בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
"לעשרות אלפי לא-יהודים לא היו מקלטים"
|
דוח המבקר מעלה כי הרשויות לא נערכו להתקפת רקטות ● רבות מהפעולות שנעשו ברשויות בשנים האחרונות בתחום ההיערכות לעתות חירום נשאו אופי טכני, ולא נבחן הפער בין מידת ההיערכות לבין הדרישות שנקבעו בנהלים ובהנחיות ● לא נקבעו נוהלי הפעלה לעתות חירום, לא נאסף מידע מפורט אודות האוכלוסיה הנזקקת ולא הוקמו צוותי התערבות רב-מקצועיים ● באשר למגזר הלא יהודי, בדוח עולה כי לעשרות אלפי תושבים אין כלל מקלטים לשעת חירום
|
מקלט בצפון הארץ בתקופת המלחמה [צילום: AP]
|
|
|
|
|
דוח המבקר מעלה כי רמת ההיערכות והמוכנות של הרשויות המקומיות לעתות חירום בכלל ולהתקפת רקטות או טילים ממושכת בפרט היתה ירודה ביותר כשפרצה המלחמה. בדוח מפורטים ממצאים קשים הנוגעים לתשעה תחומי היערכות מרכזיים: תרגול; כוח האדם; טיפול באוכלוסיות נזקקות; חלוקת מזון; דוברות והסברה; מרכזי השליטה וההפעלה; שיטת "חלונות הזמן"; ועדות מל"ח המקומיות; היערכות לפעילות משותפת של צה"ל (פיקוד העורף ופיקוד הצפון) והרשויות המקומיות. המבקר מציין כי רבות מהפעולות שנעשו ברשויות בשנים האחרונות בתחום ההיערכות לעתות חירום נשאו אופי טכני, ולא נבחן הפער בין מידת ההיערכות לבין הדרישות שנקבעו בנהלים ובהנחיות. המבקר מוסיף ומציין כי גם לא נותחה כייאות היכולת של הרשויות להתמודד עם מצב חירום מתמשך כגון זה שהיה במלחמה. הפעולות של משרד הפנים, פיקוד העורף, מל"ח ומרכז השלטון המקומי להכנת תיקי האב וקביעת הנוהל הכללי בעקבותיו נעשו בלי שנקבעה תוכנית להטמעתם וליישומם ובלי שנקבע מי אחראי לכך. לצד זאת, המבקר קובע כי פיקוד העורף, פיקוד הצפון והרשויות המקומיות לא בחנו את צורכי הסיוע וכוח האדם בכל רשות ורשות. "פיקוד העורף לא בחן מה הם הכוחות שיש להקצות לכל רשות בתרחיש של התקפת רקטות נרחבת על הצפון. בהיעדר ניתוח של צורכי הסיוע הנדרש בכל יישוב, וללא תכנון של הקצאת הכוחות והאמצעים למילוי המשימה נוצרה בימי המלחמה עמימות בעניין מחויבות פיקוד העורף להגיש סיוע לאוכלוסיה והקפו", נכתב. גם הטיפול באוכלוסיה היה לקוי. לא נקבעו נוהלי הפעלה לעתות חירום, לא נאסף מידע מפורט אודות האוכלוסיה הנזקקת ולא הוקמו צוותי התערבות רב-מקצועיים. בנוסף, בחלק מהרשויות לא היתה היערכות מקדימה לחלוקת מזון לתושבים בעתות חירום. המבקר דן גם בעניין ההסברה והדוברות וקובע כי לא הוקמו מרכזי מידע לציבור, ולא נעשו היערכויות להפעלת מוקדי החירום. ליקויים חמורים מוצא המבקר בתרגול לעתות חירום. לדבריו, ברשויות שנבדקו לא נעשו בחמש השנים האחרונות תרגילים בידי מל"ח ב"רמת השטח" ולא נערך תרגיל כדי לתרגל את העבודה המשותפת עם כוחות פיקוד העורף בכל הקשור להגשת סיוע לאוכלוסיה בתחומים שונים.
