|
שיקום תדמית. יוסטון [צילום: עכבר העיר]
|
|
|
|
|
שבע שנים עברו מאז הוציאה ויטני יוסטון את תקליטה האחרון. התקליט, שהיה כישלון מסחרי, הוביל אותה אל שבע שנים רעות שכללו מאבק בהתמכרות לסמים ובפשיטת רגל. גם היחסים המורכבים עם הבעל לשעבר, בובי בראון, לא היטיבו עמה.
עכשיו היא חוזרת, במה עשוי להיות הקאמבק של העשור, עם תקליט חדש, "I Look to You", שביעי במספר, שעתיד לצאת בסוף החודש. אבל החזרה אל מרכז הבמה של מוסיקת הפופ האמריקנית והעולמית עשויה להתברר כקשה עוד יותר מכפי שנדמה לה. אלה הם זמנים אחרים מהזמנים שהזמרת, שהייתה מלכת האר-אנ'-בי בשנות ה-80 וה-90, התרגלה אליהם.
בימים שכל זמר או זמרת שלא הקליטו שנה או שנתיים עלולים להישכח ולהיבלע בתהום הנשייה, התחרות על לבם ואוזניהם של המאזינים קשה פי כמה. בתקופה שמכירות התקליטים צוללות, בעיקר בגלל ההורדות החוקיות והלא חוקיות באינטרנט, יש צפיפות גדולה עוד יותר בפסגה. ולכן, כמו מפיצי סרטי הקולנוע, כך גם חברות התקליטים מטילות את יהבן על השבוע הראשון ליציאתו של תקליט חדש. ההנחה היא שאז הוא ימכור הכי הרבה ולאחר מכן, הוא עלול רק להידרדר בטבלת המכירות.
ייתכן כי זו הסיבה שבחברת אריסטה, שמפיקה את התקליט החדש של יוסטון, הקדימו את יחסי הציבור. כבר בחודש שעבר היא יצאה עם קלייב דייוויס, המפיק המוסיקלי של התקליט, למפגשים מתוקשרים עם עיתונאים בלונדון ובניו-יורק. למעשה, ההודעה על התקליט המתקרב פורסמה בכלי התקשורת כבר בתחילת 2007. אלא שמאז התבשרו המעריצים המאוכזבים רק על עיכובים, שבשלב מסוים עוררו סימני שאלה אם התקליט ייצא אי-פעם.
אולי גם זה קשור להחלטה להקדים את יחסי הציבור לקראת התקליט החדש. אחרי הכל, צריך לשקם את התדמית שנפגעה. יוסטון אומנם מכרה מאות מיליוני עותקים מאלבומיה וזכתה בשלל פרסים, אבל בשנים האחרונות היא הוזכרה יותר מדי פעם בהקשרים שליליים במדורי הרכילות. הזמרת, שבעבר הצליחה יותר ממדונה, נקלעה לחובות והסתבכה בהלוואות. יש שפירשו את הסיבה לפער התמוה בין הרווחים העצומים שלה להפסדים הגדולים בכך שהיא כמעט לא כתבה שירים במשך הקריירה המפוארת שלה, ולכן אינה זכאית לתמלוגים עליהם.
לקראת התקליט החדש קיבץ דייוויס, המפיק המוסיקלי הוותיק, שלל כוכבים עכשוויים ובהם אר קלי, אלישיה קיז ואייקון. הוא מקווה כי אלה יעזרו לו להחזיר את יוסטון, ילידת 1963, לתודעה הציבורית ולקרב אותה לדור שעוד לא נולד כשהיא הייתה כוכבת גם בקולנוע, כששיחקה ב"שומר הראש" לצד קווין קוסטנר. בשנות ה-80 היא שברה כמה שיאים בתחום המכירות. תקליט הבכורה שלה, שנושא את שמה ויצא ב-1985, היה תקליט הבכורה הנמכר ביותר אי-פעם של זמרת. התקליט השני, שנושא רק את שמה הפרטי, היה התקליט הראשון של זמרת שדורג מיד עם צאתו בפסגת טבלת המכירות. היא גם הייתה הזמרת הראשונה ששלושה מלהיטיה דורגו בו בזמן ברשימת 20 הסינגלים הנמכרים.
סביר להניח כי ההישגים האלה עוררו באנשי תעשיית המוזיקה ציפיות עצומות. גם אם ידעו כי קשה לשחזר את הצלחה פעם ועוד פעם, הם האמינו כי ביכולתה של יוסטון לעשות זאת. הכישלונות המסחריים אכן הגיעו, לקראת סוף שנות ה-90 ובתחילת שנות האלפיים. והם היו כואבים וצורבים בשביל מי שהתרגלה לאחוז בכתר ובשרביט.
כעת היא זוקפת את חזרתה לעולם המוזיקה לא לזכות אנשי התעשיה השונים ולמנהליה אלא דווקא לזכות בתה, בובי כריסטינה, בת 15. לולא התמיכה שלה, היא אומרת, לא הייתה מסוגלת לעשות זאת שוב. "היא עשתה אתי כל צעד", סיפרה באחרונה, "ואמרה לי ‘אמא, את יכולה לעשות את זה' גם כשלא האמנתי בעצמי ואמרתי לעצמי ‘זה מעייף מדי, אני כבר לא בשלב הזה בחיים'". חשוב לה להזכיר כי "אני עדיין אותו אדם שקט מאוד, ששומר על פרטיותו, כפי שהייתי בעשר השנים האחרונות. כל מה שאני רוצה הוא שיקשיבו למוזיקה שלי, ולא יתעסקו בכל מה שמסביב".
נראה שאפילו היא, נאיבית שכמותה, יודעת כי הבקשה הזאת לא תתקבל ברצון על-ידי כתבי הצהובונים ומגזיני הבידור. כבר כעת הם מזכירים את היריבות עתיקת היומין בין יוסטון לבין זמרת אחרת שמתוארת בפיהם כ"דיווה" - מאריה קארי. בשבוע שעבר דווח כי קארי כבר נלחצת מן האפשרות שיוסטון עומדת להוציא תקליט, אף על-פי שהיא עצמה עוד לא גמרה להקליט את התקליט שלה. ואולי זו דווקא הסיבה למתיחות המחודשת.