|
דוחקת באוצר. ננסי פלוסי [צילום: AP]
|
|
|
|
|
ראשי הקונגרס של ארה"ב דוחקים בשר האוצר הנרי פולסון להשתמש בכספי התוכנית להצלת המגזר הפיננסי שאישר הקונגרס בסך 700 מיליארד דולר כדי לתת הלוואות ליצרני הרכב הגדולים בדטרויט.
יושב-ראש בית הנבחרים של ארה"ב, ננסי פלוסי, ומנהיג הרוב הדמוקרטי בסנאט הארי רייד, שלחו (שבת, 8.11.08) מכתב לפולסון ובו כתבו כי תוכנית ההצלה נותנת לו "סמכות רחבה לרכוש", או להתחייב לרכוש, חובות, שלפי דעתו חשוב להפעילה כדי לחדש את היציבות בשוק הפיננסי.
פלוסי נמנתה עם חברי בתי המחוקקים שנועדו בשבוע שעבר עם המנכ"לים של ג'נרל מוטורס, פורד וקרייזלר. שלוש החברות מבקשות הלוואות פדרליות בסך 50 מיליארד דולר כדי שיוכלו לעמוד במשבר החמור ביותר בשוק הרכב אחרי 25 שנה. החברות אינן יכולות לגייס את הכסף בשוק הפרטי, בגלל המשבר הפיננסי ומחנק האשראי.
המכתב מגביר את הלחץ על ממשלו של הנשיא היוצא ג'ורג' בוש לנקוט פעולה, בעוד בוש מתכונן להעביר את השלטון לידי הנשיא הנבחר ברק אובמה ב-20 בינואר. אובמה אמר בשבוע שעבר כי צוות המעבר שהקים ייתן "עדיפות גבוהה" לסיוע לענף הרכב. בשידור השבועי ברדיו המפלגה הדמוקרטית אמר (שבת, 8.11.08) אובמה כי יצרני הרכב הם "עמוד השדרה" של התעשיה האמריקנית.
"תעשיית רכב בריאה חיונית לשיקום יציבות המגזר הפיננסי, לבריאותו הכוללת של המשק שלנו ולפרנסתו של כוח העבודה במגזר הרכב", כתבו פלוסי ורייד במכתבם. הם טענו כי תעשיית הרכב עשויה להיות זכאית למימון על-פי התוכנית לרכישת ניירות ערך רעים, שבמקורה נועדה לרכוש הלוואות רעות מבנקים, והורחבה לאחר מכן לרכישת מניות של בנקים. פולסון הקצה 250 מיליון דולר לרכישת חבילות של מניות בבנקים בארה"ב.
האוצר: מחזקים את המערכת הפיננסית
"אנו ממשיכים להפעיל אסטרטגיה הפורשת בצורה היעילה ביותר את כספי התוכנית כדי לחזק את המערכת הפיננסית ולגרום לחידוש מתן ההלוואות", אמרה בשבת דוברת האוצר האמריקני ברוקלי מקלולין בתגובה על מכתבם של ראשי הקונגרס.
פרשנים מדגישים כי הזמן למציאת פתרון אוזל מהר. בשבוע שעבר מסרה ג'נרל מוטורס, יצרנית הרכב הגדולה ביותר בארה"ב, כי אפשר שלא יהיו לה די מזומנים "לגמור את השנה", אם לא יחול שיפור בשוק הרכב או אם לא תוכל לגייס עוד הון.
ג'נרל מוטורס דיווחה כי ברבעון השלישי של השנה הפסידה 4.2 מיליארד דולר וכי המזומנים שנותרו בידיה נפלו מ-21 מיליארד דולר בסוף יוני 2008, ל-16.2 מיליארד דולר בסוף בספטמבר. השיחות על מיזוג עם קרייזלר, היצרנית השלישית בגודלה, הופסקו.
ג'נרל מוטורס הפסידה מאז סוף 2004 כ-73 מיליארד דולר. הנתונים החדשים של החברה על מצב הנזילות שלה, מלמדים כי היא קרובה יותר מתמיד לסכום המינימום שלדבריה היא זקוקה לו כדי לעמוד בתשלום חובותיה, 11 מיליארד דולר.
שלושת יצרני הרכב הגדולים הפסידו במחצית הראשונה של 2008 סכום כולל של 28.6 מיליארד דולר. מספר כלי הרכב שמכרו, בניכוי השפעות עונתיות, עמד באוקטובר על 10.6 מיליון בשיעור שנתי, המקצב השנתי הנמוך ביותר מאז 1983.
ברבעון שחלף נפלו מכירות הרכב ב-18%, ובחודש שעבר ב-32%, וייצור הרכב התכווץ בשיעור הגבוה ביותר אחרי 26 שנה.