האסיר אריה דרעי, המרצה בימים אלה את עונשו בכלא, פנה אל השר לביטחון פנים עוזי לנדאו בבקשה יוצאת דופן: לאשר לו לצאת במהלך החופשה המגיעה לו בראש השנה (96 שעות) - לעיר אומן שבאוקראינה, כדי להשתטח על קברו של הצדיק ר' נחמן מברסלב (זצ"ל).
השר לנדאו נמנע ממתן תגובה ישירה לדרעי או לפרקליטו. הוא העביר זאת לטיפול שרות בתי הסוהר, ושם דחו את בקשתו של דרעי. היועץ המשפטי של שב"ס, עו"ד חיים שמולביץ, קבע בחוות דעתו ובתשובתו, כי חופשה של אסיר ניתנת "תחת פיקוח רשויות האכיפה בישראל", ולפיכך "לא ניתן לאשר ריצוי חלק מהמאסר (החופשה) במקום שהינו מחוץ לישראל. בעקבות דחיית בקשתו שוקל עתה דרעי לפנות לבית המשפט, כדי שיאפשר את יציאתו לחו"ל.
[פנייתו המלאה של דרעי, והתשובה שקיבל, ראו בהמשך]
המדובר בבקשה חריגה ובלתי שכיחה, שכן שרות בתי הסוהר אינו מאפשר לאסירים לצאת לחו"ל, אלא במקרים של רפואיים מיוחדים בהם נדרש ניתוח שנועד להציל חיים; או במקרים שהאסיר נדרש בחו"ל לעדות במסגרת הליכים פליליים במדינה אחרת, עימה יש לישראל הסכם הסגרה. יחד עם זאת, דרעי מעמיד עתה את מערכת אכיפת החוק במבחן מעניין: האם תתיר גם לאסיר - לקיים פולחן דתי, על-פי דתו, אמונתו והרגליו.
דרעי מסביר, כי הנסיעה והשהייה באומן אינה נסיעת תענוגות ולא "נופשון", "אלא נסיעה לצרכים דתיים גרידא, שכולה סגפנות ותפילה... מדובר במחייה ללא דבר מזון כמעט, ללא מקלחת, ובתנאי מגורים קשים וטורדניים".
בקשתו של דרעי שוגרה ביום 29.7.01 באמצעות פרקליטו, עו"ד סיני גלבוע. דרעי עומד לקבל חופשה בת 96 שעות לרגל ראש השנה, אותה הוא מבקש לעשות באומן שבאוקראינה. לגישת דרעי, הוא מסווג כאסיר בקטגוריה ג', שמשמעותה, כי ניתן להוציאו לחופשות ללא תנאים מגבילים. אי לכך, ובשל זאת שבחוק אין איסור על מתן חופשה לחו"ל לאסיר, ומכיוון שאין חשש ולו מזערי ביותר לאי שובו מחו"ל, הרי שאין למנוע ממנו לקיים את אמונתו ולהשתטח על קברי צדקים באומן - כפי שהוא נוהג כבר 10 שנים.
בא-כוחו עו"ד גלבוע כתב לשר לנדאו (ציטוט):
במהלך עשר השנים האחרונות נוהג הרב דרעי לפקוד מדי ראש השנה את קברו של ר' נחמן מברסלב זצ"ל בעיר אומן שבאוקראינה. לביקור של ר' נחמן במהלך ראש השנה משמעות דתית-רוחנית מן המדרגה הראשונה, על-פי תורתו של רבי נחמן עצמו: "מה שהעולם נוסעין על ראש השנה לצדיקים - כי עיקר המתקת הדינין אינו אלא על-ידי קדושת וטהרת המחשבות, כי שם שרשם (כמ"ש) (כמובא בזהר): כלא במחשבה אתבררו. ואי אפשר לבוא למחין זכים אלא על-ידי ההתקשרות לצדיקים, (כמובא בזהר) (כמו שכתוב): ויקח משה את עצמות יוסף, משה הוא בחינת מחין, ויוסף הוא בחינת צדיק, היינו שאין שלמות למחין אלא על-ידי התקשרות לצדיקים. וראש השנה הוא מקור הדינים של כל השנה, וצריך לטהר את מחשבתו כדי להמתיקם, ובשביל זה נוסעין לצדיקים, כדי לזכות לקדושת "המחשבה" (ספר ליקוטי מנהר"ן, ירושלים תש"ן, עמ' קיג).
לטענת דרעי, גם לאחר שנגזר עליו עונש מאסר ממושך, הותר לו לצאת מהארץ עד ריצוי עונשו. לכן אין הגיון לאסור דווקא עתה את יציאתו, שנועדה, כאמור, לאפשר לו ביקור ותפילה על קברו של רבי נחמן באומן, ויציאה זו אף עשויה להשתלב עם אינטרס שיקום האסיר של שרות בתי הסוהר.
