מבקר המדינה, השופט (בדימ.)
מיכה לינדנשטראוס, קובע בדוח השנתי (יום ג', 11.5.10) כי משרד החינוך לא גיבש תוכנית מקיפה ללימוד השואה כבר מן הגיל הרך למרות היחשפות ילדי ישראל לתכנים העוסקים בשואה. עוד ציין כי אין כל תוכנית בנושא למגזר הערבי, וכי חלק רב מתוכניות הלימודים הייחודיות למגזר הערבי ישנות מאוד.
המשרד לא שיתף נציגים מהמגזר הערבי בדיונים ובוועדות העוסקות בהוראת השואה. המשרד גם לא התאים את תוכניות הלימוד למגזר הערבי לתפישות עדכניות בנושא.
לדברי המבקר, במגזר הערבי משקל נושא השואה בבחינת הבגרות בהיסטוריה נמוך מאוד, ובחלק מהשנים הוא אפילו לא נכלל בבחינות. זאת בהנחה שהופעת תחום לימוד מסוים בבחינת הבגרות בשאלות חובה או רשות ומשקלן של השאלות בבחינה - משפיעים על מידת ההשקעה באותו תחום לימוד מצד המורים והתלמידים כאחד.
עוד ציין כי בזמן שלמסעות לפולין שותפים בני נוער מהמגזר הממלכתי ומן המגזר הממלכתי דתי; מינהל חברה ונוער במשרד לא פעל בעניין במגזר העצמאי ובמגזר הערבי.
כמו-כן, בזמן שהמשרד מעודד את השתתפות בתי הספר בפעילויות של המכונים להנצחת זכר השואה וקרבנותיה, נמצא שהתלמידים המגיעים למכונים ממערכת החינוך משתייכים בעיקר למגזר הממלכתי ולמגזר הממ"ד, ואילו תלמידי המגזר הערבי כמעט אינם מגיעים אליהם.
המבקר ציין בדוח כי למרות העובדה שצעירים רבים בישראל נתקלים בנושא השואה כבר בגיל רך - מעולם לא הוציא משרד החינוך תוכנית מסודרת ומחייבת להוראת השואה, פרט ללימודים בהיסטוריה בחטיבה העליונה ובספרות בחינוך הממלכתי דתי. "המשרד לא הנחה את הגננות והמורים שעסקו בהוראת השואה ולא סיפק להם אמצעים פדגוגיים כדי להתמודד עם השאלות המורכבות הכרוכות בהוראת נושא רגיש זה", הדגיש.
עוד קבע כי חוזרי המנכ"ל העוסקים בנושא השואה אינם יכולים להחליף תוכנית לימודים מסודרת. לדבריו, אותם חוזרים מפנים בין היתר לספרים, לסרטים, לתערוכות ולתוכניות וידאו, אך הם אינם מפרטים למי הם מיועדים, אינם ממיינים אותם לפי גיל או מגזרים ואינם מפרטים את הפעילות הנוספת הנדרשת בכיתות הלימוד לאחר היחשפות להם.
"
התלמידים בישראל נחשפים למוראות השואה עוד בטרם החלו בלימודים מסודרים על הנושא ומגיעים למערכת החינוך עם מטען חוויות ורשמים שמתעצמים במשך השנים. הנחלת זכר השואה היא אתגר חינוכי מורכב, ויש להטמיע את "תודעת השואה" במערכת החינוך כחלק בלתי-נפרד מתחומי הלמידה. בהוראת השואה חשוב לעודד את התלמידים להתמודד עם שאלות קשות. מממצאי הביקורת עולה שהמשרד לא השכיל להקנות באופן שיטתי את הנושא בכל שכבות הגיל. על המשרד לפעול להוראת נושא השואה באופן מובנה, ולדאוג שייכלל באופן קבוע בבחינות הבגרות, לרבות במגזר הערבי. מוטלת עליו החובה להכין תוכניות לימודים להוראת השואה לכל המגזרים ולכל הגילים, להרחיב את לימודה גם לתחומי דעת נוספים על היסטוריה, להנחות את המורים ולספק להם אמצעים פדגוגיים כדי להתמודד עם השאלות המורכבות הכרוכות בהוראת נושא רגיש זה", קבע המבקר.