|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
בית חולים לניאדו בנתניה - המרכז הרפואי המוביל בשרון

"אורות אדומים" ביוני: איטיות נוספת בהתאוששות

תשעת המדדים הכלכליים אותם בוחן האוצר לקבלת תמונה על בריאות המשק הצביעו על יציבות בפעילות הכלכלית ביוני הרעה חלה בהכנסות ממיסוי, במצב הכלכלה העולמית ובהלכי הרוח של הציבור
27/07/2010  |   עופר וולפסון   |   חדשות   |   תגובות
מאת: עופר וולפסון  |    |  תגובות
ירידות שערים חדות בשוקי המניות העולמיים במחצית השנייה של יוני [צילום: AP]

בחודש יוני המשיכה ההתאוששות במשק, אך בקצב איטי יותר ונותרה אי וודאות באשר לתמונת המאקרו בחודשים הקרובים - כך עולה (יום ג', 27.7.10) ממסמך "אורות אדומים" לחודש יוני של האגף לכלכלה ומחקר באוצר, בראשותו של ד"ר אלדד שידלובסקי, ושל מנהל הכנסות המדינה בראשותה של רו"ח פרידה ישראלי, המנתחים את ההתפתחויות השוטפות במשק הישראלי.

ההאטה בהתאוששות השתקפה בירידה במדד פדיון ענפי המסחר והשירותים המתייחס לחודש מאי ובנוסף, עדכנה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה כלפי מטה, במעט, את הצמיחה ברבעון הראשון של השנה. ירידה נרשמה גם בגביית המיסים.

ההאטה בקצב ההתאוששות מתרחשת גם במשקים נוספים בעולם. בארה"ב פורסמו נתונים שליליים באשר לפעילות הכלכלית אשר הובילו לירידות שערים חדות בשוקי המניות. במקביל, נמשכים הקשיים הפיסקאליים באירופה ומדינות נוספות החלו בצעדי קיצוץ תקציביים. ההתפתחויות השליליות בארץ ובעולם הגבירו את החששות בקרב הצרכנים והתעשיינים מפני האטה בפעילות הכלכלית.

על-רקע התפתחויות אלו, בנק ישראל הותיר את הריבית לחודש יולי ללא שינוי. מדד המחירים לצרכן עלה בחודש יוני בשיעור קל, בדומה לתחזיות המוקדמות. בחודש יוני נרשמה יציבות בפעילות לאחר חודשיים של ירידות. בתוך כך, חלה עלייה קלה ביצוא הסחורות לצד ירידה מתונה ביבוא הסחורות. בשוק הנדל"ן נרשמה אומנם עלייה במספר העסקות, אך מאפייני העסקות מרמזים על האטה בפעילות.

בשוק ההון נרשמו ירידות שערים חדות, אך הנפקות הן של מניות והן של אג"ח קונצרני רשמו עליות חדות. בנוסף, נמשך השיפור בשוק העבודה. בתוך כך, חלה ירידה קלה במספר התביעות לדמי אבטלה מביטוח לאומי ושיעור האבטלה במשק (על-פי נתוני המגמה) רשם ירידה.

תחומי הסיקור במסמך

  • מדדי הפעילות הריאלית הציגו תמונה מעורבת. מדד פדיון ענפי המסחר רשם בחודש מאי ירידה. כמו-כן, הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה עדכנה במעט כלפי מטה את נתוני החשבונאות הלאומית לרבעון הראשון של השנה. במסגרת זאת, צמח התוצר בשיעור של 3.4% (במונחים שנתיים) והתוצר העסקי צמח בשיעור של 4.4%. נתוני הצריכה הפרטית עודכנו כלפי מעלה והם משקפים צמיחה של 4.4% ברבעון הראשון. במדד המכירות ברשתות השיווק בחודש יוני ובמדד הייצור התעשייתי בחודש מאי נרשמו עליות.

  • סך ההכנסות ממיסים (בניכוי עונתיות ובמחירים קבועים) ירדו בחודש יוני בשיעור של 5.2% לעומת חודש מאי. הירידה בגביית המיסים נובעת מירידה בשיעור דומה בהכנסות ממיסים ישירים ועקיפים. הירידה בגביית המיסים בחודש יוני מבטאת, ברובה, תשלום החזרים שעוכבו מהחודש הקודם.

  • בחודש יוני היקפי סחר החוץ היו דומים לחודש מאי, זאת לאחר ירידות חדות בהיקפי יצוא הסחורות בחודשיים האחרונים. בתוך כך, חלה עליה מתונה ביצוא הסחורות וירידה קלה ביבוא הסחורות. הגידול המתון ביצוא נבע מגידול ביצוא מוצרי תעשיית הטכנולוגיה העילית לצד ירידה ביצוא ביתר המרכיבים. בנוסף, עלייה נרשמה בתיירות הנכנסת אך מדד יצוא השירותים נותר ללא שינוי. הירידה ביבוא הסחורות מבטאת ירידה חדה ביבוא מוצרי צריכה בני קיימא וירידה מתונה יותר ביבוא מוצרי השקעה. לצד זאת נרשמה עלייה קלה ביבוא חומרי גלם. שער החליפין הריאלי נותר בחודש יוני ללא שינוי משמעותי.

