|
הקשרים נותקו [צילום אילוסטרציה: euro rail]
|
|
|
|
|
תנועת רכבות המטען בין צפון קוריאה לדרומה, וסיורי תיירים מהדרום בצפון, הופסקו (יום ו', 28.11.08) ביוזמת המשטר בפיונגיאנג, בגלל זעמו על יחס הממשלה השמרנית בסיאול. עם זאת, ממשיכה צפון קוריאה להתיר לדרום קוריאנים העובדים במובלעת התעשיה המשותפת בעיר הגבול הצפון קוריאנית קייסונג להמשיך להיכנס לשם. פיונגיאנג איימה באחרונה לגרש רבים מהם ב-1 בדצמבר.
ההגבלות על התנועה בגבול הוטלו כשבוע לפני חידוש שיחות בייג'ין על פירוק הנשק הגרעיני של צפון קוריאה ועל פיצוי המשטר הקומוניסטי שלה בסיוע כלכלי ובנפט. בשיחות משתתפות לבד משתי הקוריאות גם סין, יפן, ארה"ב ורוסיה.
קשרי רכבות המשא בין דרום קוריאה לצפונה הופסקו במלחמת קוריאה ב-1953-1950, וחודשו רק ב-2007. בעולם ראו בחידוש תנועת הרכבות אבן דרך בהתפייסות בין שתי המדינות, השרויות מבחינה טכנית במצב מלחמה, משום שמעולם לא נחתם ביניהן הסכם שלום. ואולם בדרך כלל לא הובילו הרכבות הללו דבר, שכן זול יותר לחברות הפועלות באזור התעשיה קייסונג להוביל את התוצרת במשאיות. צפון קוריאה מסרה בינואר 2008 כי היא מעוניינת להפסיק את שירות הרכבות, הפועל במסילה שאורכה 20 קילומטר.
פרשנים אומרים כי סיורי התיירים מדרום קוריאה שהחלו לפני כשנה בעיר קייסונג, נראו בעיני המשטר הצפון קוריאני כסכנה ליציבות שלטונו משום שהם איפשרו לאזרחי הצפון להיווכח במו עיניהם עד כמה שכניהם מהדרום עשירים מהם.
מקור למטבע חוץ
אף שהרכבות והסיורים נפסקו, נאמר ל-1,700 דרום קוריאנים שהם רשאים להיכנס לאזור התעשיה של קייסונג. ואולם כ-1,000, ובהם פקידי ממשלה, הקדימו ביום ו' את שובם לדרום, והביעו אכזבה מקיצור יום עבודתם.
אזור התעשיה, שבו מועסקים פועלים מהצפון במפעלים שהקימו יזמים מהדרום, הוא מקור חשוב של מטבע חוץ לצפון העני. לפי שעה, צופים כי העבודה שם תחודש כרגיל ביום ב' על אף הודעת צפון קוריאה על קיצוץ מספר העובדים שיורשו להיכנס. מומחים בדרום קוריאה אומרים כי איומי הצפון יגרמו לחברות דרומיות להסס אם להמשיך להשקיע שם. שתי מדינות קוריאה נשאו ונתנו על הגדלת מספר מקבלי היתרי המעבר לקייסונג. כיום מחזיקים 4,200 דרום קוריאנים בהיתרים כאלה.
אזור התעשיה קייסונג נמצא כ-70 ק"מ מסיאול בירת דרום קוריאה. זהו הקשר הכלכלי החשוב ביותר בין שתי המדינות. 88 חברות דרום קוריאניות מעסיקות שם 33,000 צפון קוריאנים בשכר נמוך, בייצור מוצרים כגון שעונים ובגדים.