כאמור, שרות בתי הסוהר - שהתבקש לטפל בסוגיה זו - דחה את בקשתו של דרעי. "אין אפשרות להיענות לפנייתך", נמסר לדרעי.
____________________
להלן מכתבו המלא של עו"ד סיני גלבוע, בשמו של אריה דרעי
לכבוד
השר לבטחון פנים
חבר-הכנסת עוזי לנדאו,
המשרד לביטחון פנים
שייח ג'ראח, ירושלים
ת.ד. 18182 ירושלים 97200
הנדון: הרב אריה דרעי - ביקור בקבר ר' נחמן במהלך חופשת ראש השנה
מרשי, הרב אריה דרעי, מילא ידי לפנות אליכם בבקשה כדלקמן:
1. בראש השנה תשס"ב צפוי לצאת לחופשת חג בת 96 שעות.
2. כפי שידוע לכם, מסווג מרשי כאסיר בקטגוריה ג', שמשמעותה, כי ניתן להוציאו לחופשות ללא תנאים מגבילים.
3. נמצאנו למדים, כי במהלך חופשותיו מוסרת למעשה כליל הגבלת חופש התנועה של הרב דרעי. בפרק זמן זה הוא רשאי לעשות כרצונו, לנוע בחופשיות בכל רחבי הארץ, ולעשות כן בכל אמצעי תחבורה בו יחפוץ. על תנועותיו אין כל הגבלה, ולא קיים חשש ולו המזערי ביותר, כי הרב דרעי ימלט ממאסרו או לא אל תאו עם תום חופשתו.
4. במהלך עשר השנים האחרונות נוהג הרב דרעי לפקוד מדי ראש השנה את קברו של ר' נחמן מברסלב זצ"ל בעיר אומן שבאוקראינה. לביקור של ר' נחמן במהלך ראש השנה משמעות דתית-רוחנית מן המדרגה הראשונה, על-פי תורתו של רבי נחמן עצמו:
"מה שהעולם נוסעין על ראש השנה לצדיקים - כי עיקר המתקת הדינין אינו אלא על-ידי קדושת וטהרת המחשבות, כי שם שרשם (כמ"ש) (כמובא בזהר): כלא במחשבה אתבררו. ואי אפשר לבוא למחין זכים אלא על-ידי ההתקשרות לצדיקים, (כמובא בזהר) (כמו שכתוב): ויקח משה את עצמות יוסף, משה הוא בחינת מחין, ויוסף הוא בחינת צדיק, היינו שאין שלמות למחין אלא על-ידי התקשרות לצדיקים. וראש השנה הוא מקור הדינים של כל השנה, וצריך לטהר את מחשבתו כדי להמתיקם, ובשביל זה נוסעין לצדיקים, כדי לזכות לקדושת "המחשבה" (ספר ליקוטי מנהר"ן, ירושלים תש""ן, עמ' קיג).
5. ובספר פעולת צדיק, עמ' תפ"א, נאמר: .."ואמר רביז"ל בקול חזק מעומק הלב, מה אומר לכם אין דבר גדול מזה היינו להיות אצלי על ראש השנה", ובעמ' תקי"א: "ועורר רב נתן את רוב אנ"ש לנסוע על ציון רביז"ל כדי שזה יהיה התחלה על ראש השנה הקדוש והנורא, שמאוד הזהיר על זה רביז"ל שיבואו אצלו על ראש השנה".
6. לאור האמור לעיל, מבקש הרב דרעי, כי תינתן בידו האפשרות לקיים את אמונתו, ולפקוד את קברו של ר' נחמן זצ"ל בראש השנה תשס"ב. המסקנה הנגזרת מבחינת האינטרסים הנוגעים לסוגייה היא כי אין כל נימוק ענייני בגינו לא ניתן להענות לבקשה זו.
7. מרשי ריצה תקופה נכבדה מעונשו, והנסיעה לקברו של ר' נחמן זצ"ל אינה נסיעת תענוגות או "נופשון", אלא נסיעה לצרכים דתיים גרידא, שכולה סגפנות ותפילה. מן המפורסמות הם תנאי המחייה הספרטניים והסגפנים המוצעים לאלו העולים לקברו של ר' נחמן. מדובר במחייה ללא דבר מזון כמעט, ללא מקלחת, ובתנאי מגורים קשים וטורדניים.