  • באשר למגמות בשוק העבודה, בחודש יוני נרשמה ירידה קלה במספר התביעות לדמי אבטלה מהביטוח הלאומי, זאת בהמשך לירידה שחלה בחודש הקודם. בתוך כך, לא חל שינוי במספר המובטלים החדשים שפנו במהלך החודש לקבלת דמי אבטלה מהביטוח הלאומי. על-פי נתוני המגמה, בחודש מאי חלה ירידה בשיעור האבטלה לרמה של 6.5% ונתוני המגמה של החודשים הקודמים עודכנו כלפי מטה. יש להתייחס לנתון זה בזהירות שכן הוא אינו מתחשב בשינויים בשיעור ההשתתפות.

  • נתוני יציבות המחירים מראים כי הצפי לאינפלציה בישראל תימצה בטווח היעד. החשש מפני האטה בפעילות הכלכלית ושערי ריביות נמוכים בעולם, הובילו לכך שבנק ישראל הותיר את הריבית לחודש יולי ללא שינוי, זה החודש השלישי ברציפות. הציפיות לאינפלציה בשנה הקרובה עלו במעט בחודש יוני וכפועל יוצא מכך חלה ירידה קלה בריבית הריאלית (בחודש יולי צפויה ירידה קלה נוספת). מדד המחירים לצרכן עלה בחודש יוני בשיעור קל, בהתאם להערכות החזאים. ב-12 החודשים האחרונים עמדה האינפלציה על 2.4%, קרוב לאמצע טווח היעד של בנק ישראל. יתרות המט"ח של בנק ישראל קטנו בחודש יוני, כאשר לראשונה מאז החל בנק ישראל בחודש מרץ 2008 במדיניות הגדלת יתרות המט"ח של ישראל, לא רכש הבנק מט"ח באופן ישיר.

  • חודש יוני בשוק ההון ראה ירידות שערים חדות בשוקי המניות, בדומה להתפתחויות העולמיות. עם זאת, היקף ההנפקות בשוק המניות היה הגבוה ביותר מאז תחילת 2007. בדומה, גם בשוק האג"ח הקונצרני נרשם בחודש יוני היקף הנפקות גבוה, במקביל לירידה בתשואה הממוצעת. ירידת תשואות נרשמה גם בשוק האג"ח הממשלתיות.

  • בחודש האחרון נמשכה החולשה בכלכלה העולמית אשר אפיינה את המחצית הראשונה של 2010. אינדיקאטורים שליליים התפרסמו בנוגע לשוק העבודה, לכלכלה הריאלית ולשוק הנדל"ן האמריקני. התפתחויות אלה, במקביל לתוכנית הרפורמה האמריקנית בתחום הרגולציה על שוק ההון, הובילו לירידות שערים חדות בשוקי המניות העולמיים במחצית השנייה של חודש יוני (מגמת הירידות בשוקי המניות נמשכה במחצית הראשונה של חודש יולי). פרמיות הסיכון של החובות הציבוריים באירופה המשיכו לעלות ובתגובה מדינות נוספות הכריזו על קיצוצים תקציביים ועל העלאות מיסים. בסין, הכריז הבנק המרכזי על הגברת הגמישות של שער החליפין, אך צעד זה לא צפוי להוביל לתיסוף משמעותי של היואן.

  • שוק הנדל"ן בחודש יוני ראה המשך עלייה ברכישת דירות בהשוואה לחודש מאי, אם כי בשיעור מתון משמעותית בהשוואה לעלייה החדה שנרשמה במאי (8% לעומת 35%, בהתאמה). בהשוואה ליוני 2009 מדובר בירידה בשיעור של כ-6% במספר העסקות. בולטת במיוחד ירידה חדה בשיעור של למעלה מ-20% ברכישת דירות חדשות בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד. משקל הדירות הנרכשות להשקעה מוסיף לרדת, כאשר רמתו בחודש יוני הינה הנמוכה ביותר מאז פברואר 2009. כמו-כן, בולטת הירידה ברכישת דירות להשקעה באזור המרכז ובאזור באר-שבע. במקביל, ניכר גידול משמעותי במכירת דירות ע"י משקיעים באזור באר-שבע. ניתוח מאפייני המוכרים באזור זה מצביע על משקל גבוה (קרוב למחצית) של משקיעים שרכשו את הדירה בשנתיים האחרונות. במספר אזורים, במיוחד באזור המרכז (לא כולל ת"א) ובאזור השרון ניתן להבחין בהתארכות פרק הזמן הנדרש לביצוע עסקת מכירה בדירות יד שנייה, כאשר אינדיקציה לכך ניתן למצוא בין היתר בגידול משמעותי בשיעור הדירות המוגדרות כ"דירה בהמתנה" (הכוונה למי שרכש דירה וטרם הספיק למכור את דירתו הנוכחית). במחירי דירות חדשות נמשכת המגמה של ירידת מחירים המסתמנת מאז תחילת 2010, כאשר שיעור הירידה בחודש יוני עמד על כ-0.9%. בפילוח גיאוגרפי נמצא כי הירידות מקיפות את כל האזורים, למעט חיפה ורחובות. ירידות חדות במיוחד נרשמו באזור ב"ש. בחודש יוני התחדשה הירידה ברמות השכר של רוכשי דירה למגורים בהשוואה לרמות השכר של הרוכשים בחודש מאי, למעט באזורי הפריפריה הצפונית בהן חלה עליה משמעותית. מנגד, רוכשי הדירות להשקעה בחודש יוני מאופיינים ברמות שכר הגבוהות משמעותית מאשר אלו שרכשו דירה להשקעה בחודשים הקודמים. באוצר אמרו כי ייתכן וממצאים אלו מרמזים על הקשחת התנאים ע"י הבנקים למשכנתאות לגבי מי שנתפשים כבעלי סיכון אשראי גבוה יותר.

