|
המשפט החוזר של יעקב גנות
|
עו"ד יוסי דר
|
נשאלת השאלה אם הציבור מוכן לקבל מצב שבו שופט, שישב בדינו של אדם, יתגולל עליו בשלב מאוחר יותר מחוץ לבית המשפט - עד שידביק לו תכונת אופי ניצחית
|
לרשימה המלאה
|
|
|
|
|
התנועה לאיכות השלטון עתרה (ד', 21.2.07) לבג"צ, באמצעות עו"ד אליעד שרגא ועו"ד דניאל קירס, בבקשה כי יוציא צו על תנאי לשר לביטחון פנים הדורש ממנו להתייצב ולנמק מדוע לא יימנע מלהמליץ, או יבטל את המלצתו, למנות את רב גונדר יעקב גנות, כמפקח הכללי של משטרת ישראל.
בנוסף ביקשה התנועה, להוציא צו על תנאי לוועדה המייעצת למינויים לתפקידים בכירים (ועדת טירקל), הדורש ממנה להתייצב ולתת טעם מדוע לא תחווה דעתה, כי אין למנות את רב גונדר יעקב גנות כמפקח הכללי של משטרת ישראל.
צו על תנאי נוסף המתבקש בעתירה, מכוון אל ממשלת ישראל ודורש ממנה להתייצב ולתת טעם מדוע לא תימנע מלמנות את (ואם תמנה לאחר הגשת עתירה זו - מדוע לא יבוטל מינוי) רב גונדר יעקב גנות כמפקח הכללי של משטרת ישראל. התנועה מבקשת גם צו על תנאי המכוון אל היועץ המשפטי לממשלה והדורש ממנו להתייצב ולתת טעם מדוע לא ינחה את השר דיכטר, ועדת טירקל והממשלה לפעול כאמור.
כסעד ביניים, מבקשת התנועה, כי בג"צ יוציא צו ביניים המורה כי ממשלת ישראל, לא תדון במינויו של גנות כמפקח הכללי של משטרת ישראל עד לבירור העתירה, וכן צו ביניים המורה כי השר לביטחון הפנים, לא ימליץ על גנות כמפקח הכללי של משטרת ישראל עד לסיום בירורה. לחלופין מבקשת העמותה, לקבוע דיון דחוף בעתירה.
התנועה מציינת בעתירתה, כי דווקא בנסיבות משבר טוהר המידות במדינה ודווקא ביום שבו פורסם דוח המתריע על חשש כבד לטוהר המידות במשטרת ישראל בחר השר לביטחון פנים לפרסם, עוד בערב הוצאת הדוח והתפטרות המפכ"ל, כי הוא מתכוון להביא למינויו של גנות כמפכ"ל הבא.
לטענת התנועה לאיכות השלטון, ערעור על זיכויו של יעקב גנות מעבירת שוחד נדחה עקב הכלל של אי התערבות בממצאים עובדתיים בערעור ותוך שבית המשפט העליון העיר, כי מצא טעם בטענות התביעה נגד קביעות אלה. בנוסף מציינת התנועה, הערעור על זיכויו מעבירת מרמה והפרת אמונים נדחה נוכח דעת מיעוט של שופט בית המשפט העליון, לפיה היה מקום להרשיעו בעבירת שחיתות חמורה זו.
לדעת התנועה לאיכות השלטון, מינויו של אדם כמו יעקב גנות, שנקבע לגביו בפסק הדין של בית המשפט העליון שלא נהג כמתחייב מקצין משטרה בדרגתו ובתפקידו, אשר משרת כגורם מרכזי במערכת אכיפת החוק ושלכאורה אף עבר עבירה משמעתית של התנהגות בלתי הולמת, לראש מערכת שלטונית במדינת ישראל - אינו ראוי.