|
יש צורך בהגברת האכיפה [צילום: AP]
|
|
|
|
|
כ-50% מבתי העסק אינם מציגים את מחירי המוצרים כנדרש לפי החוק, ויותר מ-60% מבתי העסק גם לא מציגים כנדרש מודעות בדבר מדיניות החזרת מוצרים. כך עולה מבדיקה שערכה רשות ההסתדרות לצרכנות לקראת יום הצרכן הבינלאומי 2008. האחריות על התחום נמצאת בידי משרד התעשיה והמסחר.
רכזי הרשות בדקו 640 חלונות ראווה בבתי עסק ב-15 ערים בארץ. בבדיקה עלה, כי ל-50% מהם אין סימון מחירים כנדרש בחוק על המוצרים המוצגים; ב-24% מבתי העסק סומנו מחירים רק על חלק מהמוצרים, וב-22% מהם לא סומנו מחירים כלל בחלונות הראווה.
מהבדיקה עלה גם, כי בכ-50% מן החנויות לא הוצגה כלל מודעת מדיניות החזרת מוצרים לפי דרישות החוק, וב-12% מבתי העסק הוצגה מודעה, אך כזאת שאיננה עונה על דרישות החוק. מנכ"ל רשות ההסתדרות לצרכנות, עו"ד ירון לוינסון, אמר כי "מימצאי הסקר מוכיחים את קיומו של מצב שלגביו אנו מתריעים כבר זמן רב: מחד, הפרה נרחבת של החוקים המיועדים להגן על הצרכנים, ומאידך היעדר אכיפה מספקת. סימון מחירים והצגת מודעה בדבר מדיניות החזרת מוצרים בבית העסק הם מהכלים החשובים ביותר שלפיהם יכול צרכן לכלכל את צעדיו ולהחליט באופן מושכל מה לקנות והיכן. סוחרים המפרים את החוק בתחומים אלו פוגעים קשות בזכויות הצרכנים, ולכן יש צורך להגביר את אכיפת החוק בכל ימות השנה".
מאות פניות של צרכנים התקבלו במסגרת הקו הפתוח שקיימה הרשות לצרכנות במסגרת יום הצרכן. רוב התלונות היו בנושא של עסקות מכר מרחוק (שנעשו באמצעות הטלפון, האינטרנט או הטלוויזיה מבלי שהצרכן ראה את המוצר באופן ישיר), עסקות בנושא רהיטים (התלונות - בעיקר על אי עמידה במועד האספקה ואי התאמה בין מה שהוזמן למה שהתקבל) וכן סירוב של בתי עסק להחזיר לצרכן את כסף על ביטול עסקות.
בעקבות התלונות שהתקבלו בקו הפתוח והתלונות שמתקבלות מדי יום ברשות, היא מתכוונת לפנות לכל הסוחרים באיגרת מיוחדת לעוסק ובה יודגשו חובותיהם וזכויותיהם בחוק.