|   15:07:40
  איציק וולף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מדף צף לסלון ולמטבח: הוסיפו אחסון דקורטיבי לבית
קבוצת ירדן
כל מה שלא ידעת על הדפסה על חולצות

חשיפה חדשה ב-News1

מעללי פולק על-חשבון כספי בית חינוך לעיוורים

כספים שיועדו לסיוע לעיוורים בוזבזו בחלקם למטרות זרות מתקן ספורט ייעודי הועבר לידיים חרדיות פרטיות מקורבים הועסקו ללא מכרז ועדה של משרד הרווחה סיימה בימים אלה את הדיונים ביחס לנעשה במוסד
30/04/2010  |   איציק וולף   |   חדשות   |   תגובות
יהושע פולק [צילום: פלאש 90]

בית חינוך עיוורים

כספים שהעבירה המדינה לעמותת בית חינוך עיוורים, הפועלת בירושלים כבר שנים רבות ומנוהלת על-ידי סגן ראש עיריית ירושלים לשעבר יהושע פולק, בוזבזו בחלקם על-ידי פולק ומקורביו.

פולק מצוי בימים אלה במעצר בית בשל מעורבותו בפרשת השחיתות הגדולה של פרויקט הולילנד.

העמותה מנוהלת בשנים האחרונות באופן בלתי שקוף ותוך מינוי מקורבים למשרות שונות מבלי שיצא לאותן משרות מכרז כנדרש על-פי חוק.

אליעזר שוסהיים, אחיו של גיזבר העמותה ד"ר אלי שוסהיים, מבצע עבודות חשמל בשלושת הבניינים שבמתחם בית חינוך עיוורים. בשיחה עם News1 ציין שוסהיים כי הוא עובד כבר שנים ארוכות בבית חינוך עיוורים וכי לא נאלץ להתמודד במכרז בטרם קיבל את העבודה.

עובדים בבית חינוך עיוורים גילו כי בניגוד לנתונים שנמסרו ע"י יו"ר העמותה, מקבל אחיו של הגזבר שכר נפרד מעמותת בית חינוך עיוורים על העבודות בבנייני הפנימייה וביה"ס, ושכר בנפרד מן ה"חברה" עבור עבודתו במרכז הספורט. הסכום השנתי עבור העבודות כולן גבוה מ28,000 שקלים כפי שנטען.

בנו של שוסהיים, אריאל, משמש כאיש התוכנה של המחשבים במוסד. המוסד רושת במחשבים בכל המקומות הרלוונטיים ועבודה זו נמסרה לבנו של הגיזבר המועסק לצורך תחזוקה שוטפת של המחשבים במוסד.

למרות שמדובר בעבודה בהיקף גדול לא נערך מכרז לביצוע העבודה ואף לא לרכישת הציוד. שוסהיים קיבל את העבודה כאילו מדובר בתחזוקה שוטפת של מחשבים. כאמור, כלל לא ברור אם נבדקו הצעות חלופיות לגבי ביצוע עבודות חשמל ולגבי ביצוע עבודות התוכנה.

דוגמה נוספת לנפוטיזם בבית חינוך עיוורים, מוסד הנשען על תרומות ועל תמיכה ממשלתית ממשרד הרווחה, ניתן לראות בהעסקת נכדתו של מנכ"ל בית חינוך עיוורים, חיים רשלבך, כפקידת קבלה במרכז הספורט שבמוסד. העסקתה הייתה בעיתות עומס, לפי שעות, בתעריף המשולם למצילים בבריכה. תעריף זה גבוה מתעריף של פקידת קבלה.

כאמור, לא נעשו מכרזים עבור המשרות הללו ואף לא נערכו בדיקות השוואת מחירים.

"העסקה של בני משפחה וקרובים מדרגה ראשונה הינה נפוטיזם, ניהול בלתי תקין. במקום כזה, המנוהל מכספי ציבור ומכספי תרומות נדרשים שקיפות מירבית וניקיון כפיים", אמרו העובדים.

