|   15:07:40
  איתן אלחדז  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ברלין בלוז - המלצה לבינג'
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

פרץ: "המעסיקים הונו את הממשלה" <br>

כך אמר עמיר פרץ בהתייחסו אל הדחייה של העלאת שכר המינימום לחודש יוני הוא הגיב גם בעניין ברק: "אינני רואה איך הוא מתמנה לכהונה נוספת" וקולט אביטל רומזת: ייתכן שהדחייה תתעכב אף יותר על-ידי בנק ישראל
06/04/2008  |   איתן אלחדז   |   חדשות   |   תגובות
שאלה עקרונית המשפיעה על החברה ועל כל ענפי המשק. עמיר פרץ

כשמפלגת העבודה לא עסוקה במריבות פנימיות, היא מתפנה לעסוק גם בעניינים שלשמה אולי היא הוקמה. ביום חמישי האחרון (3.04.08) ערכה קרן ברל כצנלסון יחד עם עוד שתי קרנות סוציאל-דמוקרטיות, כנס בינלאומי בנושא "שכר מינימום". על פניו - נושא משעמם, אך מבט קרוב יותר מעלה שזהו אחד הנושאים החברתיים העקרוניים ביותר, ששאלת אופיו ושיעורו נוגעים ומשפיעים על כל החברה וענפי המשק.

ח"כ עמיר פרץ שנכח בכנס, הסביר בדיוק מדוע זה כה חשוב: "הרבה פעמים אנו נוטים לחשוב שישנן כל מיני נקודות שוליים שאין טעם לייחס להן חשיבות. אך שאלת שכר המינימום היא נקודה שמשפיעה על המערכת כולה – מצב המשק, מצב התעסוקה, הכנסתם של בעלי המשפחות ועל כל הקצבאות". פרץ הוסיף עוד: "אני שמח ששאלת שכר המינימום היא נושא בעל קונצנזוס".

פרץ גם התייחס לבדיחה שמהלכת בימים אלו בנוגע לכך שחזונו בדבר שכר מינימום של אלף דולר התגשם בזכות ירידת ערך הדולר: "אז אני רוצה להרגיע את כל הציניקנים, בהסכם הקואליציוני נקבע שזה יהיה שכר של 4,600 שקלים וזה מה שקובע במדינת ישראל".

עמיר התייחס בנאומו לעובדה שהממשלה מנהלת סחבת בנוגע להסכם העלאת שכר המינימום עליו היא חתומה: "ישנה תוכנית פעימות שמבטיחה העלאה קצובה של שכר המינימום ובינתיים זה נדחה ליוני. המעסיקים הצליחו להונות את הממשלה, כי במילא בסוף השנה יש עידכון של השכר הממוצע שהוא קשור קשר ישיר לחישוב שכר המינימום".

שר הביטחון לשעבר מתריע גם "שציבור העובדים יותר ויותר חי מתחת לקו העוני, אף על-פי שהוא עובד". בראיון קצר שקיימתי איתו לאחר מכן, הוא גם יצא נגד הטבת מס הכנסה שלילי: "זה מבחינתי חלק ממדיניות של צדקה ולא קבלה בכבוד של כסף" והוסיף בעניין זה: "אני גם בטוח שהמעסיקים יימצאו דרך לעקוף את התשלום ע"י תחבולות".
בהתייחסו לאירועים האחרונים שהסעירו את מרכז המפלגה הוא אומר "את מה שאמרתי אמרתי, ועכשיו עלינו לצעוד קדימה ולבחור במועמד בעל התפישות הנכונות".

אתה מדבר על שכר מינימום וצמצום פערים בעוד שראש מפלגת הפועלים גם במגדלי יוקרה?

עמיר: "אני מציג שתשאל אותו את השאלה הזאת, כי אני לא רוצה לעסוק בעניינים פרסונלים. כפי שזה נראה היום, אינני רואה איך הוא מתמנה לכהונה נוספת". "היום אנו רוצים לשדרג הישגים שהיו לנו לפני המלחמה כי מבחינתי 2007 שנה אבודה, אך ב-2008 נפעל להשלים פערים". הוא מוסיף.

40% מהחיים מתחת לקו העוני - עובדים

תילחם בדחייה נוספת אם יתעורר הצורך. אביטל [צילום: פלאש 90]

ח"כ קולט אביטל יזמה והפיקה את הכנס, ולשאלה האם מפלגת העבודה התרחקה מהרעיון הסוציאל-דמוקרטי היא משיבה: "אנחנו מתכוונים לקבל עתה שורה של החלטות ובהן צעדים חברתיים".

אז איך מפלגת העבודה הסכימה לדחייה של העלאה שכר המינימום?

