|
מדד שביעות הרצון (לפי הסדר)
|
|
|
|
| תברואה ואיכות סביבה - גינון, חזות העיר, טיפוח גנים ציבוריים ופינוי אשפה | |
| חינוך | |
| תרבות וספורט | |
| המוקד הטלפוני | |
| שירותי תכנון ופיקוח על בנייה וקרקעות | |
| קידום התעסוקה וטיפוח אזורי תעשיה | |
| רישוי ופיקוח על עסקים | |
| תחבורה - תנועה ומקומות חניה | |
|
|
|
|
40% מהציבור הבוגר בישראל מביע אמון בראש הרשות המקומית שלו, לעומת 38% שאינם מביעים בו אמון. כך עולה מהמדד הרב-שנתי להערכת ביצועי השלטון המקומי בישראל לשנת 2010.
"למרות עלייה קלה בשביעות הרצון מהשירותים לעומת השנה שעברה, רמת הביצועים הכללית של הרשויות המקומיות עומדת על ציון נמוך, מה שמעיד שהציבור מעריך את כלל הביצועים של השלטון המקומי כבינוניים עד ירודים", אמר ד"ר איתי בארי מבית-הספר למדעי המדינה באוניברסיטת חיפה, שערך את המחקר יחד עם ד"ר פני יובל מהמחלקה למנהל ומדיניות באוניברסיטת בן-גוריון ועם ד"ר אתי שריג מהמחלקה לסוציולוגיה, מדע המדינה ותקשורת באוניברסיטה הפתוחה.
ראשי הרשויות המקומיות נהנים ממידה כמעט זהה של אמון וחוסר אמון בקרב תושביהם וקיבלו ציון ממוצע של 2.99. אומנם מדובר בציון בינוני, אולם זהו הציון הגבוה ביותר מבין 12 נבחרים ועובדי ציבור שנבדקו. רק 20% מהציבור מביעים אמון בחברי מועצת העיר, לעומת 43.5% מהתושבים שמביעים חוסר אמון בהם (ממוצע - 2.66). 19% מהתושבים מביעים אמון במנכ"לי או במזכירי הרשויות המקומיות לעומת 38% שלא מביעים בהם אמון (ממוצע של 2.72).
גינון וחזות העיר - כן; אזור תעשיה - לא
השירות היחיד שיותר ממחצית התושבים (54.5%) מרוצים ממנו הוא תברואה ואיכות סביבה, פעילות הכוללת במדד זה את הגינון, חזות העיר, טיפוח גנים ציבוריים ופינוי אשפה, לעומת 33.5% שאינם מרוצים ממנו. שירותים מקומיים אחרים שלגביהם נמצא אחוז גבוה יחסית של תושבים מרוצים הם שירותי החינוך (45.5%), שירותי התרבות והספורט (43%) והמוקד הטלפוני (42%). שביעות הרצון הנמוכה ביותר היא משירותי תכנון ופיקוח על בנייה וקרקעות, קידום התעסוקה וטיפוח אזורי תעשיה (24% מרוצים), רישוי ופיקוח על עסקים (23% מרוצים) וטיפול בנושאי תחבורה-תנועה ומקומות חניה (33% מרוצים).
נתון מעניין שעולה הוא שבנושאים רבים נמצא אחוז גבוה של תושבים (בין 25% ל-35%) שעמדתם נייטרלית בהערכתם את איכות השירות המסופק על-ידי הרשות המקומית. לדברי החוקרים, ייתכן שנתון זה מעיד על חוסר מודעות, אדישות או צריכה מועטת של שירותים מקומיים.
המרוצים ביותר והפערים החברתיים
עוד עולה מן המחקר כי תושבים יהודים, חילוניים, המתגוררים בערים הגדולות (בניגוד למועצות מקומיות) מדרגה סוציו-אקונומית גבוהה, ובסמיכות למרכז (שלא בפריפריה), הביעו את מידת שביעות הרצון הגבוהה ביותר משירותים מקומיים ואת מידת האמון הגבוהה ביותר במנהיגות המקומית, קרי, בנבחרי ציבור ובבעלי תפקידים ממונים. החוקרים ציינו כי נתונים אלו מחזקים הערכות קודמות לפיהן הפערים החברתיים בישראל מקבלים ביטוי ומונצחים לא רק באופן אינדיבידואלי אלא גם באופן מוסדי וקהילתי על בסיס דתי וגיאוגרפי.
"הממצאים שנאספו במהלך שנת 2010 מעידים על מגמת עלייה בהשוואה לשנה הקודמת, אם כי מתונה, בשביעות הרצון משירותים מקומיים ובאמון במשרתי ציבור. באופן כללי, הציבור מביע שביעות רצון נמוכה עד בינונית מהשירותים המקומיים הניתנים לו על-ידי הרשויות המקומיות. הממצאים לגבי ביצועי השלטון המקומי מתארים פער בין ציפיות והערכות. השלטון המקומי הוא רמת הממשל הקרובה ביותר לאזרחים ולפיכך, יש לו השפעה ניכרת על איכות חייהם. ואולם, הממצאים המוצגים כאן מצביעים על הקשיים במימוש הפוטנציאל של הרשות המקומית", סיכמו החוקרים.