חדר הכושר הייעודי הועבר לידיים פרטיות

למרות שמדובר במרכז שהוקם לרווחת העיוורים מכל רחבי המדינה ואשר נתמך כלכלית על-ידי משרד הרווחה – לא מקבלים העיוורים את השירותים הנדרשים בשל שרשרת החלטות לקויה.

בבית חינוך עיוורים הוקם חדר כושר ייעודי לשימוש עיוורים. באתר העמותה נכתב כי התפיסה הבסיסית שהביאה להקמת מרכז הספורט הארצי לעיוורים, דוגלת בשיטה האינטגרטיבית, המשלבת את ציבור הרואים בפעילות משותפת עם ציבור העיוורים.

למעשה, פעלה הנהלת העמותה להדרת העיוורים מן המרכז ולהעברתו לידי מפעיל פרטי חרדי.

לפני כשנה וחצי ביקשה הנהלת בית חינוך עיוורים להעביר את התפעול של מרכז הספורט הייעודי בבית חינוך עיוורים לידיים פרטיות של חברת "כושר ג'ים" החרדית. לטענת ההנהלה מדובר בצעד מתבקש לצורך יצירת מאזן כלכלי חיובי.

לטענת עיוורים רבים, העברת השליטה במקום לידיים פרטיות תפגע בהכרח באוכלוסיית העיוורים שלמענה הוקם מרכז הספורט הייעודי, המכיל מתקנים המתאימים לנכות שלהם.

הזנחה בספריה המוקלטת ובספריית הברייל

הספרייה המוקלטת שבה ישנן הקלטות של ספרים לרווחת העיוורים סגורה כבר יותר משלוש שנים. הציוד באולפן ההקלטות מיושן, רובו כבר אינו תקין. הספרים מונחים על המדפים, ואלפי שעות הקלטה ירדו לטמיון.

לספריה בעת פעילותה היו כ-200 קוראים, והיא הפיקה לקט עיתונות שבועי, שהיה מבוקש, ספרי קריאה, ספרי עיון ועוד. הצעת פיתוח של המקום לא נדונה בשום פורום, ורק ניתנה הוראה שרירותית לסגור את האולפן.

לאחרונה הוגשו מספר הצעות להסבת הספר "חוק לישראל" על התורה, מקלטות לתקליטורים. הסבת החומר הייתה מאפשרת לקוראים רבים, עיוורים ורואים, ליהנות מספר חשוב זה ולזכות בלימוד תורה על בסיס יומי קבוע. עלות הסבת כל החומר הינה בסדר גודל של כ12,000 שקלים בלבד אך ההצעות נדחו בלא כל נימוק.

ספריית הברייל בבית חינוך עיוורים פעלה בעבר במלוא התפוקה. היא כללה מאות ספרים. מדי שנה הועתקו או שוכפלו כותרים חדשים, ספרי תפילה, חוברות עבודה, ספרי מתכונים ועוד.

כיום מצויה הספרייה בחדר קטן יחסית, הממוקם ליד הנגרייה הרועשת מאד בשעות הפעילות שלה. אין התחדשות של מלאי הספרים, ולמעשה הספרייה אינה מתפקדת ואינה משרתת את ציבור העיוורים.

דוח חריף על בזבוזי כספים שפוגעים בעיוורים

דוח נרחב שחיברה קבוצת עיוורים שפקדו את בית חינוך עיוורים והבחינו בתמורות החלות בו, תמורות שאינן לטובת העיוורים שזה אמור להיות המרכז הארצי עבורם, נשלח לעיון משרד הרווחה ורשם העמותות במשרד המשפטים.

הדוח, שהגיע לידי News1, מפרט ליקויים רבים בתפעול בית חינוך עיוורים ובניהול הפיננסי של המוסד.

