי ותחרותי בימים שלאחר שוך המשבר ועם התעוררות השוק מחדש" מסכם בירנפלד.

לאור השווים הנמוכים של חברות רבות בבורסות העולם, 53% מהמשיבים צופים כי השקעות PIPE - השקעות פרטיות בגופים ציבוריים, ימשיכו להתפתח.

חברות הפורטפוליו
הנפקות ממשיכות להיות ערוץ הנעול בפני חברות הפורטפוליו. הערכות השווי של החברות נמוכות, מסגרת הזמן עד להנפקה מתארכת: 63% מהמשיבים בסיליקון ואלי צופים שמסגרת הזמן מההשקעה בסיבוב הראשון ועד להנפקה תהיה 3 עד 5 שנים.

31% מהמשיבים הישראלים צופים כי יותר מ-10% מחברות הפורטפוליו שלהם יהיו מעורבות בפעילות מיזוגים ורכישות בששת החודשים הבאים. לדברי בירנפלד, נראה כי מגמת המיזוגים בקרב חברות הפורטפוליו בארץ ימשיך ויתפתח. הדבר מאושש את כלל ממצאי הסקר לפיהם יש מקום ליצירת חברות בעלות איתנות רבה יותר ויכולות רבות יותר, וצעדים אלו כבר ניכרים היטב בשוק.

50% מהמשיבים צופים כי יבצעו את מרבית השקעותיהם במסגרת סיבוב ההשקעה השני, לעומת 42% ברבעון הקודם. ההשקעה במסגרת הסיבוב הראשון נותרה כמעט ללא שינוי עם 27% מהמשיבים אשר יבצעו את מרבית השקעותיהם במסגרת סיבוב זה. ירידה בציפיות להשקעה בחברות בשלב הסיד: רק 23% יבצעו את מרבית השקעותיהם בשלב זה, לעומת 32% ברבעון הקודם.

הענפים המועדפים להשקעה: אבטחה, ביוטכנולוגיה וציוד רפואי
הענפים הבולטים בששת החודשים הקרובים יהיו: תחום האבטחה - 57% צופים לגידול במספר ההשקעות בתחום זה; תחום הביוטכנולוגיה - 38% צופים כי מספר ההשקעות בתחום זה יגדל ו-55% צופים כי ישאר אותו דבר; תחום המוצרים הרפואיים - 46% צופים לגידול השקעות בתחום זה. 56% מהמשיבים צופים כי תהיה ירידה נוספת בהשקעות בתחום הטלקום והסלולר.

תאריך:  03/09/2002   |   עודכן:  03/09/2002
Nfc
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חברת דובק עומדת במרכזה של חקירה בחשד כי העבירה סכומים כסף הנמוכים מסי הקניה שגבתה בפועל.
03/09/2002  |  ניצן כהן  |   חדשות
חברת כלל תעשיות והשקעות וחברת CRH הודיעו היום (יוםג', 3.9.02) על מינוי הרצל עוזר למנהל הכללי של נשר מפעלי המלט. עוזר שייכנס לתפקידו בסוף השנה, יחליף את יצחק דוידי אשר שימש כמנכ"ל החברה ב-11 השנים האחרונות.
03/09/2002  |  מירב לוי  |   חדשות
הממונה על ההגבלים העסקיים, דרור שטרום, הודיע (יום ג', ‏03.09.02) כי החליט לאפשר לבנקים הגדולים להתאגד במספר פעילויות למשך חצי שנה, למרות שבעבר דרש מהם לנתק את המגעים בינהם כדי להגביר את התחרות בענף הבנקאות.
03/09/2002  |  ניצן כהן  |   חדשות
כשעמדו מגדלי התאומים בניו יורק במקומם, היה מטען הברקים מתפרק דרכם לאדמה בצורה בטוחה. כעת, מדווחים מדענים, כי חלק זה של מנהטן יהיה רגיש הרבה יותר לפגיעות ברקים. כך בניו יורק טיימס (יום ג', 3.9.2).
03/09/2002  |  הדר פרבר  |   חדשות
רב המחבלים איימאן אל-זווארי, הנחשד כאחד ממתכנני הפיגועים ב-11 בספטמבר, הוזמן להשתתף בכנס במצרים, באמצעות האינטרנט.
03/09/2002  |  גיל איל  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
גרוע מיאיר - אביו    חלפו שעות ארוכות עד שלשכתו פרסמה מין הודעה צמחונית-חלבית, שהיא כלום בריבוע ואינה מזכירה לגנאי אפילו את הבן יאיר
חיים רמון
חיים רמון
מהיועמ"שית באמת שאין לי שום ציפיות, כי אכיפה בררנית היא נר לרגליה, אבל מדוע מנהיגי האופוזיציה לא יוצאים בתוקף נגד גולן וקוראים להעמידו לדין על הסתה להשתמטות בשעת מלחמה?
אלי אלון
אלי אלון
בכתב התביעה נאמר כי התובעת תמר ליפשיץ הוצאה יחד עם עוד שישה נערים ונערות מן המוסד "משום שיש להם דעות קומוניסטיות והם קשורים למפלגה הקומוניסטית"
מאיר חוטקובסקי
מאיר חוטקובסקי
בית המשפט העליון דחה עתירה להעלאת קצבאות הזקנה לאזרחים הוותיקים במדינת ישראל   בכך, בית המשפט הפגין חוסר רגישות מחפיר לסבלם של אלפי קשישים הנאבקים לקיום בכבוד בשנות חייהם האחרונות
הלכה למעשה [צילום: מיכאל גלעדי/פלאש 90]
חניאל פרבר
תיקון ליל שבועות אותו אנו מקיימים משלים את מעמד הר סיני    לאחר ששורשי התורה נשתלו בנו בשנתנו, אנו מתעוררים לעמול בקניינה ומתרפקים על זיכרון אותה שינה עריבה בעצרת
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il