|
הפקחים מציעים להעביר את חקירת התאונות למינהל התעופה האמריקני
|
|
|
|
|
מגדל הפיקוח ע"ש אילן רמון בנתב"ג
|
|
|
|
|
פקחי הטיסה ברשות שדות התעופה חידשו את ההמראות משדה התעופה בן-גוריון - לאחר שהן הופסקו הבוקר (ה', 3.1.08) – בדרישה להוציא את חקירת נושא הבטיחות מידי חוקר התאונות הראשי של משרד התחבורה, יצחק רז, ולהעבירן "לגוף אובייקטיבי", כלשונם.
הפקחים מסרו בסמוך לצהריים, כי "לאור התערבות ההסתדרות ושר התחבורה הנחה ועד העובדים את הפקחים לשוב לעבודה". הוועד של רשות שדות התעופה כינס אסיפה עם פקחי הטיסה, לאחר התערבות ההסתדרות ויו"ר אירגון עובדי התחבורה, אבי אדרי, ולאחר שיחה שקיים שר התחבורה, שאול מופז, עם יו"ר הוועד, פנחס עידן.
הוועד טוען, כי בשיחה הבטיח השר שישנה את כל נושא פירסום דוחות החקירה - ומעתה לא יפורסם שום דוח לפני שהשר יעיין בו ולפני שלעובדים תהייה הזכות להגיב. לגבי הדוח של אירוע כמעט התנגשות מטוסי ישראייר ויורו-פליי, שעליו התרעמו הפקחים, הבטיח השר ללמוד את הדוח ולטפל בטענות שהעלו הפקחים.
4 טיסות אומנם המריאו הבוקר, מכיוון שנוסעים כבר ישבו במטוסים - טיסות של חברת התעופה הצרפתית אייר-פראנס ואל-על לפריז, טיסה של חברת איירו-סוויט לטורקיה, וטיסה לבולגריה – אולם החל מהשעה 10 לא אישרו הפקחים המראות נוספות "עד להודעה חדשה".
הפקחים טוענים כי משרד התחבורה והנהלת הרשות נוקטים נגדם ב"עליהום", לגבי יכולתם המקצועית. העימות פרץ לפני מספר חודשים, לאחר שהתרחש אירוע בטיחותי על מסלולי השדה הראשי של ישראל: מטוס של חברת ישראייר היה עלול להתנגש במטוס של חברת יורו-פליי - שהיה על אותו המסלול.
צוות הבדיקה מצא כי פקחי הטיסה היו אשמים בכך שמטוס נוחת ומטוס ממריא שהו על אותו המסלול, ולאחר מכן פתחה ההנהלה בסדרת מהלכים ופירסומים שנועדו להוכיח כי היא מתאמצת להגביר את הרמה המקצועית של צוותי הפיקוח - כולל הוצאתם לסדנות "לשיפור התקשורת".
הפקחים מוחים בעיקר על הדוח שהכין רז לגבי האירוע של ישראייר/יורו-פליי, ועל הכרזת הנהלת רשות שדות התעופה כי "היא תאמץ את המלצות דוח החוקר הראשי". הפקחים טוענים כי אין להטיל עליהם את כל האחריות.
בוועד פקחי הטיסה מסרו ל-Nfc הבוקר, כי "הוגדשה הסאה על-ידי חוקר התאונות הראשי. הדוחות שלו מגמתיים. לרוב יש בהם ביקורת מעל ומעבר לגבי פקחי הטיסה. עוד לפני שהוכן הדוח על אירוע ישראייר/יורופליי כבר נטען מהחוקרים כי הפקחים נהגו בטיוח. החוקר מכניס לדוחות מהגיגי ליבו – על חשבון פקחי הטיסה. אנו דורשים שגוף אובייקטיבי יחקור את נושא הבטיחות - אולי אפילו מינהל התעופה האמריקני".
נציין, כי לאחר האירוע הבטיחותי, החריפה הנהלת הרשות, המתואמת עם הנהלת משרד התחבורה, את התבטאויותיה לגבי תיפקוד פקחי הטיסה שלה; כך, לדוגמה, היא אמרה כי "במסגרת מאמציה להגברת הבטיחות האווירית יעברו פקחי הטיסה הכשרות וריענונים נוספים בנהלי דיבור ועבודת צוות, תתגובר הכשרת פקחי הטיסה בסימולטור בקנדה ומערכת הדרכה ממוחשבת תותקן במגדל הפיקוח וביחידות הבקרה".
הנהלת הרשות מסרה הבוקר בתגובה לשיבושים כי היא "מרכזת מאמצים להגברת הבטיחות". לדבריה, בימים אלה מתבצעות הכנות לבחירת אתר למגדל פיקוח חדש בנתב"ג - שייבנה בהשקעה של יותר מ-30 מיליון שקל. הסיבה לכך לדבריה היא העובדה שקיימת ראות מוגבלת מהמגדל הקיים, הישן, של רחבי השדה המורחב.