על-פי הדוח, מנהל בית חינוך עיוורים, חיים רשלבך, נכנס לתפקידו בשנת 1975. כיום הוא בן 73 שנים, וכבר עבר מזמן את גיל הפרישה.

רשלבך מתגורר בדירה המצויה בקומה העליונה של מרכז הספורט. מגוריו כוללים את כל הוצאות אחזקת הדירה. הוא נהנה משכר גבוה מאוד, רכב צמוד, כרטיס אשראי פתוח של המוסד ותנאים נלווים נוספים. יו"ר העמותה טען כי המוסד אינו משתמש כלל בכרטיסי אשראי, אך במאזן המוסד הופיע סכום שהוצא בכרטיס אשראי המצוי ברשותו של המנכ"ל.

לטענת עובדים בבית חינוך עיוורים ניצל רשלבך את עובדי האחזקה של המוסד לביצוע עבודות בדירת המגורים הפרטית שלו המצויה בעיר פתח תקוה. לטענתם, הוא משתמש בשרותי המוסד ובעובדי המקום למילוי כל צרכיו.

במרבית נסיעותיו לחו"ל, לצורך איסוף תרומות, מתלווה אליו רעייתו, והכל על חשבון קופת המוסד ובשנים האחרונות הוא מרבה לצאת לחופשות של חצאי שבוע.

בבית חינוך עיוורים ובמרכז הספורט מועסקים כמה עשרות עובדים. למרות ירידה משמעותית במספר התלמידים בפנימייה ובבית הספר נותרה מצבת העובדים כמעט כפי שהייתה. העובדים שרויים באווירה קשה. הם נותרו באותן דרגות שכר, שנקבעו להם לפני כ-12 שנים, אך הם לא קודמו מאז. בה בעת ממשיכים להיות מועסקים מספר עובדים, שעברו זה מכבר את גיל הפרישה.

מנהלת החשבונות של בית חינוך עיוורים עברה מירושלים לגור עם בעלה בחיפה, אך למרות זאת היא ממשיכה לעבוד במוסד. היא מגיעה למקום רק פעמיים בשבוע, ולעיתים נגרמים בשל כך עיכובים שונים הפוגעים בעובדי המוסד.

גם חשב המוסד מועסק בשכר גבוה. יש לו משרד בתחום המוסד והוא אף מעסיק לפחות עובדת אחת. במקביל עובד חשב המוסד כרו"ח בעל משרד עצמאי.

ביחס לטענות הנהלת העמותה, בראשות סגן ראש עיריית ירושלים לשעבר, יהושע פולק והגזבר ד"ר שוסהיים, על מאזן שלילי שקיים לבית חינוך עיוורים נדמה שהנתונים שונים לחלוטין.


השניים טענו שוב ושוב כי השיפוץ של מתקני הספורט מצריך כסף רב שאינו קיים בכיסה של העמותה. בכך תירצו את הצורך הקיים כביכול להכניס אל המקום את חברת 'כושר ג'ים'. בדיקה שנערכה על-ידי רואה חשבון חיצוני העלתה כי בקופת העמותה לא פחות מ-50 מיליון שקלים נזילים.

ועדה של משרד הרווחה תפרסם בקרוב מסקנותיה

בעקבות פניית קבוצת עיוורים למשרד הרווחה הוקמה ועדה מיוחדת לבחינת הניהול של בית חינוך עיוורים ועד לפרסום מסקנותיה הוקפאה הפרטת מרכז הספורט של המוסד. עם זאת, מאז הקמת הוועדה לפני כמעט שנה, ועד היום לא פורסמה אפילו מסקנת ביניים בנושא.

ממשרד הרווחה נמסר ל-News1 בתגובה כי בימים האחרונים סיימה הוועדה לכתוב את מסקנותיה, אך הן יפורסמו אך ורק לאחר שהגורמים המדוברים ייתנו את תגובותיהם לנכתב במסקנות.

