|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
לפתוח את הפה ופשוט לדבר: להרגיש בנוח עם השפה האנגלית
כתיבת המומחים
לימודי רפואה סינית 2024

15% מהילדים נחשפו לשידול מיני באינטרנט

ככל שהשימוש באינטרנט רב ואינטנסיבי יותר גדלה הנכונות לחשוף פרטים אישיים ברשת 22% מהילדים שנפגשו עם מי שהכירו לראשונה באינטרנט, דיווחו כי האדם שנפגשו עמו פגע בהם מילולית, 11% דיווחו כי נפגעו מינית ו-3% - כי נפגעו פיזית
24/05/2011  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   תגובות
ללכת שבי אחרי [צילום: AP]

"הרשתות החברתיות הן מלכודת לילדים תמימים", אומר יו"ר הוועדה לזכויות הילד זבולון אורלב, "מתברר שבצד התועלת שברשתות, יש גם הרבה חוסר זהירות, תמימות ואף התמכרות, הגורמות לנזק פיזי ונפשי לנערים ונערות ההולכים שבי אחר האפשרויות הגלומות ברשתות. לצערנו חווינו גם מקרי התאבדויות ולכן אסור למערכת החינוך ולעולם המבוגרים בכלל להפקיר את הרשתות בידי הילדים. חייבים להתערב, גם בחקיקה, על-מנת להגן על הילדים".

השימוש ברשת חברתית מעלה את הסיכוי ליצירת קשר עם אדם לא מוכר ולפגישה עמו, למרות שמעטים ממי שיצרו קשר עם אדם לא מוכר או נפגשו עמו דיווחו כי הוטרדו באופן כלשהו מקשר זה. כך עולה ממסמך שהכין מרכז המחקר והמידע של הכנסת לקראת דיון המתקיים היום (ג', 24.5.11) בוועדה לזכויות הילד.

הפעילות הממשלתית להגנה על ילדים ובני נוער המשתמשים ברשתות חברתיות מתמקדת בעיקר בפעילות חינוכית לתלמידים, למורים ובמידה מסוימת גם להורים.
סקירה: השימוש ברשת החברתית
מסמך זה נכתב לקראת דיון בוועדה לזכויות הילד של הכנסת בראשות חבר הכנסת זבולון אורלב בנושא "ילדים נתפסים ברשת – ילדי דור ה'פייסבוק'" * במסמך יוצג רקע על רשתות חברתיות באינטרנט ונתונים על השימוש של ילדים בהן, עמדות ומחקרים על השפעת השימוש ברשתות חברתיות באינטרנט על ילדים ובני נוער ועל הסיכונים הכרוכים בו, כגון חשיפה לעבריינות מין ול"פגיעה מקוונת" (Cyber Bullying), ומידע על פעולות הסדרה עצמית ועל פעולות של גורמים ממשלתיים להגנה על ילדים ובני נוער המשתמשים ברשתות חברתיות באינטרנט

נחשפים לשידול מיני
נגד רצונם [צילום: פלאש 90]

נמצא במחקר האירופי כי הסיכון לשידול מיני ברשתות חברתיות גדול מהסיכון בדואר אלקטרוני, בבלוגים ובמשחקים באינטרנט
▪ ▪ ▪

לפי ממצאי מחקר האיחוד האירופי 22% מהילדים שנפגשו עם מי שהכירו לראשונה באינטרנט, דיווחו כי האדם שנפגשו עמו פגע בהם מילולית, 11% דיווחו כי נפגעו מינית ו-3% - כי נפגעו פיזית. במחקר משנת 2006 שבדק חשיפה לשידול מיני, כלומר ילדים שהתבקשו להשתתף בשיחה בעלת אופי מיני, לבצע פעילות מינית או לחשוף פרטים מיניים נגד רצונם, נמצא כי 15% מן הילדים בני ה-15-10 נחשפו לשידול מיני באינטרנט. כן נמצא במחקר האירופי כי הסיכון לשידול מיני ברשתות חברתיות גדול מהסיכון בדואר אלקטרוני, בבלוגים ובמשחקים באינטרנט, אך קטן מהסיכון בצ'אטים ובתוכנות מסרים מיידיים. לעתים קרובות נוצר רצף של התנהגויות אלימות בעולם הממשי ובעולם המקוון.

