|
ירידה ברמת ההשכלה [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
"ההפרטה של ההשכלה הגבוהה הורידה את רמת הלימודים הגבוהים". כך אמר סגן יו"ר המועצה להשכלה גבוהה ונציב שירות המדינה לשעבר, פרופ' יצחק גל-נור, במהלך כינוס שערך המרכז לצדק חברתי ע"ש יעקב חזן במכון ון ליר בירושלים בנושא גבולות ההפרטה ביום ד' האחרון (18.2.09). הכינוס נערך תחת הכותרת: "לנסח מחדש את גבולות ההפרטה?".
לדבריו, "היד הנעלמה הפכה ליד המעלימה. לא בכל התחומים מתאימה תחרות עסקית כחלק מכוחות השוק. יש לזכור, כי תחרות עלולה גם להוריד איכות. הפרטה של מערכות שאינן מתאימות לכך, כמו מערכת החינוך למשל, מובילה לכך שהמוצר יהיה התואר או מבחן חיצוני כלשהו ולא הידע עצמו. לא לחינם קוראים לסטודנטים סטודנטים ולא צרכני תארים. כשנכנסו המכללות הפרטיות לשוק ההשכלה הגבוהה, הלימודים בחלק מהמקומות חדלו להיות העיקר והרמה ירדה".
פרופ' גל-נור אמר בכינוס, כי "יש לבחון מחדש את מדיניות ההפרטה הנהוגה בישראל ב-25 השנים האחרונות". לדבריו, קיימת בעיה גדולה של היעדר נתונים המתייחסים להיקף ולאיכות ההפרטות ומיקורי החוץ שנערכו לאורך השנים.
ד"ר אמיר פז פוקס, מנהל אקדמי שותף וחוקר בפרויקט, ציין כי "המחקר על גבולות ההפרטה עתיד להציב בפני הציבור ומקבלי ההחלטות בישראל מראה חשובה בכל הנוגע למדיניות ההפרטות בישראל בשלושת העשורים האחרונים. נדהמנו לגלות את היקף היעדרם של נתונים המתייחסים לאיכות ההפרטות בישראל. כיום למעשה, אין הוכחות לכך שמדיניות ההפרטה היא אכן יעילה וטובה יותר ממדיניות ההלאמה או כל מדיניות אחרת. ראוי לבחון את מצב העובדים בארגון מופרט, כיצד ההפרטה משפיעה על התחום בו היא מתבצעת וכיצד ראוי לפקח על ארגונים מופרטים. לכן, המחקר של המרכז לצדק חברתי ע"ש חזן כל-כך חשוב במציאות הישראלית הנוכחית".