|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

התבוללות מואצת בקרב יורדים

מחקר ראשון מסוגו מלמד שהדור הצעיר של ישראלים בחו"ל מנתק קשר עם קהילות היהודים והישראלים, ורוב הצעירים מסתפקים בעריכת ליל הסדר
09/12/2007  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   תגובות
[צילום אילוסטרציה: פלאש 90]

השר אדרי [צילום: יצחק אלהרר, סקופ 80]

הדור הצעיר של ישראלים בחו"ל עובר תהליך מואץ של התבוללות. רבע מהצעירים הישראלים באירופה נישאים נישואי תערובת, 74% אינם פוסלים נישואים עם גויים, למעלה משליש מקיימים קשרים חברתיים הדוקים עם גויים, 61% לא שייכים או פעילים בקהילה היהודית, ל-76% חברים שאינם ישראלים או יהודים, למעלה משליש לא מקיים מנהגים יהודיים, הם אינם משתמשים בשפה העברית וממעטים לבקר בארץ.

משרד הקליטה בפרויקט להשבת היורדים

במשרד הקליטה הוחלט כי יש לחזק הקשר בין הצעירים ליהדות ולקהילות היהודיות בחו"ל על-מנת לשמור על המשכיות יהודית. אך מעבר לכך, יש להגביר את זיקתם לישראל בעיקר כדי לעודדם לחזור ארצה. שר הקליטה, יעקב אדרי, מביא הבוקר לאישור הממשלה תוכנית ראשונה מסוגה להשבת אלפי ישראלים יורדים בהשקעה של יותר מ-150 מיליון שקל. השנה שבו ארצה כ-4,000 ישראלים. מחוץ לישראל מתגוררים כ-700 אלף ישראלים, כ-60 אחוזים מהם בצפון אמריקה.

על-פי משרד הקליטה, במידה שלא יצליחו הצעירים לשמר את הזהות היהודית-ישראלית שלהם הם ייטמעו בתוך החברה המקומית הלא-יהודית בשיעור גבוה. החזרה לישראל בקרב הדור הצעיר אפשרית ויש בקרבם נכונות גבוהה לכך. לכן יש לנצל נכונות זו על-מנת לעודד את הצעירים לחזק את הקשר לישראל ולשקול חזרה אליה כמולדתם - על כל ההבטים המשתמעים מכך.

ראש הממשלה בירך הבוקר בישיבת הממשלה על התוכנית, ואמר שהיא מקיפה ומרשימה מאוד. הוא ביקש להיות מעורב בהתקדמות ולדעת על מספרי החוזרים מדי חודש. הוא מינה את מזכיר הממשלה, עובד יחזקאל, לסייע למשרד הקליטה להסיר חסמים נוספים שיקלו על החוזרים, כמו מתן הקלות במיסוי ושיפור קליטת בני החוזרים במערכת החינוך.

3/4 לא פוסלים נישואי תערובת

רבע מהישראלים הצעירים בחו"ל נשואים או חיים עם בן זוג גוי. 74% מכלל הנשאלים אינם פוסלים נישואי תערובת ואף מסכימים לסוג כזה של נישואין. רק פחות מרבע הביעו הסתייגות מנישואים עם בן זוג גוי. התפישה הרווחת היא שסוג זה של נישואין הינו עניין פרטי של בני הזוג – גישה ליברלית למדי.

לגבי בחירה עתידית של בן/בת הזוג, 36% מהצעירים הלא נשואים מייחסים חשיבות מועטה עד בינונית לעובדת היותו של בן/בת זוגם העתידי יהודי.

יחסים הדוקים עם הקהילה הלא-יהודית

הדור הצעיר מקיים פתיחות וקשרי גומלין עם החברה הגויית. 23% מהצעירים מקיימים יחסים חברתיים הדוקים עם הקהילה הגויית (בניגוד ל-8% מקרב הוריהם); 33% מקיימים עמה יחסים כלכליים הדוקים (לעומת 26% בקרב הדור המבוגר) ו-30% מבלים את שעות הפנאי שלהם עם חברה גויית (בניגוד ל-5% בקרב הוריהם).

היחסים עם הקהילה הגוית של דור ההורים רופפים יותר ונשענים בעיקר על קשרים כלכליים.

