|
|
תמיר, נערכת להגדלת מס' המצטיינים
|
|
|
|
|
שיעור התלמידים המצטיינים במערכת החינוך צריך לעמוד על 10% מבני שכבות הגיל. כך ממליצה ועדה בראשות דן מרידור, אשר בחנה את התוכניות לקידום המצוינות במערכת החינוך. התוכנית החדשה תוצג (21.1.07) הבוקר ב"כנס הרצליה".
על-פי התוכנית שגיבשה ועדת מרידור, יש לטפח את החתירה למצוינות החל מגיל הגן ועד ללימודים במוסדות להשכלה גבוהה. עוד נאמר כי על מערכת החינוך החובה לטפח את המצטיינים ולדאוג לקידומם. בין חברי הוועדה נמנים אנשי משרד חינוך, אקדמיה, ואלופים בצה"ל בעבר ובהווה.
התוכנית מציעה לבחון חלופות לתעודת הבגרות בקרב בתי ספר מצטיינים, ואף קוראת לשלב גורמי תעשיה, חברות וארגונים בחינוך. כמו כן, נאמר כי יש לפתח תוכנית רב-שנתית להכשרת מנהלים מובילי מצוינות בחינוך, וסגלי הוראה להוראת תלמידים מצטיינים.
פרופ' מרים בן-פרץ, כלת פרס ישראל לחינוך הזהירה בנאומה בכנס הרצליה מפני בריחת מוחות מישראל: "בריחת מוחות המצוינות מישראל לשדות זרים אמורה להטריד את קברניטי המדינה לא פחות מהאיום האירני. ללא המוחות המצוינים האלה לא נוכל להתמודד עם הבעיות הקשות שניצבות מולנו. מי שלא שם לב לבריחת המוחות היום, ישלם את המחיר מחר. החברה הישראלית צריכה לראות בעידוד המצוינות ערך חברתי נעלה שילווה את אורחות חיינו. למעשה, ישראל נמצאת בתהליך נסיגה משמעותי בהישגיים. מדינה עימות כמו אירן נמצאת במגמת עליה".
פרופ' בן-פרץ קראה לפתוח במסע הסברה להעלאת המודעות לערך המצוינות. "יש להירתם למסע הסברה חינוכי רחב למצוינות, כמו שעושים מסע הסברה לבטיחות בדרכים. כל אמצעי התקשורת צריכים להתגייס על-מנת להביא זאת לתודעה הציבורית ולהפוך אותה לדרך חיים".
במקביל, שרת החינוך, יולי תמיר, תציג הבוקר בכנס הרצליה את פעולות המשרד לפיתוח וקידום המצוינות במערכת החינוך. במשרד נערכים להגדיל את מספר התלמידים המשתתפים בתוכניות למחוננים ומצטיינים, שיקיפו את 5% העליונים של כלל התלמידים במערכת החינוך (תוך הרחבת הגדרת המחוננות לתחומי-דעת כמו מוזיקה ואמנות).
כמו כן, בכוונת משרד החינוך לגבש גיבוש תוכנית ברמה ארצית ובית-ספרית לקידום המצוינות, הקמת "מרכזי מצוינות" יישוביים, מערך הכשרה רחב של מנהלים, מורים ועובדי מחלקות חינוך ברשויות המקומיות, וכן מינוי "מרכזי מצוינות" בכל בית ספר.