בהמשך למסקנות ועדת ששינסקי פורסם (יום ה', 3.2.11) באתר "שיתוף הציבור" הממשלתי תזכיר חוק היטל רווחי הנפט שנקבע בוועדת ששינסקי ואושר בממשלה ב-23 בינואר. תזכיר החוק אותו הפיצה הממשלה כעת, צפוי לבוא בקרוב לאישור ועדת השרים לענייני חקיקה.
לאחר החלת החוק, צפויות ההכנסות מיישומו לעמוד על היקף של מאות מליוני שקלים בשנה. ברמה המינהלית, ייתכן כי יידרשו לרשות המיסים תקנים בשיעור שיתואם עם אגף התקציבים במשרד האוצר, לצורך יישום הצעת החוק.
שיעור היטל יחסי: יעלה ביחד עם רמת הרווחיות
היטל הרווחים המוצע בתזכיר החוק, הוא היטל הנגבה בעיקרו מהרנטה הכלכלית של מאגרי נפט וגז, ועל כן הוא מוחל רק לאחר שההשקעות בחיפוש, בפיתוח ובהקמה הוחזרו במלואן בתוספת תשואה, המגלמת, בין היתר, את סיכוני היזם ואת הוצאות המימון הנדרשות. בשל כך, הלכה למעשה, היטל זה לא ייגבה בשנים הראשונות להפקת הנפט או הגז, אלא רק לאחר מספר שנים שבהן תוחזר עלות ההשקעה. שיעורו של ההיטל המוצע אינו אחיד. השיעור יהיה נמוך יחסית עם תחילת גביית ההיטל והוא יעלה ככל שתעלה רמת הרווחיות של הפרויקט. בזכות שיטה זו פרויקטים בעלי שיעורי רווחיות שאינם גבוהים במיוחד, לא ישלמו את שיעור ההיטל המרבי ואולי אף לא ישלמו היטל כלל.
לדברי האוצר, יתרונו העיקרי של המנגנון המוצע בתזכיר החוק טמון בכך שהוא יאפשר למדינה לגבות חלק מהרווחים של פרויקטים שכדאיותם למשקיעים גבוהה מאוד, מבלי לפגוע בתמריץ של יזמים להשקיע בפרויקטים שעשויים להניב תשואה נמוכה יותר. כמו-כן, היות ומדובר בהיטל על רווחים ששיעורו מותאם לרמת הרווחיות של הפרויקט, הרי מתקיימת הגמישות המתחייבת כדי שלא יידרשו שינויים והתאמות בעקבות שינויים בתנאים הכלכליים, דוגמת שינויי מחירים בשווקי הנפט והגז וכיוצא בכך. גם למשקיעים קיים יתרון בהיטל זה על פני שיטות אחרות, מכיוון שהמדינה נוטלת סיכון בפרויקט, מתוך כך שהיא תולה את תקבוליה ברווחיות. בנוסף, כחריג להוראות בדבר התרת הוצאות על-פי פקודת מס הכנסה יותר ההיטל בניכוי בחישוב ההכנסה החייבת. בשל מאפייניו אלה של ההיטל, השפעתו על יכולת המימון של המיזמים - נמוכה.
שיעורו של ההיטל ייקבע בכל תקופה לכל חזקה על-פי מדד המבטא את היחס בין ההכנסות המצטברות נטו מחזקה מסויימת, לבין ההשקעה הכוללת בחיפוש, בפיתוח וההקמה הראשוניים של המאגר ( מדד ה-R). בחישוב מדד ה-R ובסיס ההיטל יילקחו בחשבון רק הוצאות הנובעות מפיתוח המאגר התחום בשטר החזקה ותפעולו, והכנסות ממכירת הגז מהמאגר. הוצאות החיפוש הנובעות מהרישיון שממנו נגזר שטר החזקה למאגר המפיק, אף אם חלקן לא הובילו באופן ישיר לייצור ההכנסה, יוכרו לצורך חישוב מדד ה-R למאגר זה. הכנסות והוצאות הנובעות מפעילות בענף האנרגיה במקטעים נוספים, כגון: ייצור חשמל, הקמת צינורות ייצוא והקמת מתקני גז טבעי נוזל ותפעולם, לא יובאו בחשבון לעניין זה.