קולט: "המבחן מבחינתנו יהיה בחודש יוני ואנו מתכוונים לזה ולא נסתפק בהצהרות". כבר עתה," היא מוסיפה, "אנו שומעים רמזים מכיוון בנק ישראל על כך שהם אולי יעכבו את ההעלאה. אנו לא ניתן לזה לקרות, בוודאי בתקופה כה משברית. נצטרך להתארגן לקראת כך".

מה המטרה של הכנס הזה?

קולט: "אנו מכנסים פה שלוש קרנות בינלאומיות כדי לדון בשאלה החשובה הזאת של שכר המינימום בתקופה כה קריטית למשק. אנו רוצים לשמר את ההישגים כדי שמחר לא יקומו מאי שם ויאמרו שצריך להוריד את השכר, ואנו גם ננסח נייר עמדה שיתווה לממשלה את המדיניות בנושא".

לאה אחדות מהמרכז האקדמי רופין, הנחתה סדנא בנושא חשיבות שכר המינימום והשפעתו: "אני רוצה שקובעי המדיניות ייחשפו לדיונים ולשאלות שאנו מעלים כאן. ויש לזה חשיבות". אחדות ציינה את הרגישות של 'החוליות החלשות' בחברה הישראלית "שכל כך חשופות לפגיעה בשכר, במיוחד לאור נקודת השבר של המשבר הגלובלי הפיננסי". עוד היא מציינת "שאי אפשר ללכת אחורה אלא צריך ללכת למשהו שהוא הרבה יותר גמיש, כמו בדנמרק - שם כשיש צמיחה אז שכר המינימום עולה וכשאין, אז הוא מוקפא".

יצחק הרצוג, שר הרווחה והשירותים החברתיים, ציין כי "40% מאלו שהם מתחת לקו העוני הם שכירים עובדים, שהשכר לא מספק להם קיום בכבוד ויש להם צורך בתעסוקה נוספת". שר הרווחה מאמין שצריך ליצור קומבינציה של "הגדלת המשכורות באמצעות הסכמים קיבוציים, העלאת שכר המינימום, והנהגת מס הכנסה שלילי". "שכר המינימום," ציין השר, "יעלה קודם כל באזורי עדיפות לאומית", והוסיף שאינו "בטוח בכך ששכר מינימום יצמצם פערים ובממדי העוני".

השר ציין שיש בעייה לאכוף חוקי מגן וכי אצל עובדי הקבלן השכר בקושי מגיע לשכר המינימום. "ישנם רבים מהמעסיקים שהם בעלי עסקים קטנים, שפונים אליי ומעלים טענות שהם לא מגיעים לרווחיות בגלל חוקי היתר".

מאמינים לשווקים כמו שהם מאמינים לרופא אליל

התריס נגד אימוץ המודל האמריקני. אבישי ברוורמן [צילום: ערוץ 2]

ח"כ פרופ' אבישי ברוורמן שהוא גם חבר בוועדת הכספים והכלכלה, נשא נאום מתריס בגנות הנהייה של הכלכלה הישראלית אחר המודל האמריקני: "הנביאים הניאו–ליברלים באמריקה חשבו עד לפני כמה שנים שאירופה מצויה בסטגנציה וזהו מודל שלא מצליח להתפתח; אך מה שקורה כרגע הוא שהכלכלנים המובילים בארה"ב מכים על חטא. אותם אלו שמכרו את הגישה שקודם כל צריך להפריט ושהתחרות תמיד קדושה, הניחו לפי תורת 'הזליגה מטה' שזה ישפיע, אך דבר זה לא קרה ולו במדינה אחת. לעומת זאת המעמד הבינוני נשחק, והעוני התחזק".

ברוורמן מוסיף כי "אותם נביאים ניאו –קונסרבטיבים מכרו לנו גם שאין עוגן רציני ובטוח יותר מאשר השווקים הפיננסים, אך כל מי שמכיר זאת יודע כי זה 'עורבא פרח'".
את הסיבה לבעיות הכלכליות תולה גם ברוורמן בחינוך הלקוי לכלכלה: "אנשים מאמינים לשווקים כמו שהם מאמינים לרופא אליל", הוא אומר ומוסיף "ומי משלם את זה? האזרחים הקטנים" הוא מסיים.