  • החששות מפני ההאטה בפעילות הכלכלית במשק באות לידי ביטוי בהרעה נוספת בהלכי הרוח של הציבור. מדד מנהלי הרכש רשם ירידה נוספת בחודש יוני והוא ממשיך להצביע, זה החודש השני ברציפות, על צפי להתכווצות בפעילות המגזר התעשייתי. מהשוואה בינלאומית עולה כי בחודש יוני נרשמה ירידה במדד במרבית המדינות, עם זאת מדד מנהלי הרכש בישראל נמוך בהשוואה לגוש האירו, ארה"ב ומדינות נוספות, שם מצביע המדד על צפי להתרחבות בפעילות. במדד אמון הצרכנים, המשקף את הערכת הציבור באשר למצבו הכלכלי והתעסוקתי, נרשמה ירידה במהלך חודש יוני, זה החודש השני ברציפות.

תאריך:  27/07/2010   |   עודכן:  27/07/2010
עופר וולפסון
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
"אורות אדומים" ביוני: איטיות נוספת בהתאוששות
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
המזגן הוא גורם הרעש המפריע ביותר לאזרח הישראלי. כך עולה מסקירת טיפול במפגעי רעש שערכה המועצה הציבורית למניעת רעש וזיהום אוויר בישראל (מלר"ז) בשנת 2009.
27/07/2010  |  עידן יוסף  |   חדשות
יו"ר עמותת אומ"ץ, אריה אבנרי, פנה למבקר המדינה, השופט (בדימ.) מיכה לינדנשטראוס, בדרישה שיתחיל בדיקה של בזבוזי כספים של עיריית חיפה לצורך עריכת מסיבות במועדון שפעל ללא רישיון עסק. הפנייה נעשתה בעקבות חשיפת הדברים ב-News1.
27/07/2010  |  איציק וולף  |   חדשות
הרפואה האלטרנטיבית שמקורה בתורות המזרח הרחוק מדברת על הקשר הישיר בין גוף ונפש. גם לאורך ההיסטוריה אנשים הכירו באופן אינטואיטיבי ביחסי הגומלין בין גוף לנפש וטבעו מונחים כמו "נפש בריאה בגוף בריא" או "הצחוק בריא לבריאות" (שלום עליכם).
27/07/2010  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
"הדקדוק הפנימי" (ניר ברגמן), "המדריך למהפכה" (דורון צברי ואורי ענבר), "מבול" (גיא נתיב ונועה ברגמן-הרצברג), פעם הייתי (אבי נשר) ו"שליחותו של הממונה על משאבי האנוש" (ערן ריקליס) - אלה הם חמשת הסרטים המועמדים לפרס אופיר בקטגוריית הסרטים העלילתיים.
27/07/2010  |  עכבר העיר אונליין  |   חדשות
המסעדן ציון לוי נפטר הבוקר (ג', 27.7.10) ממחלה, והוא בן 74. לוי נפטר במרכז הרפואי סוראסקי בת"א ("איכילוב"), שם אושפז בשל מחלתו. הלוויתו תהיה היום ב-6 לפנות ערב בבית העלמין בצפת, שם התגורר בשנים האחרונות עם בני משפחתו המסועפת. גם ה"שבעה" תהיה שם.
27/07/2010  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
"ידידתנו הגדולה" עושה זאת שוב. שוב היא גוזלת ממדינת ישראל ומעם ישראל את הניצחון על אויב תוקפני. כך היא נהגה ונוהגת בכל מלחמות ישראל ב-76 שנות "עצמאותנו"(?). שוב היא נוהגת בישראל כפ...
דן מרגלית
דן מרגלית
אני מציע כי תשעה רופאות ורופאים, בהם גם פסיכולוגים, יתכנסו כצוות אנונימי לבדוק אם בכוחו של נתניהו לשאת בעול הכבד של ראשות הממשלה
חיים רמון
חיים רמון
נאום שנשא הרמטכ"ל לשעבר אביב כוכבי בכנס בארה"ב כולל בדיות ומעשיות    כוכבי הוא אחד הבכירים שהפיץ שחמאס מורתע - "חמאס לא מגיב לתקיפות שלנו ואפילו לא שוקל להגיב"    בתקופת כהונתו של נפ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il