נתק מהקהילה היהודית או הישראלית

מרבית הישראלים אינם משתייכים וכמעט שאינם פעילים בקהילה היהודית. למעלה ממחצית מדור ההורים העידו על חוסר מעורבות בקהילה היהודית, רק רבע ציינו כי הם פעילים במידה מסוימת, אך הדבר בולט יותר בקרב הצעירים: 61% מהנשאלים הצעירים ציינו כי אינם משתייכים לקהילה היהודית במקום מגוריהם ואינם פעילים בה. 60% גרים בשכונות לא-יהודיות או לא-ישראליות ורק שליש מהם גרים בשכונה בעלת אופי יהודי. רק 10% גרים בשכנות לישראלים.

ניתוק משכונות יהודיות/ישראליות

הרווקים הצעירים מעורים מאוד בחברה הגויית ובתרבותה, וכמעט שלא מתגוררים בשכונות בעלות אופי יהודי, ולא מתגוררים בשכנות לישראלים אחרים.

פחות מחמישית מהמשיבים טענו שבבחירת מקום המגורים הם ייחסו חשיבות רבה לעובדה שבשכונתם יתגוררו יהודים רבים או ישראלים רבים. כאשר התבקשו הישראלים לאפיין את השכונות בהן הם מתגוררים כיום, שליש מהם טענו ששכונתם בעלת אופי יהודי בעיקר, רק 10% טענו כי יש לה אופי ישראלי במידה רבה ורבה מאוד, ואילו כ-60% טענו שהם גרים בשכונות בעלות צביון מקומי.

רק 26% מהצעירים טענו כי רוב או כל חבריהם בחו"ל הם ישראלים, 30% ציינו כי רוב או כל חבריהם אינם יהודים בהשוואה ל-5% בלבד מהמשיבים הנשואים.

כאשר נשאלו הישראלים המבוגרים לגבי מי הם חבריהם הקרובים בחו"ל, 55% העידו כי רוב חבריהם אינם ישראלים (רק 45% ציינו כי רוב חבריהם ישראלים).

מעל מחצית המשיבים מחזיקים בקשרים טרנס-לאומיים, בישראל ובעיר מגוריהם (54%), 40% מהמשיבים טענו שמרבית חבריהם חיים בישראל ורק 6% ציינו שמרבית חבריהם חיים בחו"ל.

באופן כללי, ישראלים צעירים נוטים להתחבר יותר עם גויים ולהיות פחות פעילים בקהילה היהודית. כמו כן ניתן לומר שמערכת היחסים של הישראלים עם הקהילה היהודית רופפת. בולטת תחושת ניכור בין קהילת הישראלים לקהילת היהודים.

הגדרת הזהות: מרגישים כאירופאים

הצעירים הישראלים מרגישים כאירופים במידה רבה ורבה מאוד יותר מהמבוגרים (25% לעומת 6% בהתאמה). לעומת זאת, ההורים חשים יותר ישראלים בהשוואה לצעירים (95% ו-82% בהתאמה). בעקבות המעבר למדינות חו"ל, העידו צעירים ומבוגרים על שינויים במרכיבי זהותם היהודית והישראלית באופן הבא:

דור ההורים חש כעת, יותר מהצעירים, כי בעקבות המעבר לחו"ל חשובה להם הדת היהודית יותר מקודם (39% ו-18% בהתאמה) וכן שחשוב להם לשמור על מנהגים יהודיים יותר מקודם (46% ו-41% בהתאמה). לעומת זאת, לצעירים חשוב כעת יותר מאשר לנשואים להתערות בחברה הגויית (37% ו-15% בהתאמה), וכמו כן חשוב יותר לרווקים ליצור קשרים חברתיים עם גויים (37% לעומת 16%).

באופן כללי, ניתן לומר כי הקשר של דור הילדים ליהדות ולישראל רופף מאוד. צעירים אלה "מועדים" יותר להתבוללות כיוון ששורשיהם היהודיים אינם עמוקים, וכך גם הקשר שלהם לקהילה היהודית או הישראלית.

שמירת הזהות היהודית – מסתפקים בליל הסדר

כשליש מהישראלים לא מקיימים כלל אף אחד מהמנהגים היהודים שפורטו עבורם, למעט השתתפות בסדר פסח. עם זאת, השהות בחו"ל חיזקה בקרב הישראלים את מנהג הדלקת נרות השבת והליכה לבית הכנסת – במידה שהם אכן מקיימים נוהג זה. לגבי יום הכיפורים, יש עלייה מסוימת בקיום הצום במהלך השהות בחו"ל – בהשוואה למצב בישראל. לא חל שינוי בנושא הקפדה על אכילת בשר כשר.