אם מסתכלים על המערכת הבינלאומית אנו מוצאים כי ב-20 מתוך 27 מדינות האיחוד האירופי, מונהג חוק שכר מינימום; אך המקרה של שוודיה יכול ללמד כי אף על-פי שאין מונהג בה שכר מינימום, מתקיימת שם מערכת של בלמים ואיזונים טבעיים בין המדינה לבין איגודי העובדים. את הסיבות להצלחת המודל הכלכלי השוודי פירטPar Nuder שר האוצר לשעבר של שוודיה: "יש לשוודיה את המגזר הצבורי הגדול ביותר מבין מדינות האיחוד, ואת שיעור המס הגבוה ביותר. אף על-פי כן אנו מדינה שמצליחה לשמור על זכויות העובדים".

השר השוודי ציין כי 50% מהתל"ג במדינה תלוי בסחר חוץ : "אנחנו היינו גלובליים הרבה לפני עידן הגלובליזציה. הבנו את החשיבות שיש לזה בכלכלה ומשום כך פיתחנו מוצרים שמיוצאים לכל העולם - וולבו, איקאה, אריקסון ועוד".

השר ציין ששיעור השתתפות הנשים בכלכלה השוודית הוא מהגבוה ביותר באירופה: "זה בזכות ההשקעה שלנו בנשים וילדים". החוק השוודי למשל מעניק חופשת לידה של עד 13 חודשים, גם לאם וגם לאב, ושיעור החזר של עד 80% מהמשכורת שיכולה להגיע ליותר מ-3,000 יורו "וזה בהחלט מניב פירות" מוסיף השר.

המיסוי הגבוה בשוודיה מאפשר למדינה להעניק חגורת ביטחון לעובדים שיודעים שיש מי שדואג להם. עוד סיבה להצלחת המודל השוודי הן היותה מובילה בתקנים ירוקים בכל הקשור לגזי חממה על-ידי מתן תמריצים. סיבה נוספת היא תרבות של שיתוף פעולה בשוק העבודה בין ארגוני העובדים.

שכר מינימום: ישראל והעולם

ציוני דרך:

1972 – חתימת הסכם קיבוצי ראשון בדבר שכר מינימום בין ההסתדרות ללשכת התיאום של הארגונים הכלכליים
1987 – חקיקת חוק שכר מינימום ברמה של 45% מהשכר הממוצע במשק. החוק קובע מנגנון עידכון לפי שכר ומחירים
1997 – העלאת שכר המינימום ל 47.5% מהשכר הממוצע ועדכונו אחת לשנה (במקום שנתיים).
2006 – 2008 העלאה הדרגתית של שכר המינימום מעבר לרמה הנגזרת בחוק אך לפרק זמן מסוים כיום הוא עומד על 3,710 והוא יעלה ל 3,850 ביולי 2008 (50.8% מהשכר הממוצע) לאכן מכן לא יעודכן.


מאפייני שכר המינימום בישראל:

13% מהשכירים בישראל משתכרים שכר לשעה שאינו עולה על שכר המינימום לשעה. (מדובר על 276 אלף עובדים).
באוכלוסיית המשתכרים שכר מינימום בולט ייצוג-היתר של הערבים והעולים החדשים, של צעירים בעלי השכלה נמוכה ושל העובדים במשרה חלקים.
גם לנשים יש ייצוג יתר מבין מקבלי שכר המינימום.
בהבחנה בין ענפי המקצוע, בולט ייצוג היתר של העובדים בענפי המכירות והשירותים והעובדים הבלתי מקצועיים.
60% מכלל העובדים וכ-40% מהעובדים העניים המועסקים במשרה מלאה, משתכרים שכר השווה לשכר מינימום או הנמוך ממנו.


מבט בינלאומי:

ב-20 מתוך 27 מדינות האיחוד האירופי שכר המינימום מעוגן בחוק ובשאר המדינות, שכר המינימום נקבע בהסכמים קיבוציים. למשל בהולנד, צרפת ובריטניה, שכר המינימום לשעה הוא נע בין 8 ל-9 אירו. במדינות דרום אירופה השכר נע לשעה בין 2.5 ל 3.8 אירו. ואילו במדינות מזרח אירופה הוא נע בין 1.5 ל-0.5 אירו.

בארה"ב הובילה התנועה למען "שכר מחייה" ("Living Wage") לחקיקה בדבר העלאת שכר המינימום וב 2006 הוחלט על העלאה מדורגת בשכר המינימום הפדראלי ועוד יעמוד עד 2009 על 7.25 דולר לשעה. ב-140 רשויות מקומיות בארה"ב הונהג חוק "שכר מחייה" המבטיח שכר לשעה הנע בין 9 ל-11 דולר לשעה.
ביפן שכר המינימום לשעה הוא 4.8 אירו.

לסיכום, שכר המינימום בישראל המתוקן לכוח הקנייה, מדורג במקום נמוך בהשוואה למדינות מערב אירופה, אך גבוה ממדינות דרום אירופה. ישראל נמנית על המדינות שבהן שכר המינימום ביחס לשכר הממוצע הוא גבוה יחסית – מעל 40%.

