|
תהיה הגדולה בעולם. דלתא [AP]
|
|
|
|
|
חברת התעופה השלישית בגודלה בארה"ב, דלתא, דיווחה (יום ד', 15.10.08) כי הפסידה ברבעון השלישי של השנה 50 מיליון דולר, לעומת רווח של 220 מיליון דולר ברבעון המקביל לפני שנה. פדיון המכירות של החברה גדל ב-9.4% ל-5.7 מיליארד דולר.
בהודעה שפרסמה הנהלת החברה באטלנטה נאמר כי ירידת מחיר הדלק למטוסים ב-45% מאז יולי והמיזוג בינה לבין חברת נורת'ווסט אירליינס שיתבצע בסוף השנה, יסייעו לה לשרוד את ההאטה במשק. מנכ"ל דלתא, ריצ'רד אנדרסון, מסר כי החברה נקטה צעדים כדי לעמוד בחשבונות הדלק הגבוהים ובהאטה בטיסות של האמריקנים לפנאי ולעסקים, בין היתר באמצעות העלאת תעריפי הטיסה והוספת היטלים.
"ירידת מחיר הדלק מקזזת הרבה ממה שמתרחש במשק", אמר אנדרסון. "קל יותר לטפל בירידת הביקוש מאשר בהתייקרות הדלק ל-150 דולר החבית", אמר.
לדלתא היו ביולי-ספטמבר הוצאות חד-פעמיות בסך 24 מיליון דולר הקשורות, בין היתר, להסכמי הטיסה האזוריים שלה עם חברת התעופה רפבליק, להוצאות מיזוג, ולתשלומי פיצויי פיטורין לעובדים.
מניית החברה ירדה מראשית השנה בכ-50%, לעומת ירידה ממוצעת של 34% במניות 14 חברות התעופה הגדולות.
דלתא אומרת כי הביקוש לטיסות לטווח קצר נותר בדרך כלל יציב, אך חולשת המשק יוצרת אי-ודאות לגבי פדיון המכירות שלה בטווח הארוך יותר. "דלתא מוכנה לנקוט צעדים מהירים והחלטיים" אם יחמיר הביקוש לטיסות, אמר נשיא החברה אד בסטיאן.
דלתא כבר קיצצה 13% מכושר הטיסות הפנימיות שלה, וקרקעה כ-120 מטוסים כדי לצמצם את הפעילות. כמו-כן קיצצה השנה 4,000 משרות, באמצעות תוכניות פרישה מרצון.
עלויות הדלק של החברה גדלו ברבעון השלישי ב-54% ל-1.95 מיליארד דולר. החברה מסרה כי רכשה מראש במחירים זולים יותר את הדלק לרבעון הנוכחי ולרבעון הראשון של 2009.
ההכנסות ממכירות בחטיבת הנוסעים שלה גדלו במהלך הרבעון ב-8.8%, עקב העלאת התעריפים וגידול בטיסות בקווים הטרנס-אטלנטיים לאמריקה הלטינית. ההכנסות מטיסות מטען, תחזוקה ושירותים משניים קפצו ב-265 ל-741 מיליון דולר, וכעת הן מהוות כ-135 מסך מכירות של החברה.
חברת התעופה הגדולה בעולם
דלתא אומרת כי בסוף ספטמבר היו בידיה 3.1 מיליארד דולר במזומנים. החברה מסרה כי רכישת נורת'ווסט תיצור הכנסות חדשות וחיסכון בעלויות בסך 2 מיליארד דולר. עם זאת, היא צופה עלויות מיזוג חד-פעמיות בסך 600 מיליון דולר.
החברה הממוזגת של דלתא, שהיא כיום החברה מס' 3, ונורת'ווסט, שהיא כיום מס' 6, תיצור ענקית תעופה שתהיה גדולה יותר מאמריקן איירליינס ותהפוך לחברת התעופה הגדולה בעולם מבחינת היקף הטיסות.
בעלי המניות של דלתא ושל נורת'ווסט כבר הצביעו בחודש שעבר בעד העסקה. שתי חבורת התעופה עדיין ממתינות לאישור משרד המשפטים של ארה"ב.
החברה הממוזגת תישא את שמה של דלתא, והנהלתה תשב באטלנטה. פדיון המכירות שלה יהיה 35 מיליארד דולר לשנה. יהיו לה 800 מטוסים ו-75,000 עובדים. החברה תפיק תועלת מהקווים הטרנס-אטלנטיים של דלתא לאירופה ולאמריקה הלטינית, ומהקווים של נורת'ווסט מעל לאוקיאנוס השקט, כולל גישה לנמל התעופה המוגבל נאריטה ליד טוקיו.