|
טמפלהוף. עולם הולך ונעלם [AP]
|
|
|
|
|
נמל התעופה טמפלהוף, אחד מסמליה של ברלין במלחמת העולם השנייה ולאחריה, ייסגר (יום ה', 30.10.08) לצמיתות. עתידו של האתר ששטחו כ-3,500 דונם עדיין אינו ברור.
ראש עיריית ברלין, קלאוס ווברייט, העומד בראש קואליציה של השמאל, לרבות קומוניסטים לשעבר, עשה מאמצים במשך שנים לסגור את הנמל, אך נתקל בהתנגדות חריפה של האופוזיציה השמרנית ושל קבוצות אזרחים.
העירייה מתכוונת לסגור גם את נמל התעופה הגדול ביותר של ברלין, טגל, ולנתב את כל הטיסות לנמל חדש הנבנה והולך מחוץ לעיר, באמצעות הרחבת נמל התעופה לשעבר של מזרח ברלין שונפלד. על-פי התוכנית ייפתח נמל התעופה החדש ב-2011.
ואולם רבים בברלין עדיין מפקפקים בתבונה של סגירת טמפלהוף השוכן במקום מרכזי. במשאל עם שנערך באפריל השנה הצביעו 60.2% בעד השארת הנמל ההיסטורי פתוח. אך מכיוון שהשתתפו במשאל רק 21.7% מ-2.4 מיליון בעלי הזכות ההצבעה, פחות מהמינימום הדרוש, אין לו תוקף.
שדה התעופה טמפלהוף נפתח רשמית באוקטובר 1923, אף ששימש לטיסות עוד קודם לכן. תחילה היה בו מסלול אחד, בנין מנהלה וצמד האנגרים. הטיסות הראשונות שיצאו ממנו קישרו את ברלין עם מזרח פרוסיה, שהופרדה משאר גרמניה אחרי מלחמת העולם הראשונה.
הנמל במתכונתו היום עוצב בתקופה הנאצית, כאשר אדולף היטלר החליט להקים שם לא רק נמל תעופה ענקי בקנה מידה אירופי אלא גם סמל לעוצמתה של גרמניה - והפך אותו למונומנט העשוי מגושי אבן ועמודים עצומי ממדים.
החל מ-1936, בהנהלת הארכיטקט ארנסט זאגביל, נבנה קומפלקס ענקי, ששטחו הבנוי 285,000 מטרים רבועים, ואורכו 1,230 מטר. הבנייה נמשכה שנתיים בלבד. הקומפלקס הכיל 49 אגפים, 7 הנגרים ו-9,000 משרדים, וממעוף הציפור הייתה לו צורה של נשר נאצי.
סמל המצור על ברלין
במהלך מלחמת העולם השנייה, המריאו מטוסי קרב גרמניים ממסלוליו בניסיונות שווא למנוע ממטוסי בעלות הברית להפציץ את ברלין. אחרי המלחמה נותר טמפלהוף באזור הכיבוש האמריקני בעיר המחולקת, והפך לבסיס של חיל האוויר האמריקני.
כאשר הטילו הסובייטים ב-1948 מצור על ברלין בכל דרכי היבשה והנהרות, בניסיון לסלק את בעלות הברית המערביות מהעיר, היה שדה התעופה למרכזה של הרכבת האווירית שהפעילו האמריקנים לעיר הנצורה. באחד העימותים החשובים ביותר של המלחמה הקרה, טסו מטוסי ארה"ב ובריטניה 280,000 טיסות כדי להעביר אספקה, ובעיקר מזון ודלק, לשני מיליון התושבים הגרמנים שהיו מכותרים 11 חודשים.
חיל האוויר האמריקני פינה את טמפלהוף ב-1993, לאחר איחודה מחדש של גרמניה, אבל הבניין עדיין נושא מזכרות מהתקופה האמריקנית ובהן אולם כדורסל הנושא את לוגו של נבחרת הבסיס.
בשנים האחרונות שימש הבניין את משרדיהן של חברות תעופה שהפעילו טיסות פנימיות למרחקים קצרים, וכן של חברת אייר סרוויס ברלין שהטיסה תיירים בשמי העיר במטוס תובלה מיושן DC3 ששימש בשעתו את חיל האוויר הבריטי ברכבת האווירית. המטוס ימשיך לפעול בעתיד מנמל התעופה שונפלד.
פרנסי ברלין יצטרכו להחליט מהר מה לעשות בנמל שיתפנה. שכן, רק השמירה על הבניין ותחזוקתו יעלו למשלם המסים 9 מיליון אירו (11.2 מיליון דולר) לשנה.ואולם אין צופים קושי רב במציאת יזמים. הבניין הוא נכס נדל"ני משובח במיקום מרכזי.