|
הוא לא נוהג מהר, הוא טס נמוך... [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
|
|
| 9% מנהגי רכב החברה דיווחו על מעורבות בתאונת דרכים בשלוש השנים האחרונות לעומת 4.2% בלבד בקרב נהגים שבבעלותם רכב פרטי בלבד. | |
| המאפיינים הבטיחותיים של רכבי החברה ורמת אחזקתם נמצאו נחותים בהשוואה לכלי רכב בבעלות פרטית, זאת למרות העובדה שהגיל הממוצע של רכב חברה הינו 1.5 שנים, לעומת גיל ממוצע של 6.7 לרכב בבעלות פרטית. | |
| רכב-חברה מגדיל את ההסתברות לבחירה ברכב פרטי כאמצעי נסיעה עיקרי, ומעודד ביצוע נסיעות ברכב הצמוד של כל משק הבית בימי העבודה ובסופי-שבוע. | |
| 92% מבעלי רכבי-החברה משתמשים ברכב כאמצעי הנסיעה העיקרי לעבודה, כאשר הממוצע הארצי עומד על 58%. | |
כ-40% מבעלי רכב החברה דווחו שהנסועה השנתית שלהם גבוהה מ-30,000 (הנסועה הממוצעת ברכב בישראל היא 16,700 בלבד). | |
|
|
|
|
לשימוש ברכב-חברה הניתן לעובד יש השפעה שלילית משמעותית על הבטיחות בדרכים - כך עולה ממחקר שנערך עבור עמותת אור ירוק על-ידי פרופ' יורם שיפטן וד"ר גילה אלברט מקרן רן נאור - זרוע המחקר של אור ירוק.
מממצאי המחקר עולה, כי אופן הנהיגה ברכב-חברה נוטה להיות אגרסיבי יותר וזהיר פחות בהשוואה לאופן הנהיגה ברכב בבעלות פרטית. סגנון נהיגה אגרסיבי ברכב חברה נתפש כמקובל גם בקרב נהגי כלי-רכב בבעלות פרטית וגם בקרב נהגים ברכבי-חברה.
במחקר שנערך, נסקר שוק רכבי-החברה בישראל ומאפייניו הבטיחותיים, ונערך סקר מקיף שהתמקד במאפייני הנהיגה והנסיעות בקרב 400 נהגי רכב-חברה ובקרב קבוצת ביקורת של 230 נהגים בעלי כלי-רכב בבעלות פרטית בלבד.
השוואה של שיעור המעורבות בתאונות דרכים בקרב המשתתפים במחקר הראתה, שנהגי רכב-חברה מעורבים פי שניים ויותר בתאונות דרכים: 9% מנהגי רכב החברה דיווחו על מעורבות בתאונת דרכים בשלוש השנים האחרונות לעומת 4.2% בלבד בקרב נהגי קבוצת הביקורת - נהגים שבבעלותם רכב פרטי בלבד.
בנוסף, המאפיינים הבטיחותיים של רכבי החברה ורמת אחזקתם נמצאו נחותים בהשוואה לכלי רכב בבעלות פרטית, זאת למרות העובדה שהגיל הממוצע של רכב חברה הינו 1.5 שנים, לעומת גיל ממוצע של 6.7 לרכב בבעלות פרטית. רמת האחזקה הלקויה של רכבי חברה, ונתח השוק הגדול שלהם מסבירים את הציון הנמוך יחסית בדרוג הבטיחות שמכוניות חדשות בישראל מקבלות ב-EuroNCAP. ההשפעה היא אפילו רחבה יותר מכיוון שבתום הסדר של רכבי חברה, הרכבים נמכרים לשוק הפרטי ועוברים להיות חלק משוק המכוניות המשומשות.
מנכ"ל אור ירוק אומר כי השימוש ברכב-חברה יוצר נסיעות מרובות יותר מן הרגיל ברכב פרטי. לדברי שמואל אבואב,על-מנת לשמור על רמה נאותה של בטיחות יש לחייב את חברות ההחכר (ליסינג) להוציא מתחת ידן רק כלי רכב אשר מאובזרים בחליפת בטיחות ראויה (6 כריות אוויר ABS , ESP, מבחני ריסוק). כמו-כן, יש להקפיד על אחזקה נאותה של הרכב ועל בקרת טיפולים שוטפים ונאותים. "עם זאת יש לתדרך את העובדים ולהעבירם סדנות בנושא נהיגה נכונה תוך מתן דגש על נהגים אשר מועדים לסכנות בכביש", דברי אבואב.
במחקר נמצא בנוסף, כי רכב-חברה מגדיל את ההסתברות לבחירה ברכב פרטי כאמצעי נסיעה עיקרי, ומעודד ביצוע נסיעות ברכב הצמוד של כל משק הבית בימי העבודה ובסופי-שבוע. 92% מבעלי רכבי-החברה שנסקרו במחקר משתמשים ברכב כאמצעי הנסיעה העיקרי לעבודה, כאשר הממוצע הארצי עומד על 58%. כ-40% מבעלי רכב החברה דווחו שהנסועה השנתית שלהם גבוהה מ-30,000 כאשר הנסועה הממוצעת ברכב בישראל היא 16,700 בלבד (נכון ל-2008).