דיון התקיים אתמול (ב', 13.9.10) בוועדה לזכויות הילד בסוגיית השתלבותם של תלמידים יוצאי אתיופיה במערכת החינוך; זאת, בעקבות פרסום נתונים על קיומם של בתי ספר בהם 90% מסך התלמידים נמנים עם קהילה זו.
הנתונים שהוצגו לחברי הוועדה על-ידי מרכז המחקר והמידע של הכנסת, מצביעים על הישגים נמוכים של תלמידים יוצאי אתיופיה בהשוואה לכלל התלמידים היהודים. בנוסף, מצטיירת תמונה כללית, לפיה אין למשרד החינוך ולרשויות המקומיות מדיניות מוצהרת שנועדה להתמודד עם היותם של רבים מהתלמידים יוצאי אתיופיה מרוכזים בבתי ספר בהם בולט מספרם עד כדי היותם רוב מוחלט.
במסגרת הדיון התעוררה מחלוקת לגבי דרך הפעולה הרצויה בבתי ספר אלו. ח"כ
דני דנון (הליכוד), יו"ר הוועדה לזכויות הילד, טען כי יש לנקוט במדיניות ברורה שבעקבותיה לא יימצאו עוד בתי ספר שבהם ריכוז גבוה של תלמידים יוצאי אתיופיה. לדבריו, "אי-אפשר להיות בנפרד ושווה, היחס אל יוצאי אתיופיה כאל מוקצה מבטיח שהם תמיד יהיו בתחתית הטבלה בחברה הישראלית. אם לא נקום ונטפל בבעיה עכשיו, בעוד 10 שנים נתעורר אל תוך חלום בלהות".
מנגד, זיוה מקונן-דגו, מנכ"ל האגודה הישראלית למען יהודי אתיופיה, טענה שיש לבחון כל מקרה לגופו וכי אינטגרציה לבדה לא תפתור את קשיי ההשתלבות של תלמידים יוצאי אתיופיה במערכת החינוך. לדבריה, המפתח לפתרון הבעיה נמצא אצל המורים.
"הבעיה מתחילה בניתוב העולים לשכונות מצוקה, כאשר במקביל האוכלוסיה החזקה יותר עוזבת את השכונות הללו. כך יוצא שאותם בתי ספר שבסמיכות לאותן שכונות הופכים לבתי ספר מוחלשים, שמרבית תלמידיהם יוצאי אתיופיה", אמרה מקונן-דגו והדגישה כי "במקומות אלו חייבים לקלוט את המורים הטובים ביותר ולספק את מרב התמיכה. בעניין זה יש לזכור כי מדובר באוכלוסיה שקיימים בינה ובין כלל החברה היהודית בישראל פערים חברתיים וכלכליים משמעותיים".
מקונן-דגו אף ציינה כי בחירתם של הורים שאינם יוצאי אתיופיה להוציא את ילדיהם מבתי ספר בהם לומדים תלמידים יוצאי אתיופיה, רק מעמיקה את הקיטוב החברתי ועשויה לגרום לתוצאות קשות בעתיד. "נראה כי החברה הישראלית טרם קלטה שיוצאי אתיופיה מהווים חלק מהחברה הישראלית".
ח"כ שלמה מולה (קדימה) אמר במהלך הדיון: "יוצאי אתיופיה הפכו לכספומט של כל מיני גופים; יש כל-כך הרבה פרויקטים, שלא ברור מידת יעילותם. הגיע הזמן שמשרד החינוך ייקח אחריות על המצב. אין קהילה בארץ שמושקע בה כל-כך הרבה כסף ועדיין התוצאות מפחידות".
בסיכום הדיון הוחלט על הקמת ועדה שתבחן את יישומה של מדיניות קליטת תלמידים יוצאי אתיופיה במערכת החינוך בשנת הלימודים תשע"ב.