8. על-אף שמובן כי מרשי אינו שש בתנאי מחייתו בכלא, להווי ידוע לכם, כי תנאי המחייה בעיר אומן שבאוקראינה קשים פי כמה. מדובר כאמור, בנסיעה לצרכים דתיים גרידא. כל בקשתו של הרב דרעי, היא כי יותר לו לצאת את הארץ לעיר אומן שבאוקראינה, להשתטח על קברו של ר' נחמן זצ"ל, להתפלל, ולשוב במועד לתא מאסרו.
9. כפי שצוין לעיל, הרב דרעי מסווג בקטגוריית האסירים הקלה ביותר, ואין האיש טוען, כי קיים סיכוי כלשהו שיימנע מלשוב מחופשתו במועד שנקבע. יודגש, כי גם לאחר שנגזר עליו בזמנו עונש המאסר, יצא הרב דרעי לחוץ לארץ, ואיש, לרבות פרקליטות המדינה, לא הביע התנגדות לכך, ואף לא נדרשה מהרב דרעי הפקדת ערבות כלשהי כבטוחה לכך שישוב במועד לצורך ריצוי עונשו. זאת מתוך הבנה, כי אין כל ספק, כי הרב דרעי ישוב ארצה לקראת תחילת ריצוי עונשו.
10. לנגד עיני שב"ס צריך לעמוד חופש האמונה של מרשי, שמיצויו, בדרך של ביקור ותפילה על קברו של רבי נחמן באומן, אינו עומד בסתירה כלשהי לעונש המאסר שנגזר עליו או לאנטרסים אחרים של שב"ס. ממילא מצוי הרב דרעי בחופשה במהלך ראש השנה, וממילא לא מוטלת כל הגבלה על תנועותיו במהלך חופשה זו.
11. בנסיבות העניין, היענות לבקשה זו, כך שיתאפשר לרב דרעי לממש את חירות האמונה והפולחן שלו באמצעות נסיעה במהלך חופשתו למקום קבורתו של ר' נחמן זצ"ל, אינה מתנגשת עם כל אינטרס אחר. נהפוך הוא. החלטה לאפשר לרב דרעי נסיעה לעיר באומן תואמת ומשתלבת עם אינטרס שיקום האסיר בשב"ס.
12. כאמור, אין בהחלטה כדי לפגוע באינטרס המשמעת והסדר בבתי-הסוהר, ובתקופת חופשתו ממילא מוסרת כליל כל הגבלה על חופש התנועה של מרשי. כל אשר נדרש היא הסרת המחסום המונע מהרב דרעי לצאת את גבולות מדינת ישראל.
13. מובן, כי אנו מוכנים לספק את כל הערבויות הנדרשות על-ידי שב"ס על-מנת שתנוח דעתו כי אין בכוונת מרשי לחמוק, חלילה, מהמשך ריצוי עונשו לאחר תום חופשתו.
14. אנו מבקשים, כי התשובה לפנייתנו זו תינתן במהירות האפשרית, על-מנת שנוכל לכלכל צעדינו לקראת ראש השנה.
בכבוד רב ובב"ח
סיני גלבוע, עו"ד
העתק: נציבת שירות בתי-הסוהר, רב גונדר אורית אדטו.
__________________________
להלן תגובת שרות בתי הסוהר
לשכת היועץ המשפטי
תאריך: כ"ה אב, תשס"א
14 באוגוסט 2001
הנדון: יציאת אסיר לחו"ל במסגרת חופשה
סמך: מכתבך 49361 מיום 29.7.01
1. במכתבך שבסמך הינך פונה בבקשה לאשר למרשך לצאת לחו"ל (לביקור בקבר ר' נחמן מברסלב ז"ל שבעיר אומן שבאוקראינה) במהלך חופשה מבית הסוהר.
2. חופשה הינה חלק מריצוי מאסרו של האסיר, כאשר במהלכה מתאפשר לאסיר לשהות ללא ליווי למשך פרק זמן שלא יעלה על 96 שעות מחוץ לכותלי בית הסוהר, ותחת פיקוח רשויות אכיפה בישראל.
3. ריצוי מאסר של האסיר שנדון על-ידי בית המשפט בישראל יכול להתבצע רק בישראל (אלא אם כן הועבר על-פי חוק לריצוי מאסרו בארץ אחרת), ולפיכך לא ניתן לאשר ריצוי חלק מהמאסר (החופשה) במקום שהינו מחוץ לישראל.
4. לפיכך, על-אף הנימוקים המהותיים שצויינו בסמך, אין אפשרות חוקית להיענות לפנייתך.
בברכה,
עו"ד חיים שמולביץ, תת גונדר
היועץ המשפטי
העתקים:
1. השר לביטחון פנים
2. נציבת שרות בתי הסוהר
3. סגן הנציבה