עם תום שנה לכהונתו כמנכ"ל הרכבת ולקראת השנים הבאות, מציג היום (ד', 19.2.03) יוסי שניר את חזונו לעשור הקרוב.
החזון מדבר על כך שהרכבת תעבור את המהפך הגדול במדינה בתחום התשתיות. התקווה היא להשקעות ענק של 35 מיליארד שקל בעשר שנים, בפיתוח מסילות הברזל במדינת ישראל "באופן שהרכבת תהפוך לאחד מכלי התחבורה היותר משמעותיים במדינה".
שניר מעריך, כי בשנת 2013 יסעו מדי שנה ברכבת כ-70 מיליון איש, יותר מפי 3 מכמות הנוסעים הנוכחית. "המטרה שלנו היא לבצע את הניו-דיל (פטנט על הביטוי רשום לזכות ח"כ אפריים סנה) - קירוב הפריפריה למרכז, תוך הזנקת משק המדינה באמצעות פרויקטים גדולים בתחום התשתיות".
החלטת הכנסת להפוך את הרכבת לחברה ממשלתית היא החלטה נכונה לדעת שניר, שתאפשר לרכבת לגייס את סכומי הכסף הדרושים לפיתוח התשתית הרכבתית במדינה.
שניר ציין, כי בכוונתו להתחיל במהלך של הפיכת הרכבת לחשמלית, כמקובל במרבית מדינות העולם. "זהו תהליך שיביא לכך שבעוד כ-5 שנים יתחילו להיות בישראל רכבות המופעלות באמצעות חשמל. התוצאה: זמן הנסיעה יתקצר, ואיכות הסביבה - תשתפר."
נקודות נוספות שעתידות להתרחש בעשור הקרוב: הכפלת מספר הישובים אליהם תגיע הרכבת - ל-70 ערים וישובים. ופתיחת 10 קווים עיקריים נוספים.
במהלך שנת 2002 התרכזה פעילות רכבת ישראל ב"מיצובה כגורם חשוב במערך התחבורה בארץ, מתוך שינוי התפיסה, כי הרכבת היא הפיתרון לקירוב המרכז לפריפריה והפריפריה למרכז וכפתרון האולטימטיבי לגודש בכבישים".
סך כל הנוסעים בשנת 2002 הסתכם בכ-18 מיליון נוסעים. "זוהי תוצאה של תהליך במסגרתו הרכבת הפכה לכלי תחבורה מבוקש ביותר, וההוכחה לכך היא העלייה בכמות הנוסעים מחודש לחודש".
2002 התאפיינה בעשייה מרובה מבחינת הרכבת: הושקעו כמיליארד וחצי שקלים בתשתיות, שופצו וחודשו 7 תחנות (בית יהושע, חדרה, נתניה, בנימינה, רחובות, פתח תקוה - סגולה, עכו), יצאו לדרך 11 פרויקטים חדשים בהיקף של כ-2.5 מיליארד שקלים והושקעו כ-600 מיליון שקלים ברכישת ציוד נייד (9 קרונועים בעלות של 210 מיליון ש"ח, 9 מערכי קרונות דאבל דק בעלות של 235 מיליון ש"ח, 11 קטרים בעלות של 140 מיליון ש"ח).
בשנת 2003: תוקם חברה ממשלתית, ותבוצע היערכות "לפריצת הדרך להמשך העשור. שנת 2003 תעמוד בסימן הקמת חברת הרכבת שתאפשר גיוסי הון הקצאת תקציבים גדולים יותר לפיתוח תשתיות רכבתיות מתוך מגמה להגשמת חזון הרכבת".
השנה ייפתחו קווים חדשים: תל אביב-כפר סבא, תל אביב-רמלה, תל אביב-ראשון-לציון, תל אביב-בית שמש, תל אביב-נתב"ג.
השקעת 1.2 מיליארד ש"ח בפיתוח
במקביל תשקיע הרכבת כ-1.2 מיליארד ש"ח בפיתוח תשתיות רכבתיות ויצאו לדרך פרויקטים חדשים: הקו לדימונה, הכפלת מסילת תל אביב-כפר סבא והקמת תחנה נוספת-סוקולוב, נתב"ג-מודיעין, הכפלת מסילות רחובות-פלשת, לוד-נען, מוצקין-עכו.
יחד עם זאת מתריע מנכ"ל הרכבת על חוסר האפשרות המימונית להזמנת רכבות נוספות, דבר שיביא לתת ניצול של הרשת הקיימת ושל השקעות שבוצעו.