ארגון הבריאות העולמי מדווח כי תמונות המופיעות על חפיסות הסיגריות יעילות בשכנוע מעשנים להפסיק לעשן. כחלק מציון יום עולמי ללא עישון, הארגון פותח במסע תעמולה להפחתת השימוש בטבק בעזרת העלאת המודעות הציבורית לסכנות שבו.
הרעיון הוא לצאת במתקפה, לזעזע ולעורר פחד בקרב מעשנים וכך לשכנע אותם להפסיק לעשן. והדרך שהארגון מתכנן לעשות זאת היא על-ידי עידוד מדינות להורות על הדפסה של תמונות גרפיות מבחילות עם מילות אזהרה על חפיסות הסיגריות.
בארגון מאמינים כי תמונה אכן שווה אלף מילים, וכי הבלטת הנזק הפיסי של העישון תמשוך את תשומת הלב של המעשנים.
מי שעומד בראש היוזמה 'ללא עישון' של ארגון הבריאות העולמי, דאגלאס בצ'ר, אומר כי ישנן ראיות ברורות לכך שסוג זה של שימוש בתמונות אכן יעיל.
לדבריו, השימוש בתמונות של מצבים אמיתיים, ולפעמים מזעזעים, הוא אחת המגמות היעילות, הזולות והמרתקות שיש כיום בניסיון להשפיע על מכירות הטבק. מדובר בגלובליזציה חיובית בהיבט של בריאות הציבור. למרות שישנם אנשים שאינם בטוחים בצורך בתמונות כאלו, הראיות מצביעות בבירור כי הן משכנעות אנשים להפסיק לעשן.
וראיות אלו, לדברי בצ'ר, מגיעות מקנדה, שלפני שמונה שנים עשתה את הצעד המהפכני והפכה למדינה הראשונה שדרשה אזהרות בריאות בוטות כולל תמונות על חפיסות הסיגריות.
כיום, יותר מ-20 מדינות, עם אוכלוסיה של כמעט 700 מיליון איש, דורשות להדפיס תמונות אלו על חפיסות הסיגריות. ארבע מדינות נוספות יעשו גם הן את הצעד עד לשנה הבאה. למרות זאת, מדגיש בצ'ר, רק 10% מאוכלוסיית העולם חיים במדינות בהן קיימות אזהרות יעילות אלו.
מחקרים שנעשו בברזיל, בקנדה, בסינגפור ובתאילנד - כולן מדינות שהשתמשו בשיטת ההרתעה הזו - מראים כי מדובר במסר שאכן משכנע אנשים להפסיק לעשן.
טבק הוא גורם המוות העיקרי שניתן למניעה. ארגון הבריאות העולמי מדווח על יותר מחמישה מיליון בני אדם שמתים בכל שנה מגורמים הקשורים לעישון, כמו סרטן, מחלות לב ושבץ. ורוב מקרי המוות הללו מופיעים במדינות עניות ומתפתחות.
על-פי נתוני הארגון, חלק מהפעולות היעילות להורדת השימוש בטבק כוללות איסור עישון במקומות ציבוריים ובמקומות עבודה, איסור פרסום ומתן חסות למוצרי טבק והעלאת המיסים והמחירים של חפיסות הסיגריות.