כשני שלישים מהמשיבים מקיימים או קיימו מנהגים אלה, ורק 24% מהם השיבו כי הם משתייכים לבית כנסת, 73% ציינו שאינם משתייכים לבית כנסת, ו-3% ציינו שאין כלל בית כנסת בשכונת מגוריהם. לגבי בני משפחה קרובים, הרי שמרביתם (83%) אינם משתייכים לארגונים דתיים של לא-יהודים, 6% כן משתייכים ועוד 11% מהישראלים טענו שאינם יודעים את התשובה לגבי שאלה זו. רווקים ציינו, יותר מנשואים, כי בן/בת זוגם משתייך לכנסייה או כל ארגון גוי (14% לעומת 3% בהתאמה).

יהדות אירופה במגמת היעלמות

מנגנוני שמירת הזהות היהודית של המשיבים אינם חזקים בהקשר לקיום מנהגים יהודיים וביקור בבית כנסת, ואף חלשים יותר בקרב ישראלים צעירים בהשוואה לאלה המבוגרים.

מנגנוני שמירת זהות יהודית נוספים שנבחנו, קשורים בהשתייכות ארגונית ובתחום החינוך היהודי. עיקר החינוך היהודי לילדים מתבצע דרך שליחתם לישראל, לביקור. פחות ממחצית מן המשיבים שלחו את ילדיהם לאיזשהו מוסד חינוך יהודי, ופחות משליש מהם שלחו את ילדיהם לבית ספר יהודי או שהם עצמם משתייכים למרכז קהילתי-יהודי.

באופן כללי, ניתן לומר שיהדות אירופה נמצאת בתהליך הדרגתי של היעלמות.

הזהות הישראלית: כבר לא חולמים בעברית

אחד ההבטים המרכזיים בשמירת זהות אתנית הוא השימוש בשפה. מממצאי המחקר הנוכחי עולה, כי השימוש בשפה העברית, בהשוואה לשימוש בשפות אחרות, שונה בהשוואה לאנשים איתם צריך לתקשר. עם בני או בנות הזוג ועם הילדים משוחחים בעברית בעיקר, אם כי קיים גם שיעור לא מבוטל של משיבים המשוחח עם בני או בנות הזוג בעיקר בשפה אחרת.

בשיחות עם חברים מתבצעת השיחה בכמה שפות. קריאת עיתון, אינטרנט, ורדיו באופן דומיננטי יותר בעברית. בתחום העבודה, כמובן בעיקר בשפה אחרת. השימוש בעברית דומיננטי בעיקר בתחום הביתי ובתחום התקשורת. בתחום העסקי – החוץ-ביתי - השפה האחרת היא הדומיננטית.

בהשוואה בין הדור הצעיר למבוגר, ציינו הצעירים כי הם ממעטים להשתמש בשפה העברית כמנגנון לשמירת זהותם בהקשרים שונים של חייהם, בהשוואה לדור ההורים: בשיחות עם בן או בת הזוג (12% ו-54% בהתאמה), בשיחות עם חברים (0% ו-14% בהתאמה). לגבי קריאת עיתון, אינטרנט ורדיו, כאשר ישנם כ-5% מהנשואים שעושים זאת רק בעברית בהשוואה ל-0% מהנשאלים הרווקים (ולעומת זאת, 21% מהרווקים משתמשים בהבט זה רק בשפה אחרת לעומת 4% מהנשואים).

היטמעות מהירה בחברה הגויית

ישראל מהווה מוקד עיקרי לזהות ולהזדהות בקרב הישראלים השוהים באירופה. ואכן, לא רק מוקד לזהות והזדהות יש בישראל אלא כפי שציינו הנחקרים שיעור הביקורים גבוה: 91% מהנחקרים ביקרו בישראל שלוש פעמים ואף יותר, במהלך שהותם הנוכחית. עם זאת, נשואים מבקרים יותר מרווקים (96% ו-86% בהתאמה, אשר ביקרו שלוש פעמים ויותר).

בקרב הצעירים קיים קושי בשמירת הזהות הישראלית בשל מיעוט מקומות בילוי ומרכזים ישראלים, ובעיקר בשל חוסר רצון למפגש ורצון להתערות בחברה הכללית.

לסיכום, בעוד דור ההורים נשען על זהותו הישראלית כבסיס לשמירת המשכיות יהודית-ישראלית, הצעירים ובני הדור הראשון לא שומרים על זהותם הישראלית ונטמעים בחברה הגויית בקצב מהיר.

