|
עמדת הנפקת רב-קו [שמוליק בר דוד]
|
|
|
|
|
חברת האוטובוסים דן מנפיקה מעתה את ה"רב קו", כרטיס חכם פלסטי בגודל כרטיס אשראי, הנושא שבב אלקטרוני אותו ניתן לטעון בכסף ולנסוע בכל אמצעי התחבורה, על כל מפעיליהם.
הראשונות להכניס את ה"רב-קו" לשימוש הן חברות קווים, שירותי אוטובוסים מאוחדים ונסיעות תיירות. על-פי התכנון המקורי, אמור היה הרב-קו להיכנס לשימוש ב"נתיב אקספרס" בספטמבר 07', ב"קונקס" בנובמבר 07', בינואר 08' - ב"מטרופולין", ב"דן", ב"אגד-תעבורה", ב"סופרבוס" ו"בעילית". באוגוסט 2008 אמור היה להסתיים התהליך, ולהיות מופעל גם ב"אגד" ובשאר החברות התחבורה הציבורית הפרטיות. גם רכבת ישראל אמורה הייתה להתחיל להשתמש בכרטיס אף לפני כמה מחברות האוטובוס.
הרב-קו הוא כרטיס אלקטרוני שאמור להחליף בהדרגה את כרטיסי הנסיעה. יתרונותיו הם הנחה במחיר הנסיעה (שכיום קיימת גם בכרטיסיות) וכן החזר כספי במקרה של אובדן כרטיס.
בצד היתרונות ישנם כמה חסרונות: ראשית, תופעת "האח הגדול" - הצורך במילוי פרטים פרטני המאפשר מעקב אחר תנועת הנוסע; שנית, בניגוד לחו"ל - הרב-קו מצריך טעינה של כמה וכמה כרטיסים כדי לקבל מחיר מוזל, ואינו מאפשר חישוב רטרואקטיבי שישתלם לנוסע; שלישית - מי שמציג היום לנהג כרטיס חופשי-חודשי עוקף במהירות את התור, אך בעידן הרב-קו עליו להמתין, להעביר את הכרטיס במכונה ולקבל קבלה (מה שמצריך עובדים לשמור המו קבלות לצורך החזרי נסיעות).