|
אפקט ההילה [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
|
תווית "אורגני" על המזון שאנו רוכשים מספיקה כדי לגרום לנו להאמין כי פריטי המזון שרכשנו בריאים יותר וטעימים יותר. כך קובע מחקר חדש.
המחקר כלל 144 מתנדבים שהתבקשו להשוות בין מה שהאמינו שהיו עוגיות סנדוויץ' שוקולד, יוגורט וצ'יפס "רגילים" לאותם מוצרים "אורגניים". כל המוצרים היו למעשה אורגניים אך התווית שהוצמדה להם הייתה "רגילה" או "אורגנית".
המשתתפים השתמשו בסולם ערכים של 9-1 כדי לדרג כל אחד מהמוצרים על-פי מאפיינים, כמו טעם ותכולת שומן. הם התבקשו גם להעריך את מספר הקלוריות של כל פריט מזון ומה המחיר שהיו מוכנים לשלם עבורו.
החוקרים גילו כי המשתתפים העדיפו כמעט את כל מאפייני הטעם של פריטי המזון שקוטלגו כ"אורגנים", למרות שהיו זהים לאלו שקוטלגו כ"רגילים".
פריטי המזון שעליהם תווית "אורגנים" נתפסו גם כדלים יותר בשומן, עשירים בסיבים, דלים בצורה משמעותית בקלוריות ושווים יותר כסף.
בנוסף, צי'פס ועוגיות שתויגו כ"אורגנים" נתפסו כמזינים יותר מאלו שהיו כביכול "לא אורגנים".
החוקרים ביצעו את המחקר כדי לבחון את התיאוריה על-פיה אנשים מושפעים ממה שמתואר כ"אפקט ההילה" (the halo effect). במקרה זה, החוקרים ניסו לקבוע אם אפקט ההילה - התפישה כי פריט מסוים שמתויג כאורגני הוא גם מזין יותר - יגרום לאנשים להאמין כי מזון אורגני גם טעים יותר.
המחקר יוצג בשבוע הבא במסגרת הכינוס השנתי "Experimental Biology" שיתקיים בוושינגטון.