ד"ר אלי שוסהיים אמר ל-News1 כי אומנם הוא רשום כגזבר העמותה אך כבר חודשים רבים הוא אינו משמש כגזבר שלה ואינו בקיא בנעשה בבית חינוך עיוורים.

מקורביו של יהושע פולק מסרו כי הוא אינו יכול לשוחח עם איש בשל מעצר הבית שבו הוא נתון בעקבות מעורבותו בפרשת הולילנד.

תאריך:  30/04/2010   |   עודכן:  30/04/2010
איציק וולף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מעללי פולק על-חשבון כספי בית חינוך לעיוורים
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
תורמת קבועה
30/04/10 10:14
 
אל בז
1/05/10 07:45
2
שושפרי
30/04/10 11:55
 
יתכן?
30/04/10 14:30
 
חץ
30/04/10 14:44
 
אולמרט זה לא פגיע
30/04/10 14:36
 
ירושללמי
30/04/10 17:33
3
יש מיש
30/04/10 14:25
4
מיכל מירושלים
30/04/10 14:35
5
אייל נתנאלי
30/04/10 19:05
6
בשם השם
1/05/10 00:42
7
חוקר תרבות
1/05/10 02:33
8
הביא על ישראל.
1/05/10 10:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מזכירת המדינה האמריקנית, הילרי קלינטון, הזהירה (ו', 30.4.10) את נשיא סוריה, בשאר אסד, כי העברת טילי סקאד לידי חיזבאללה עלולה להצית את המזרח התיכון.
30/04/2010  |  איציק וולף  |   חדשות

בעונה שעברה היתה זו דאלאס שחלפה על פני סן אנטוניו בדרך לסיבוב השני בפלייאוף במערב. הבוקר (שישי) הספרס השיגו נקמה מהירה, כשהדיחו את המאבריקס במשחק השישי. מספר 2 חוסלה, אפשר להתכונן בשקט לקרב החוזר בין המנסרים מטקסס לשולפים המהירים מפניקס, שהדיחו את פורטלנד, והתפנו לשחזור הסדרה הסוערת מ-2007.


חברת אל על ( 112.3 +0.36% )
30/04/2010  |  יוסי ניסן  |   חדשות
מתנגדיו של ראש הממשלה בנימין נתניהו לשינוי חוקת הליכוד באופן שיאפשר דחיית הבחירות למוסדות המפלגה בעשרים חודשים החלו להשלים עם ניצחונו בבחירות.
29/04/2010  |  איציק וולף  |   חדשות

אלופת העולם במשקל תרנגול, הגר פיינר שמרה על התואר מול אגנס בוסה הארמנית כשניצחה אותה בנוקאאוט אחרי חמישה סיבובים בהיכל נוקיה. זוהי הפעם הראשונה שהישראלית התמודדה על האליפות מול הקהל בישראל, מולו השיגה את נצחונה ה-21 בקריירה.

"ברגע שראיתי אותה בזירה אמרתי בלב שחבל לה על הזמן, נשכתי את הלשון כדי להתאפק", אמרה הגר פיינר בסיום. היא לא הייתה יכולה לעמוד מולי הערב מול הקהל בישראל"


בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אברהם שרון
אברהם שרון
צריך ואפשר להתיר להורים לכתוב על מצבת בנם שנפל כל מה שהם רוצים    חלקת הקבר היא חלקת אלוהים הקטנה והיחידה שלהם    היא מחוז החפץ והגעגועים מעתה ועד עולם, צריך ואפשר לאפשר להם לכתוב על...
אלי אלון
אלי אלון
באירוע יום ההולדת המרגש שוחח-ראיין נועם סמל, את עמוס חורב שנולד לפני 100 שנה, איש צלול וחד שסיפר על פרקי חייו השזורים בתולדות תקומת המדינה
דן מרגלית
דן מרגלית
כדי למנוע בעתיד טענות שווא כ"לא ידענו" ו"לא איימתם" אני מציע להפוך את אזהרתו של לפיד ל"קאסוס באלי"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il