נכונות מהוססת להשתקעות בחו"ל

16% השיבו שהם בטוחים שלא יישארו בחו"ל, 25% השיבו שהם די בטוחים שלא יישארו, 33% ציינו שאולי יישארו, 19% די בטוחים שיישארו ועוד 8% בלבד בטוחים שיישארו. כלומר, לגבי הנכונות להישאר בחו"ל היא באופן כללי מהוססת למדי ביחס לסיכויי השארות או אי השארות.

בהתאם, כוונות החזרה לישראל די גבוהות, 46% נקבו במועד חזרה משוער של שנה עד חמש שנים, 47% סבורים שיחזרו בעתיד, אך לא יודעים מתי ורק 7% ציינו כי לא יחזרו לעולם.

נקודת האחיזה - הקשר עם ישראל

בעקבות ההגירה לחו"ל, ההבט החשוב לישראלים כעת הוא הקשר עם ישראל. חינוך יהודי לילדים, שמירת מנהגים יהודיים וזהות יהודית הם ההבטים הבאים בייחוס חשיבות. מייד לאחר מכן חשוב כעת גם ללמוד על התרבות המקומית הגויית והדת היהודית. כלומר, המעבר לחו"ל חידד את ההזדהות הישראלית והקשר לישראל, אך גם את הצורך בגיבוש זהות יהודית למשיבים ולילדיהם – בד-בבד עם היכרות של התרבות הגויית. הקשרים החברתיים הן עם הקהילה היהודית והן עם זו הגויית חשובים הרבה פחות, בעקבות ההגירה מישראל.

המשכיות יהודית או התבוללות?

מהשוואה בין מבוגרים (דור ראשון) לצעירים (דור שני ו"דור וחצי"), ניכרים הבדלים משמעותיים בין הנשואים, המבוגרים יותר, ובין הרווקים הצעירים, שבכללם גם בני ישראלים מדור שני ו"דור וחצי". כך למשל, המבוגרים מרביתם הורים לילדים, למרות חילוניותם מוצאים עצמם שולחים את ילדיהם למסגרות חינוך יהודיות בחלק לא מבוטל של המקרים. עם זאת, המבוגרים מקפידים מאוד על שמירת הזהות היהודית, לפי הבנתם ותחושת השייכות שלהם, במסגרת רשתות חברים ישראלים וקשר מתמיד עם הארץ. הצעירים, חלקם סטודנטים ובשל כך מעורים יותר בחברה הלא-יהודית ובתרבותה, כמעט שלא מתגוררים בשכונות בעלות אופי יהודי או אף בשכנות לישראלים אחרים, והקשר שלהם ליהדות ולישראל או לישראלים אחרים רופף מאוד, למרות קשר רגשי גבוה לישראל.

הצעירים הללו "מועדים" יותר להתבוללות שכן שורשיהם היהודים, בין אם התחנכו מרבית שנותיהם בחו"ל ובין אם בארץ, אינם עמוקים והקשר שלהם לקהילות היהודיות וישראליות רופף בהרבה מזה של הנשואים, שגם הוא תוצאה של שליחת ילדיהם לבתי ספר יהודיים בעיקר.

פערים בין דור ההורים לדור הבנים

ממחקר חדש, שערך מרכז רפפורט של אוניברסיטת בר-אילן בנושא "ישראלים באירופה: המשכיות יהודית או התבוללות?", עולה כי רבע מהישראלים הצעירים בחו"ל (רווקים עד גיל 35, שנולדו בישראל אך התחנכו חלק או מרבית חייהם בחו"ל או צעירים שנולדו בחו"ל להורים ישראלים) נישאים בנישואי תערובת וחווים תהליך מואץ של התבוללות.

מדובר במחקר ראשון מסוגו הבוחן את מצבם של ישראלים בחו"ל ואת מידת התבוללותם, ומספק תמונת מצב עגומה בנוגע לאיבוד זהותו היהודית-ישראלית של הדור הצעיר בחו"ל.

במחקר נעשתה השוואה בין מידת התבוללותם של הדור הצעיר לזו של דור ההורים, וניכר כי קיימים פערים משמעותיים במידת שמירת הזהות היהודית-ישראלית וההיטמעות בחברה הגויית בין הצעירים להוריהם. בעוד שדור ההורים (אלו שנולדו בישראל והיגרו למדינות המערב) שומר על זיקתו ליהדות ולישראל ואף משמר את התרבות הישראלית, הרי שדור הילדים, נמצא בתהליך מתמיד ומדאיג של היטמעות בחברה הלא-יהודית ושל התבוללות.

