|
שיא שנתי למכירות הפירות היבשים [צילום: לגעת באוכל]
|
|
|
|
|
המשבר העולמי ב-2009 לא פסח גם על ענף הפירות היבשים כשבמהלכו נרשמה ירידה של כ-30 מיליון שקל בשווי שוק הפירות היבשים ביחס לתקופה המקבילה אשתקד. עם זאת, על-פי הערכה שמפרסמים (ב', 25.1.10) כלכלני דן אנד ברדסטריט, צפויה המגמה להתהפך בשנת 2010 ושוק הפירות היבשים יחזור לתקופה שקדמה למשבר. משמעות הדבר היא כי שווי השוק המוערך יגיע עד לכ-940 מיליון שקל.
על-פי נתוני החברה, מוציא הישראלי סכום ממוצע של עד 80 שקל על קניית פירות יבשים בתקופה הסמוכה לחג. מדובר בסכום הגדול עד פי 2.5 מההוצאה החודשית הממוצעת על אותם מוצרים שלא בימי החג.
עוד עולה מהנתונים כי קרוב למחצית מהעסקים הקמעונאיים המוכרים פירות יבשים נמצאים במרכז הארץ. בדרום נמצאים כחמישית מהעסקים, והיתרה מתחלקת בין הצפון (17.9%) ואזור ירושלים (12.5%).
נתון מעניין נוסף עוסק בפערי ההוצאה על פירות יבשים בין העשירונים השונים בחברה הישראלית. מטבע הדברים, בראש הפירמידה ניצב העשירון העליון, שמוציא סכום כפול בחודש על צריכת פירות יבשים (כ-50 שקל בממוצע) לעומת העשירון התחתון (כ-25 שקל בממוצע).
בימי החג, לסוחרי הפירות היבשים יש בסך-הכל סיבה טובה לחייך. במהלך תקופה זו נקנית כחמישית מהסחורה השנתית על המוצרים והיקפה הכספי מוערך בסכום ממוצע של כ-180 מיליון שקל. רכישת הפירות היבשים נעשית בעיקר ביום ו' (כרבע מהעסקות), כשיותר ממחצית הרכישה נעשית ברשתות השיווק ועוד כרבע במכולות השכונתיות.
ראובן קובנט, מנכ"ל דן אנד ברדסטריט, מסר: "בתקופת המיתון הציבור הישראלי שמר על אופן צריכת הפירות היבשים. שיעור ההוצאה הכספית על פירות יבשים לא פחת לאורך התקופה אך העובדה שכלל ההוצאה של משפחה ישראלית פחתה במהלך השנה, השפיעה על סך הצריכה בשוק המדובר".