מי שיתווך, עד ערב פסח, במכירת דירה של אפריקה-ישראל-מגורים, יקבל מהחברה מתנה: סוף שבוע זוגי באחד המלונות של אפריקה-ישראל. ההצעה תהיה תקפה מהיום, בתשעה פרויקטים של החברה: נתניה (2), פתח תקוה (2), קריית ים, כפר סבא, יהוד, תלמי מנשה ונס ציונה.
מי שיקנה דירה כתוצאה מהפניה זו, יקבל אף הוא הטבה מסוימת: הוא יוכל לשלם 20% ממחיר הדירה בחתימת החוזה, ואת היתרה, 80%, בקבלת המפתחות, צמוד למדד יוקר הבנייה אך ללא רבית. הקונה נהנה כאן מהטבה כפולה: (1) אין ריבית על 80 האחוזים. (2) הוא מקבל ארכת זמן ניכרת למכירת הדירה הנוכחית שלו ולקבלת משכנתה מהבנק.
ההטבה למתווכים מותנית בכך, שהם מתגוררים כבר כיום בדירה של אפריקה-ישראל, או שהם ממליצים על בן משפחה, או על חבר.
אפריקה-מגורים החליטה להפעיל שיטת שיווק זו לאחר שהתברר לה, בבדיקות, ש-40% מקוני הדירות מגיעים אליה כתוצאה מהפניות של שכנים, קרובים או חברים.
סוף-שבוע למתווכי הדירות בא, בעצם, במקום העמלה הרגילה שמקבלים מתווכים, כאשר הם ממליצים על קונה. האם ההטבה שוות-ערך וכדאית? יש פנים לכאן ופנים לכאן.
מצד אחד, מדובר בהטבה שערכה הכספי נמוך: נניח שמישהו ממליץ על קנית דירה ב-1 מיליון שקל. לו היה מתווך מקצועי, היה זכאי לעמלה המקובלת של 2%, שהם 20,000 שקל. מה שמציעה אפריקה-מגורים, סוף שבוע במלון, אפילו בתנאים של פנסיון מלא, שווי 5,000-4,000 שקל לכל היותר. בנוסף, לא ברור מתי ובאלו תנאים אפשר יהיה לקבל מתנה זו.
מצד שני, יש שני יתרונות לשיטת השיווק החדשה של החברה:
- על-פי החוק, מי שאינו מחזיק ברשיון מתווך, אסור לו לתווך במכירת דירה או כל נכס אחר. השכנים, הקרובים או החברים אינם בדרך כלל מתווכים מעין אלו, ובתנאים רגילים לא היו זכאים לכאורה לקבל דבר בעד "ההמלצה".
- מתווך מקצועי עובד שעות רבות וימים ארוכים כדי לשכנע לקוח לקנות דירה. בהצעה של אפריקה-מגורים, יש צורך בטירחה לא גדולה: נכנסים לאתר האינטרנט של החברה או לאחד ממשרדי המכירות שלה, וממלאים טופס.