המניע להגירה – רמת חיים וקידום מקצועי

רבע מכלל הנחקרים ציינו כי עיקר המניעים להגירה לחו"ל היו קשורים בשיפור רמת החיים וכן בשל מניעים לקידום מקצועי. סיבות נוספות הן לימודים גבוהים (15%); עבודה (14%); שליחות (13%); רצון בן/בת זוג (7%) וסיבות אחרות (17%).

המצב הכלכלי – 11% אבטלה

מעל מחצית מהמשיבים (52%) ציינו את מעמדם התעסוקתי כשכירים, עוד 35% כעצמאים, 11% לא מועסקים ו-2% ציינו את מעמדם התעסוקתי כ"אחר". כמעט כל המשיבים (93%) מועסקים בחו"ל, 4% בחו"ל ובישראל במידה שווה ו-3% בעיקר בישראל. מרבית הנחקרים ציינו כי בבעלותם דירה או בית בחו"ל (68%) ושליש מהם ציינו שאינם בעלי דירה או בית.

בנוסף התבקשו הנחקרים להשיב לגבי שביעות רצונם מחייהם בחו"ל ובישראל. שביעות הרצון מהחיים בחו"ל מעט יותר גבוהה מזו שהיתה בישראל.

תאריך:  09/12/2007   |   עודכן:  10/12/2007
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התבוללות מואצת בקרב יורדים
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודי מאירופה
9/12/07 11:44
2
ע. סובול
9/12/07 11:57
3
זה לא פלא.
9/12/07 12:11
4
תוכי יוסי
9/12/07 12:36
5
גם הרפורמים אסון
9/12/07 12:50
6
היורד המאושר
9/12/07 13:39
7
קוסם
9/12/07 16:32
 
ewrm3
9/12/07 18:45
8
מיכל מירושלים
9/12/07 17:15
9
בלו
15/12/07 20:51
10
רוני מקרוני
17/12/07 08:45
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
חברת התעופה בריטיש-מידלנד תתחיל לבצע טיסות לישראל החל מ-13 במרס 2008 - לאחר שמשרד התחבורה הבריטי אישר לה להיות המוביל הבריטי הסדיר הנקוב השני בקו לישראל.
09/12/2007  |  דרור מרום  |   חדשות
הסוכנות האמריקנית לתעופה וחלל נאס"א תשוב ותנסה (יום א', 09.12.07) לשגר את מעבורת החלל אטלנטיס לאחר שניסיון קודם הופסק בגלל תקלה במערכת ניתוק המנוע. המעבורת תמריא ממרכז קנדי בפלורידה ואמורה להתחבר עם מעבדת החלל הבינלאומית המרחפת סביב כדור הארץ, להמשך עבודת הבנייה שלה.
09/12/2007  |  משה ריינפלד  |   חדשות

09/12/2007  |  אביגיל שושני  |   חדשות
שביתת התסריטאים בהוליווד נמשכת כבר למעלה מחודש וממשיכה לזעזע מחדש את עולם הבידור הבינלאומי. השביתה כזכור פרצה בעקבות דרישתם של התסריטאים להגדלת התמלוגים שלהם ממכירות בדי.וי.די ושידורים באינטרנט.
09/12/2007  |  שרון קביליו  |   חדשות
לימוד מטעויות יכול להיות, בחלקו, עניין של גנטיקה. מחקר חדש מראה כי תקלה קלה בגנים מסויימים עלולה להקשות על הסקת מסקנות מפידבק שלילי. תקלה זו בגנים משפיעה על מספר רצפטורים לכימיקל של המוח דופמין.
09/12/2007  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
אלי אלון
אלי אלון
מהתרשמות שלי ומהבנה בנושאי איכות סביבה השיקום האקולוגי והנופי של מקטע הנחל בפ"ת רחוק מלהיות מספק ומוקדם לדבר על "שיקום הנחל
שמחה סיאני
שמחה סיאני
איך נפלת גיבור? איך נפלת עידו, אך לא בידיים ריקות    השארת אחריך ידיים מלאות במורשת קרב ואהבה למולדת, עם הטוב והפחות טוב שבה    בית חם הותרת אחריך אישה וצאצאים שיאהבו את הבריות ואת ה...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
ברור היום לכולם כי אין צורך בסיבה מיוחדת כדי לשנוא יהודים, לבזותם, להשפילם, לפגוע בהם בכל דרך אפשרית, להשתיק אותם, לנדות אותם מחברת אומות העולם
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il