מקור: מסמך רקע – לאה אחדות.

תאריך:  06/04/2008   |   עודכן:  06/04/2008
איתן אלחדז
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פרץ: "המעסיקים הונו את הממשלה"
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
בנצי 88
6/04/08 15:01
2
לעם עבדים.הוא....
6/04/08 16:40
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ועדת ההשקעות של משרד התיירות, בראשות מנכ"ל המשרד, שאול צמח, ובהשתתפות נציגי משרד האוצר, אישרה היום (א', 6.4.08) העברת סיוע בהיקף כ-18 מיליון שקל ל-11 פרויקטים תיירותיים בפריפריה ובירושלים. ההשקעה הכוללת בפרויקטים האלה מגיעה עתה לכ-90 מיליון שקל. החלטות הוועדה הועברו לאישור מינהלת מרכז ההשקעות של משרד התעשיה והמסחר, והן צפויות לעלות לדיון ולאישור בשבועות הקרובים.
06/04/2008  |  דרור מרום  |   חדשות
גינת שנקין תהפוך ביום ו', ב-11 באפריל, בשעה 12:00 לאתר של חגיגה קולינארית תוך אמירה אידיאולוגית: עמותת שב"י (שחרור בעלי-חיים - ישראל) תקיים בה דוכני הסברה ואוכל, בהם יחולקו בחינם שלל מטעמים לציבור על טהרת הטבעונות: מחלב סויה ועד כריכי נקניק טופו וגלידה - הכל ללא מוצרים מהחי. הרעיון מאחורי האירוע הוא להראות שבנוסף לכך שמזון צמחי הוא מוסרי ובריא יותר ממזון מהחי, הוא אף טעים באותה המידה.
06/04/2008  |  יפעת גדות  |   חדשות
מפעלים פטרוכימיים, החברה המחזיקה במחצית מהון המניות של כרמל אוליפינים, מנהלת משא-ומתן עם חברת בתי הזיקוק לנפט - לביצוע עיסקת מיזוג בין כרמל אולפינים לבז"ן. אם יבשילו השיחות, בז"ן תחזיק ב-100% ממניות כרמל אולפינים. החברות טוענות כי טרם סוכם באיזה מתווה ובאילו תנאים תבוצע העסקה.
06/04/2008  |  דרור מרום  |   חדשות
סיגל ואדוארד יעקובנקו תבעו את ליאור סיביליה - צילום אירועים בבית המשפט לתביעות קטנות באשדוד, לאחר שלא היו מרוצים מקלטת חתונתם. בכתב התביעה טען הזוג, שהנתבע צילם את החתונה תמורת 6,000 שקל ועבודתו היתה רשלנית ובניגוד למוסכם. קטעים רבים מהחתונה צולמו בחושך ולא ניתן היה לראות את הדמויות. "התאורה והסאונד לא היו תקינים והצלם שהחזיק את המצלמה לא היה מקצועי. בשעה האחרונה של הקלטת אנחנו לא מופיעים". הזוג הדגיש שהדבר גרם לו למפח נפש מאחר ומדובר באירוע חשוב ומרכזי בחייו.
06/04/2008  |  איריס פרחי  |   חדשות
פסיקת בית המשפט בעניין מכירת חמץ (יום ה', 3.4.08) מסרבת לרדת מסדר היום. שרת החוץ, ציפי לבני, אמרה כי בעקבות הפסיקה והתנהלות המפלגות הדתיות נפגעו האינטרסים של הציבור החרדי. בדברה היום (א') בפני "פורום שרינו", אמרה: "בין אלי ישי לטומי לפיד ובין מרצ לאגודת ישראל - אין ואקום; קדימה נמצאת שם. רובנו לא שומרי מצוות, ואני חולקת על המפלגות החרדיות בהרבה דברים אך יש לנו עניין משל עצמנו בשמירה על ערכים וסמלים שעוסקים במדינה יהודית".
06/04/2008  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
דן מרגלית
דן מרגלית
פעמיים הודעת בשבת - וכפחדן עלוב בשם "גורם מדיני בכיר" במקום להתייצב מול המצלמות - כי צה"ל יתקוף את רפיח גם אם תהיה עסקה    כמובן, כדי שלא תהיה
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
ההחלטה לתקוף את צרפת; קרב קאנאי של חניבעל כמודל; הגנרל הנאצי-יהודי פון מנשטיין-לוינסקי; היטלר כאסטרטג מעולה; מקריות ומזל שהולידו את אחד המבצעים הצבאיים המוצלחים ביותר בהיסטוריה; הס...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il