שופט בית המשפט המחוזי בירושלים, דוד חשין, דחה עתירה שהגישה עמותת "סנונית" נגד משרד החינוך ונגד המרכז לטכנולוגיה חינוכית (מטח), בדרישה לפסול את זכיית מט"ח במכרז שערך משרד החינוך למתן שירותי למידה באמצעות האינטרנט מטעם מערכת החינוך. השופט חייב את העמותה לשלם למשרד החינוך ולמטח שכר טירחת עורכי דין בסך 50,000 שקל.
בפסק הדין נקבע כי לעמותת סנונית, שלא השתתפה במכרז ושימשה רק קבלן משנה של שניים מן המציעים במכרז, אין זכות עמידה לטעון נגד תוצאות המכרז. את מט"ח ייצגו בהליך עורכות הדין אפרת שפירא-אורן ואפרת כהן ממשרד תדמור ושות' ואת משרד החינוך עו"ד נילי שגיא.
בעתירה הסתמכה סנונית על פסק דין של בית המשפט העליון (ע"א 334/01 מ"י נגד שינדי) שהעניק זכות עמידה "באופן חריג" לעותרים שלא השתתפו במכרז. אבל השופט חשין ציין כי בעניין שינדי מדובר בדיירים בנכס שהוצא למכרז. לדיירים אלה היתה נמשכת לנכס, שהמשיכה להתקיים גם לאחר המכרז, ואילו לסנונית אין זיקה כזאת.
השופט הדגיש כי אם יקבל את טענת סנונית כי יש לראותה כמי שהשתתפה במכרז משום שהיתה ספקית חשובה של שתי מציעות, שלא זכו ולא עתרו, התוצאה תהיה שכל הספקים, קבלני המשנה של מציעי המכרזים ודומיהם, ייחשבו למשתתפים במכרז ויוכלו לעתור נגד תוצאותיו כאשר הקבלן המציע לא עשה כן. "זו תוצאה מרחיקת לכת", קבע השופט.
השופט הוסיף כי אילו עלה מהחומר שלפניו שמדובר בפגיעה חמורה בשלטון החוק, היה מקום לשקול אם לתת זכות עמידה באופן חריג. אבל "לא זו בלבד שלא עולה שהייתה פגיעה קשה בשלטון החוק, אלא שספק אם הייתה פגיעה כלשהי בדיני המכרזים".
מטח: נמשיך בפיתוח שיטות למידה
בתגובה לפסק הדין אמרה מנכ"ל מטח, גילה בן-הר: "החלטת בית המשפט מאפשרת למטח להמשיך ללא עיכוב נוסף בפיתוח שיטות הלמידה המתקדמות ביותר למען תלמידי ישראל. מומחי מטח, הפועל ללא מטרות רווח, יוסיפו לפתח תכנים מתוקשבים למען שיפור הישגיהם ועתידם של תלמידי ישראל. מטח ימשיך לעמוד בחזית פיתוח תכני הלימוד ושיטות הלמידה המתוקשבות בישראל."
"תוכנית התקשוב תעניק למערכת החינוך אפשרות לשלב בתהליך ההוראה קורסים מתוקשבים, חשיפה למאגרי תוכן ומידע ברשת האינטרנט. בנוסף, תאפשר תוכנית התקשוב של מטח שימוש בכלים ללמידה שיתופית, כדוגמת קמפוס וירטואלי למורים ולתלמידים. ההשתתפות בקורסים המתוקשבים תאפשר למורים ולתלמידים ללמוד מכל מקום ובכל רגע נתון עם טובי המומחים, ואילו הנגישות למאגרי תוכן ומידע לתכנים איכותיים ומעודכנים ברשת האינטרנט תאפשר למידה פעילה וחווייתית, תוך התייחסות להערכה של תהליכי הלמידה."