|
מיגון ומקלוט ברשויות המקומיות
|
|
דוח המבקר מצא כי למרות שידוע כי חלק ניכר מאוכלוסיית מדינת ישראל חשוף לפגיעה של ירי רקטות, טילים ופצצות, פיקוד העורף טרם ערך מיפוי מלא של פערי המקלוט במדינה. הפעולות שנעשו בתחום זה עד היום היו חלקיות וחסרות, קובע המבקר. עיריית צפת ועיריית טבריה, אינן מחזיקות בנתונים על המקלטים שאינם ציבוריים. המקלטים בצפון, מציין המבקר, אינם ערוכים לשהייה ארוכה. דבר זה הביא להצפת מוקדי החירום של הרשויות המקומיות באלפי פניות של תושבי הצפון בדבר תקלות במקלטים. בעניין תחזוק המקלטים, מגדיר המבקר את אי הטיפול בהם כ"מחדל". "בדיקת פעולותיהן של ארבע רשויות מקומיות - קריית שמונה, צפת, טבריה ושלומי - העלתה כי אלו לא מילאו כראוי את תפקידן בנוגע לתחזוקת המקלטים ולתיקון ליקויים שהתגלו בהם עד פרוץ המלחמה", נכתב בדוח. במערכת בקרת מקלטים ציבוריים בקריית שמונה התגלו תקלות חוזרות ונשנות שמנעו את פעולתה התקינה באירועי חירום שהיו בשנים האחרונות, ובכללם ימי המלחמה בצפון בקיץ האחרון, ולא נעשה דבר לתיקונה. המבקר גם מציין כי ברשויות המקומיות שנבדקו לא היה במקלטים הציבוריים ציוד חירום בכמות הדרושה לשהייה, או שהציוד היה מיושן ולא תקין. באשר למגזר הלא יהודי, מתאר המבקר תמונה קודרת שבה לעשרות אלפי תושבים אין כלל מקלטים לשעת חירום. בנוסף, הגישה למקלטים לאנשים נכים אינה מתאימה ולכן נאלצו אנשים בעלי מוגבלויות להישאר במהלך המלחמה במקומות לא מוגנים. "ממצאי הדוח מחייבים טיפול ברמה הלאומית", קובע המבקר, "הן בפערי תשתיות המיגון החמורים, והן בליקויים הנוגעים לרמת המוכנות של התשתיות הקיימות והאופן שבו מתנהל הדבר ברשויות המקומיות. מאחר שמדובר בפיקוח נפש, על גופי השלטון המרכזי והשלטון המקומי לשתף פעולה כדי לתקן באופן ממשי כל אחד מהליקויים שעלו בדוח זה. לשם כך יש צורך בתכנון לטווח רחוק ובתהליך של עבודה רב-שנתית, אך גם בנקיטת פעולות מיידיות שיגשרו על פערים מסוימים ללא דיחוי". דוח המבקר מצא ליקויים מהותיים בכמה תחומים בכל הקשור לתפקוד הרשויות המקומיות, אשר השפיעו על מתן שירותים קיומיים וחיוניים, על איכותם ועל המענה לצרכים של אזרחים במלחמה. התחומים הם: מוכנות מרכזי הפעלה והפעלתם, גיוס כוח אדם, הפעלת מתנדבים, מתן סיוע בכוחות צה"ל, העברת מידע לציבור, אספקת מזון ואספקת שירותי רווחה ושירותים פסיכולוגיים. את מקומן של הרשויות המקומיות תפסו גופים וולנטרים שהביאו, למשל, מזון לתושבי הצפון.
|
בזמן המלחמה, קובע המבקר, לא הופעלו תוכניות הפינוי של תושבי הצפון לאזור המרכז והדרום. שר הביטחון לא הביא בפני הממשלה ולאישורה את הצורך בפינוי אוכלוסיה והמבקר קובע ש"ראוי שהיה מעלה זאת בפני הממשלה". "ראוי היה", ממשיך המבקר "שהממשלה תעלה את עניין פינוי האוכלוסיה לדיון במסגרת הערכת המצב הכוללת הנוגעת לעורף". בנוגע לפינוי התושבים, כותב המבקר כי העיריות לא נערכו כראוי ולא ניהלו רשימות מסודרות של תושבים המיועדים לפינוי.
|
|
תאריך:
|
18/07/2007
|
|
|
עודכן:
|
18/07/2007
|
|
ניר יהב
|
"לעשרות אלפי לא-יהודים לא היו מקלטים"
|
|
|
כותרת התגובה
|
שם הכותב
|
שעה תאריך
|
|
1
|
|
רונן אחיהוד
|
19/07/07 08:23
|
|
2
|
|
שוחט ברוך
|
19/07/07 08:49
|
|
גם בתחום שירותי הבריאות מעלה דוח המבקר ליקויים ונושאים שיש לטפל בהם. העיקריים שבהם: מיגון בתי חולים ומוסדות רפואה, ויסות נפגעים, טיפול בנפגעי חרדה, מעונות לילדי עובדים, הפעלת כוח אדם בבתי חולים, הפעלת מתנדבים, וסיוע של פיקוד העורף לבתי חולים.
|
|
|
דוח מבקר המדינה בחן גם את פעילותו של משרד הרווחה ומצא ליקויים מהותיים הנוגעים להיערכותו לעתות חירום. הדוח העלה כי לא נבדקה כראוי המוכנות לעת חירום: בחלק מהמוסדות הציבוריים והפרטיים ובחלק מהמסגרות בקהילה שבפיקוח אגפי משרד הרווחה ויחידותיו, לא ערך המשרד מאמצע שנת 2003 ועד לתחילת המלחמה תרגילי התגוננות, ולא בדק את מוכנותם לעת חירום, כך קובע הדוח. "למשרד לא היתה תמונת מצב כוללת על מוכנותן לעת חירום של כל המסגרות שבפיקוחו", מציין המבקר.
|
|
|
אף שהמשטרה קיבלה מפיקוד העורף נתונים מעודכנים, היא ביססה את היערכותה למלחמה על נתונים לא מעודכנים ופחותים בחומרתם באשר לטווח הירי, סוגי אמצעי הלחימה וכמות הרקטות. כך קובע דוח המבקר. "משום כך", ממשיך המבקר, "נאלץ מערך החבלה של המשטרה להתאים תוך כדי המלחמה את המענה שלו, בין היתר לכמות ירי גדולה יותר (עד כ-300 רקטות ליום) ולסוגי רקטות שלא היו מוכרים לו, כל זאת אגב סיכון אנשיו והציבור".
|
|
|
זמר הרוק סטינג ואשתו טרודי סטיילר ישלמו 57,500 דולר פיצויים לשפית שלהם לשעבר, לאחר שפיטרו אותה בזמן שהייתה בהריון. ג'יין מרטין בישלה את ארוחותיהם של השניים ושל משפחתם באחוזתם באנגליה. היא הגישה תביעה נגד הזוג ביולי שעבר כשטענה כי פוטרה על-ידי אשת הזמר לאחר שגילתה לה כי היא בהריון. דובר מטעם סטיילר אמר כי היא ערערה על החלטת בית המשפט וכי השימוע היה משוחד נגדה.
|
|
|
|
|
|
|