|
מנכ"ל EADS, לואי גלואה [צילום: AP]
|
|
|
|
|
יצרנית המטוסים האירופית איירבוס תבנה מפעל לייצור חלקים למטוסיה בטוניסיה, במסגרת תוספת השקעה בסך מיליארד דולר לתוכנית ההתייעלות הקיימת של הקבוצה האם EADS. איירבוס עומדת לדווח על המפעל החדש לאיגודים המקצועיים של עובדיה, וכן על חלקם של עובדי איירבוס בתוכנית ההתייעלות הנוספת, שיהיה 650 מיליון אירו. כך מסר מנכ"ל EADS, לואי גלואה, בראיון המתפרסם בעיתון לה מונד (יום ג', 9.9.08).
בשיחות בין איירבוס לבין האיגודים תידון גם התקדמות מכירת מפעל כנפי המטוסים של החברה בפילטון שבאנגליה לענקית ההנדסה הבריטית GKN. העסקה תושלם בתוך ימים.
תוכנית ההתייעלות החדשה של EADS בסך מיליארד אירו, המכונה "כוח 8 פלוס", באה בנוסף על תוכנית ההתייעלות "כוח 8", שעל פיה אמורה החברה הבת איירבוס לבדה לחסוך 2.1 מיליארד אירו בשנים 2010-2007.
EADS הודיעה ביולי 2008 כי היא מתכננת לבקש מכל החברות הבנות לתת כתף לנטל המאבק בפיחות הדולר. הקבוצה מייצרת מטוסים אזרחיים וצבאיים, ולבד מאיירבוס כוללת גם את יצרנית המסוקים יורוקופטר, ואת חטיבת החלל אסטריום.
איירבוס נאלצה לבחון מחדש את תוכניות ההתייעלות לאחר שהאירו התחזק לשער גבוה יותר מהשער שלפיו תוקצבה תוכנית "כוח 8", 1.35 דולר לאירו.
EADS רגישה לדולר החלש משום שבזמן שכמעט כל הפדיון ממכירותיה נקוב בדולרים, רק מחצית העלויות שלה נקובות במטבע האמריקני. שינוי של סנט אחד בשער החליפין פירושו הבדל של 100 מיליון דולר ברווח התפעולי. EADS הודיעה השנה כי היא מבססת את תחזיותיה על שער של 1.45 דולר לאירו. בינתיים עלה השער ל-1.60 דולר ביולי, אך שב וירד ל-1.41 דולר.
השביתה בבואינג נמשכת
חברת לטקר, הספקית הצרפתית של ציוד לאיירבוס, שמפעליה ממוקמים בטולוז, תכננה כבר בעבר לבנות מפעל חדש בטוניסיה. הכוונה הייתה להפחית את עלויות הייצור שלה, אם תצליח לרכוש את מפעלי איירבוס במולטה ובסנט נזייר שבצרפת.
גלואה אמר ללה מונד כי בכל מקרה תעשה זאת איירבוס. הוא ביקש להרגיע את האיגודים ולהבטיח להם כי לא יהיו עוד פיטורי עובדים באירופה מעבר לקיצוץ המתוכנן של 10,000 משרות לפי "כוח 8", שיוטל על איירבוס ועל ספקיה. המשרות באיירבוס הן סוגיה פוליטית לוהטת בצרפת ובגרמניה.
"איירבוס תיקח לידיה את תוכניתה של לטקר להקים מפעל לייצור חלקים רגילים בטוניסיה ולהשקיע בייצור מתוחכם יותר בצרפת, במיוחד של רכיבים. נפעל באופן דומה בגרמניה ובספרד", אמר גלואה ללה מונד.
צעד זה בא בשעה שהחברה היריבה בואינג נאלצה להפסיק את הייצור עקב שביתה שפרצה לאחר כשלון המשא-ומתן עם העובדים על חוזה עבודה חדש. השביתה בבואינג נכנסה (יום ג', 9.9.08) ליומה הרביעי, ומאיימת לשבש את עסקיה הגלובליים של החברה האמריקנית.
בתוך כך, חברות התעופה מעכבות או מבטלות הזמנות למטוסים חדשים בגלל המצב הכלכלי, וכמה מהן אף פושטות רגל. אבל לדברי גלואה, מצבו של הענף טוב יותר מאשר היה מייד לאחר אירועי 11 בספטמבר 2001, פיגועים שגרמו למעשה לשיתוקו. אין סיבה לבהלה, אמר גלואה ללה מונד, לאיירבוס ולבואינג יש צבר הזמנות גדול לאחר שלוש שנות גאות.
A400 - לא כל כך מהר
בניית המפעל בטוניסיה תהיה המיזם הראשון של איירבוס מחוץ לגוש האירו. המטרה היא לחסוך בעלויות, בעיקר של כוח האדם. הצעדים שתכליתם להתחיל הרכבת מטוסים בסין מ-2009, ולהרכיב מטוסי מטען באלבמה אם יושג החוזה לאספקת מטוסי התדלוק לחיל האוויר האמריקני, יחסכו אף הם מזומנים אך נובעים גם מהרצון האסטרטגי לחדור לשווקים הרווחיים של סין וארה"ב.
איירבוס נושאת ונותנת זה כשנה על מכירת פילטון ל-GKN. ושני הצדדים קרובים לעסקה. השר הבריטי הממונה על מדיניות העסקים, ג'ון האטון, עומד לבקר ביום ה' במפעל, ולהציע את השלמת העסקה.
בתוך כך ביקש גלואה בראיון להפחית את הציפיות להמראה הראשונה של מטוס A400, ציון דרך בפרויקט של 20 מיליארד דולר שייתן בסופו של דבר לאירופה את מטוס התובלה הצבאי הכבד הראשון. EADS מסרה ב-30 ביולי כי 400 A ייצא לטיסתו הראשונה בסתיו. אבל בראיון ללה מונד אמר גלואה כי המטוס ימריא רק בסוף השנה, "תלוי בהתקדמות ניסוי המנוע".