קבוצת 'אלון-דור' הציגה היום (יום א', 4.5.03) לראשונה את ה"סולר הירוק" - 50PPM סולר דל-גופרית, תקן EURO 4, להפחתה ישירה של זיהום האוויר ולחיסכון אמיתי, כך הסבירה, לצרכן - ולמשק הישראלי. בשיתוף עם בז"ן (בתי זיקוק לנפט) מובילה הקבוצה את שיווק הסולר הירוק בישראל.
במסיבת עיתונאים אמר נשיא החברה, דוד וייסמן, כי מדובר במוצר הקיים כבר בשוק, ואשר נמכר החל מהבוקר בתחנות הדלק של הקבוצה בתל אביב (6 תחנות). המחיר של הסולר החדש יהיה זהה לזה של סולר רגיל, זאת למרות שעלותו גבוהה יותר, כך בשלב הראשון, מסביר וייסמן, ועל-פי ההנחות המקובלות בתחנות הדלק של אלון-דור באיזור תל אביב.
הבחירה בעיר תל אביב נעשתה עקב היותה בעלת מאפיינים של מטרופולין מערבי ובעלת מאפייני זיהום אוויר גבוהים במיוחד. קבוצת דור-אלון הציגה מחקר אשר נערך באיניברסיטת אומאו בשבדיה, המבוסס על מדידת כמות חלקיקי הפיח שנמצאים בכל מטר מעוקב של אוויר, בו נמצא כי העיר תל אביב תופסת את המקום השלישי (אחרי בוקרשט ואתונה) בדירוג הערים המזוהמות בעולם.
במדינות רבות בעולם, באירופה ומחוצה לה, מיושמות תוכניות לצמצום זיהום מכלי רכב על-ידי שיפור הדרגתי במנועי המכוניות ובדלקים המשמשים אותם. "באירופה מתקרבים כבר לשימוש בסולר עם רמת גופרית 0 משנת 1999, שם מודדים את ההשפעה על קיטון ימי אשפוז וקיטון באובדן ימי עבודה", מסביר ישר בן-מרדכי, מנכ"ל בתי הזיקוק. "פז"ן מתכננת להיות במקום הזה מוקדם ככל האפשר.. הושקעו בנושא במשך 3 השנים האחרונות קרוב ל-150 מיליון דולר", מוסיף בן-מרדכי.
ישראל יניב, מנכ"ל דור אנרגיה, הסביר כי הסולר החדש מפחית את זיהום האוויר גם ממנועים קיימים, זאת על-פי מחקר בטכניון בחיפה, אשר מצביע על הפחתה גדולה של מזהמים בכלי הרכב הקיימים המשתמשים בסולר החדש.
נכון להיום, רמת פליטת החלקיקים מכלי רכב המונעים בסולר היא כ-1,400,000 ק"ג בשנה. המעבר לשימוש בסולר הירוק בכלי רכב קיימים יוריד את רמת פליטת החלקיקים בכ-280,000 ק"ג ואת כמות פליטת תחמוצת החנקן (NOX) בצורה משמעותית. בכלי רכב חדשים תואמי EURO 4 תהיה הפחתה של 45% בפליטת חלקיקים ו-48% בפליטת תחמוצות החנקן. במכוניות מדגמים חדשים תורמת הקטנת תכולת הגופרית למניעת הרעלת הממירים הקטילטים המטהרים את גזי הפליטה של המנוע.
בתי הזיקוק מסוגלים כבר לייצר את הסולר החדש, מסבירים באלון-דור ובבז"ן. בתי הזיקוק עבדו במשך שנתיים על מנת להכין את המתקן לייצור הסולר, והושקעו בו קרוב ל-150 מיליון ש"ח, כאמור. "מסיבות של עלויות רווח מנסות חברות הדלק האחרות למנוע את החקיקה של הסולר החדש, אשר בסופו של דבר יוזיל את העלויות מעבר לרווח "הירוק" שבכך", אומר מנכ"ל אלון-דור.
בחברות התחבורה הציבורית, 'דן' ו'אגד' כבר עושים שימוש בסולר הירוק, כאשר 'דן' מחוייבת בכך מתוקף צווים אישיים כבר מחודש אוקטובר 2001 ו'אגד' פועלת לפי אזורים מסויימים בהם היא מחוייבת לעשות שימוש בסולר דל הגופרית. אך האוטובוסים אינם המזהמים היחידים ואולי אף לא העיקריים, בעוד גובר השימוש ברכבי דיזל בשנים האחרונות, בעיקר ברכבים מסחריים ובמוניות.
עיריית תל אביב-יפו הורתה בחודש ספטמבר 2002 לכל תחנות התדלוק בתחומה לעבור לשיווק של סולר דל-גופרית, אך הדרישה של העיריה גררה עתירה מנהלית של חברות הדלק (פז, סונול ודלק) אשר תלויה ועומדת עד עתה בבית המשפט.
מהו סולר ירוק
אחד המפגעים הסביבתיים ההולכים וגדלים בעיקר במטרופוליטנים הם זיהום האוויר, הנובע בין היתר מפליטות מכלי רכב, מפעלי תעשיה, תחנות כוח ועוד. ממחקר שערך לאחרונה המשרד לאיכות הסביבה עולה, כי באיזור תל אביב בלבד נפטרו בשנה האחרונה כ-1,100 איש ממחלות הנובעות מזיהום אוויר.
סולר ירוק הוא סולר דל גופרית אשר משפר את צריכת הדלק (חסכון של כ-1%), גורם לירידה בפליטת חלקיקים (ירידה של עד 29%) המסכנים את בריאות הציבור וגורם לירידה בפליטת תחמוצות חנקן (עד 10%). בבדיק שנעשתה עולה, כי החיסכון השנתי למשק הלאומי כתוצאה משימוש בסולר הירוק הינו כ-160 מיליון ש"ח.
באירופה כבר עושים, כאמור, שימוש בסולר החדש, מה שמצביע על כך בעצם, שישראל - קונה את "הזבל של אירופה" בדלקים, כך טוענים באלון-דור ובפז"ן, במחיר נמוך יחסית, וזאת גם הסיבה לכך, שחברות הדלק האחרות מתנגדות למהלך.
תל אביב נושמת לרווחה
בימים הקרובים יוצאת חברת הדלק 'אלון-דור' בקמפיין פרסומי תחת הכותרת "תל אביב נושמת לרווחה", אשר יכול מסע פרסום המאופיין בנושאי אוויר, טבע, נוף ואנרגיה. הקמפיין יוצא לרדיו, שלטי חוצות, שלטי תנועה על תחבורה ציבורית ועלוני הסברה שיחולקו בתחנות הדלק.