בית המשפט העליון הוציא (יום א', 10.8.08) צו על תנאי המונע לפי שעה מינוי רבנים ראשיים לירושלים. זאת עד לאחר בחירות לרשויות המקומיות בנובמבר 2008. השופטים, עדנה ארבל, סלים ג'ובראן וחנן מלצר הורו גם על הקפאתן של תקנות 7, ו-19 של שירותי הדת שעניינן מינוי רבנים ראשיים.
השופטים הורו למדינה להגיב לצו עד 25.8.08 ולעותרים להגיב על תשובת המדינה עד - 31.8.08. הם קבעו עוד כי הדיון בעתירה יתקיים בעליון עד 10.9.08. צו זה מתווסף לצו הביניים שהוציא בית המשפט העליון עוד ביוני 2008 האוסר על שר הדתות יצחק כהן והמשרד לשירותי דת "לעשות כל פעולה אשר תביא או הקשורה להליך בחירתם של רבני עיר על-פי תקנות שירותי הדת.. וזאת עד לאחר הבירור המלא והענייני של העתירה".
העותרים, המתמודד לראשות עירית ירושלים ניר ברקת וח"כ מטעם האיחוד הלאומי מפד"ל אורי אריאל טענו בעתירה שהוגשה על-ידי עו"ד וינברגר כי הליכי בחירת רבנים ראשיים לירושלים וזאת על בסיס התקנות החדשות של שירותי הדת, נועדו להבטיח את שליטת שר הדתות באיוש תפקידי הרבנים הראשיים ברחבי הארץ ובירושלים בפרט. זאת לטענתם, "תוך התערבות בוטה בהליכים דמוקרטיים, והפיכת התפקיד ל'ג'וב' אשר לשר הדתות יש שליטה באיושו".
התקנות החדשות לטענתם, אינן עומדות במבחן החוק והן מהוות "שיא חדש לפוליטיזציה של התהליך שמטרתן בחירת שני רבנים מהמגזר החרדי בלבד", שכן הן קובעות בין היתר הרכב חדש לוועדת הבחירה. הרכב זה מקנה לטענתם לשר "יתרון רב בבחירת נציגיו, תוך צמצום כוחם של מועצת הרשות המקומית והמועצה הדתית בעיר".
לטענתם, גם הרכב האספה הבוחרת את הרבנים טומן בחובו "פוליטיזציה של המערכת". על-פי התקנות החדשות תורכב האסיפה באופן הבא: רבע מהחברים בה יהיו נציגי מועצת הרשות, רבע יהיו נציגי המועצה הדתית וחצי יהיו נציגי בתי הכנסת - אשר נבחרים גם הם ע"י וועדת הבחירה. זאת לטענתם "תוך ניגוד עניינים חמור".יתרה מכך, התקנות החדשות יאפשרו לשר "להקפיא" מינוי רב ראשי אם יסבור כי המועמד המועדף עליו לא ייבחר.
השניים דרשו לבטל את התקנות בטענה כי הותקנו בידי השר ללא סמכות שכן הן נוגעות בעניינים מהותיים ועקרונים, והללו צריכים להיקבע במסגרת חקיקה ראשית.עוד טענו העותרים כי חל איסור לבחור רבנים בחצי השנה הקודמת לבחירות המקומיות.
הם גפ ציינו כי עתירתם נעשית על דעתו ובגיבויו של הראשון לציון הרב מרדכי אליהו.