שיעורו המזערי של ההיטל יהיה 20%, והוא יחול כשמדד ה-R יהיה שווה ל-1.5. שיעור ההיטל יגדל בהתאם לעליה במדד ה-R, כך ששיעור ההיטל המירבי יהיה 50%, והוא יחול כשמדד ה-R יהיה שווה ל-2.3.
ההיטל ייקבע על בסיס המקדם
סעיף 2 לחוק קובע, כי יוטל היטל על בסיס היטל של מיזם בשיעורים הקבועים בסעיף 4 לחוק. בסיס ההיטל של מיזם הינו ככלל ההפרש שבין התקבולים שהתקבלו במזומן בשנת מס מפעילות המיזם לבין התשלומים שהוצאו במזומן באותה שנת מס בגין פעילות זו. על בסיס היטל זה, מוטל היטל בשיעורים משתנים בהתאם למקדם ההיטל. מקדם ההיטל הינו המנה המתקבלת מחלוקת ההכנסות המצטברות של מיזם בהשקעות המצטברות של מיזם. ההכנסות המצטברות של המיזם הן, ככלל, סך כל התקבולים מפעילות המיזם שהתקבלו מהמועד בו החלה ההפקה בכמויות מסחריות בניכוי סך התשלומים שהוצאו לצורך פעילות המיזם בתקופה כאמור.
ההשקעות המצטברות של המיזם הן, ככלל, השקעות החיפוש והשקעות ההקמה בתקופה שעד 24 חודשים לאחר תחילת ההפקה המסחרית. להשקעות החיפוש ולהשקעות ההקמה בתקופה שעד לתחילת ההפקה המסחרית מתווספים מקדמים שנועדו להגדיל את משקלם.
שיעורי הפחת המואץ - תוך מתן גמישות בקביעת היקף הפחת השנתי
עוד נקבעו במסגרת תזכיר החוק שיעורי פחת מואץ. "ענף חיפושי הנפט והגז הטבעי הינו ענף עתיר הון הדורש השקעות בהיקפים גבוהים בשלבי הפיתוח וההקמה הראשונים, כאשר חלק ניכר מהמימון מתבסס על המערכת הבנקאית", נאמר בתזכיר החוק. "לרוב, כאשר נדרש מימון בנקאי לפרויקטים ארוכי טווח, עתירי הון והמאופיינים בתזרים הכנסות יציב וודאי יחסית, אופן המימון המקובל ביותר הוא מימון פרויקטאלי הנסמך על תזרים ההכנסות הצפוי מהפרויקט. על-מנת לממן השקעות בהיקפים ניכרים, כפי שנדרש בענף הנפט והגז הטבעי, בתקופת החזר ההשקעה דרוש תזרים מזומנים פנוי בהיקף ההחזר השנתי הצפוי בתוספת שולי ביטחון (יחסי כיסוי)".
מתוך ייחוס חשיבות להיבטים מימוניים של הפעילות בענף ומתוך הרצון למנוע מצבי כשל שבהם מאגרי גז ונפט בעלי פוטנציאל הפקה מסחרית וכדאיות כלכלית אינם מפותחים או שפיתוחם מתעכב, בשל חסמים בתחום המימון הנובעים ממאפייני המערכת הפיסקאלית בענף, מוצע בתזכיר להחיל על ההשקעות בענף שיעורי פחת מואץ תוך מתן גמישות ליזמים בקביעת היקף הפחת השנתי זאת על-מנת להקל בצורה משמעותית על תזרים המזומנים בשנות החזר החוב. הפחת, אף על-פי שאין בגינו הוצאה תזרימית בפועל, מוכר כהוצאה בייצור הכנסה ובכך מהווה מגן מס עבור היזמים.