|
|
חנין. שלטי החוצות מכערים
|
|
|
|
חסון. רק בדרך אילון [צילום: אתר הכנסת]
|
|
|
|
|
מהלילה (1.1.08) בחצות תיכנס לתוקפה החלטתו של בית המשפט לאסור פרסום שלטי חוצות בכבישים בינעירוניים. זאת לאחר שחקיקה בנושא טרם הוסדרה. צוותים של משרדי הפרסום החלו בהורדת שילוט במקומות רבים, בעיקר בנתיבי איילון.
חוק השילוט נידון (ב', 31.12.07) בוועדת הכלכלה של הכנסת ביום בו חייבים המפרסמים להוריד את השלטים על-פי החלטת בית המשפט. הצעת החוק, שהוגשה על-ידי ח"כ יורם מרציאנו (עבודה) ובה תומך גם ח"כ יואל חסון (קדימה), מבקשת לקבוע כי שלטי החוצות יהפכו לחוקיים.
ועדה הכלכלה סיימה את הדיון היום, אך לא את הדיונים על הצעת החוק. גם כך, אם הצעת החוק היתה מתקבלת לקריאה ראשונה, אין זה אומר שהצעת החוק היתה נכנסת לספר החוקים, וזאת משום שלא קיבלה את תמיכתה של הכנסת בקריאה שנייה ושלישית.
ח"כ דב חנין (חד"ש) מתנגד להצעת החוק, כפי שהובאה על-ידי ח"כ מרציאנו. לדבריו, "שלטי חוצות מטבעם נועדו למשוך תשומת לב ותשומת הלב נגרעת מהנהיגה בכביש ולכן אינם בטיחותיים. משרד התחבורה ביקש לקיים מחקר רציני שייערך כשנה ואני קיבלתי בברכה את הצעת משרד התחבורה כי צריך לקיים מחקר שכזה. בינתיים, כיוון שיש טענה, שהיא לא מופרכת על פניה, שהשלטים עלולים לגרום לפגיעה בבני אדם, מכוח עיקרון הזהירות המקדימה הקובע שאנחנו לא עושים פעילות מסכנת אדם, אסור לחוקק את החוק כל עוד המצב לא חד-משמעי ברור".
בנוסף, מתנגד חנין להצעת החוק משתי סיבות נוספות. מהפן הסביבתי, טוען חבר הכנסת כי שלטי החוצות מכערים ופוגעים בסביבה. מהפן הערכי, אמר כי "אנו לא צריכים להיות חשופים לפרסום בכל מימדי החיים שלנו".
מצד שני, מבקש ח"כ חסון להפריד בין טיעונים ירוקים לטיעונים בטיחותיים. "כל שאנו מבקשים היום זה להסדיר את נושא השילוט בארץ ולהבטיח שיהיו באזורים אורבניים. מומחים טענו בוועדה ששלטים פסיבים אינם גורמים לבעיה בטיחותית. אין שום כוונה ששלטים יהיו בכבישים רבים בארץ. רק בדרך אילון וגם הם תחת תקנות ופיקוח של ועדה מקומית".
"מבחינתי, זו הצעת חוק ירוקה ובטיחותית כי היא מגדירה שרק בנתיבי אילון יהיה אפשר לשים שילוט ולא בכל מקום אחר. כך נשמור על אזורים ירוקים ונקיים מפרסום".