יותר מ-500 עובדים בתעשיית הרכב הישראלית פוטרו בחודשים האחרונים כתוצאה ישירה מקריסתה של יצרנית הרכב ג'נרל מוטורס (GM) - כך אמר אתמול אורי פחטר, מנהל פיתוח עסקי של תעשיות הרכב וקבלנות משנה במכון היצוא.
לדבריו, החלטת הממשל האמריקני להכניס את ג'נרל מוטורס להליך של פשיטת רגל תאפשר לחברה לבטל חוזים קיימים עם ספקים על-פי החלטה חד-צדדית שלה. בתעשיה הישראלית ממתינים בדריכות לראות אם יבוטלו חוזים שנחתמו עם חברות ישראליות.
עד כה צומצמו הזמנות מחברות ישראליות המייצרות ל-GM ב-40%-60%. לחלק מהחברות הועברה הודעה כי לא יקבלו הזמנות ייצור לדגמים חדשים מכיוון שאין החלטה לגבי אילו דגמים ייוצרו. עם זאת, פחטר העריך כי אף חברה ישראלית לא תיסגר כתוצאה מהקריסה של ג'נרל מוטורס. "החברה היחידה שנקלעה לקשיים וסיפקה ציוד לג'נרל מוטורס היא ארקל. החברה נרכשה לפני כחודשיים על-ידי חברת רביב מקיבוץ רביבים", אמר פחטר.
בנוסף לפיטורים, נרשמה בתעשיות הרכב בישראל ירידה לארבעה ימי עבודה בשבוע וצמצום משמרות משלוש לאחת ביום. החברות המייצרות ל-GM מעסיקות כ-5,000 עובדים. "למזלן של רוב החברות, הן עשו הסכמים עם יצרניות נוספות שלא קשורות ל-GM. ברור שהקשר עם החברה יכביד עליהן מאוד", אמר פחטר.
לדבריו, ספקיות ישירות ל-GM הן החברות מאג מקיבוץ עין השופט, דיטרון מאשקלון, רביב מרביבים, תדירגן מאלון תבור ואומן חצור מקיבוץ חצור. בנוסף מייצרות חברות ישראליות רכיבים לקבלניות משנה של GM, בהן אורטל מקיבוץ נוה אור, מיברג מעין השופט ואינגלנדר תעשיות מקיסריה. לדברי פחטר, הירידה במכירות מחברות המייצרות לקבלניות משנה אף גבוהה יותר.
בנוסף, לפני כשנה הקימה GM מרכז טכנולוגי בהרצליה פיתוח במטרה לשתף פעולה עם חברות הזנק ישראליות בפיתוח טכנולוגיות שיוטמעו בכלי הרכב שלה. "עדיין לא ברור מה תהיה ההשפעה של פשיטת הרגל על המרכז הטכנולוגי", אמר פחטר.
GM מבצעת בישראל רכישות בהיקף של כ-100 מיליון דולר בשנה. גם ב-2008 הגיע היקף הרכישות שלה לסכום זה. בשלב זה צפוי כי ב-2009 תהיה ירידה ברכישותיה בישראל על-רקע צמצום ההזמנות.
עם זאת, מכיוון שחלק מההזמנות הן למודל שנתי, עדיין לא ברור היקף הירידה המדויק ביצוא ל-GM השנה. גורמים ישראלים העריכו כי ייתכן שכניסת החברה להליך פשיטת רגל הכולל הגנה מפני נושים תאפשר לה לחסל חובות ישנים למערכת הבנקאות האמריקנית ולהמשיך את פעילות הייצור שלה ללא שינויים מהותיים.