הדחייה החברתית שנחווית בעקבות פגיעה מקוונת בגיל ההתבגרות עלולה להביא לתוצאות שליליות שישפיעו על הנפגע כל חייו. בני נוער המשתמשים ברשתות חברתיות חשופים יותר לפגיעה מקוונת (39% מן המשתמשים ברשתות חברתיות, לעומת 23% ממי שאיננו שייך לרשתות חברתיות), ובייחוד להפצת שמועות ברשת (16% מן המשתמשים ברשתות חברתיות), קבלת מסרים פוגעים (16% מן המשתמשים ברשתות חברתיות) והצגת תמונות מביכות ללא אישור (9% מן המשתמשים ברשתות חברתיות).

27.5% מן המעורבים באלימות ברשת האינטרנט ו-9% מכלל המדגם נתקלו באלימות ברשתות חברתיות, 54.8% היו מעורבים באלימות באתרי מסרים מיידיים, 24.4% - במשחקי אינטרנט, 20% - בדואר אלקטרוני ו-19.2% - בצ'אטים, כך עולה ממחקר שפוסם בכתב העת המדעי Pediatrics.

סניף פייסבוק בישראל
סכנה ודאית [צילום: AP]

חרם והפצת שמועות באינטרנט או במכשירים ניידים נחשבים בחוזר מנכ"ל משרד החינוך לאירועים אלימים שאין חובת דיווח עליהם, והטיפול המשמעתי בהם נתון לשיקול דעתו של בית-הספר
▪ ▪ ▪

המועצה הלאומית לשלום הילד הציעה כי כדי לצמצם את הסכנות הצפויות לילדים הגולשים ברשתות חברתיות, מן הראוי לדרוש הקמת סניף נפרד של "פייסבוק" בישראל, כדי שתהיה כתובת מקומית לתלונות על חריגות ועל ניצול לרעה של הרשת, וכן לאפשר הופעת לחצן מצוקה באתרי רשתות חברתיות כדי שילדים, הורים וגורמים אחרים יוכלו להתריע ולקבל עזרה מיידית כאשר יש חשש לסכנה או סכנה ודאית בשימוש ברשת.

ב-2009 התחייבו 20 מפעילי רשתות חברתיות להשתתף בתוכנית לאינטרנט בטוח של האיחוד האירופי ולהקנות למשתמש כלים ואמצעים טכנולוגיים כדי להגביר את יכולתם להתמודד עם סכנות ברשת החברתית. "פייסבוק" התחייבו למחוק פרופילים שיש מידע כי בעליהם מתחת לגיל 13, אך הקושי העיקרי בהגבלות ובהגנות על ילדים ובני נוער המשתמשים ברשתות חברתיות הוא שהן מבוססות, כאמור, על גילו המדווח של המשתמש.

מדיניות משרד החינוך בנושא השימוש ברשתות חברתיות מבוססת על ההנחה שההתנהלות של ילדים ובני נוער באינטרנט היא המשך טבעי של ההתנהלות האישית והחברתית שלהם במרחב הפיזי, וכי האינטרנט כשהוא לעצמו איננו פוגע או מיטיב, אך הפעולות שנעשות באמצעותו עלולות להיות פוגעניות, מכיוון שילדים ובני נוער אינם תמיד ערים להשלכות של פעולותיהם באינטרנט.

חרם והפצת שמועות באינטרנט או במכשירים ניידים נחשבים בחוזר מנכ"ל משרד החינוך לאירועים אלימים שאין חובת דיווח עליהם, והטיפול המשמעתי בהם נתון לשיקול דעתו של בית-הספר, ועשוי לכלול השעיה של התלמיד הפוגע. בימים אלו משרד החינוך פועל לניסוח חוזר מנכ"ל חדש ובו הנחיות להתנהלות בתי-ספר, מורים ותלמידים ברשתות חברתיות ייעודיות וציבוריות. ההנחיות עוסקות בסוגיות כגון האינטראקציה בין סגל בית-הספר לבין תלמידים והורים ברשת חברתית ציבורית, פרסום תכנים פוליטיים ברשת חברתית והזדהות אתם ופעולות שיש לעשות במקרה של פגיעה באנשי צוות או בתלמידים באמצעות רשת חברתית.

נושא הגלישה הבטוחה משולב בהכשרה הבסיסית של יועצים חינוכיים בארבע השנים האחרונות, וכיום מועסקים במערכת החינוך 1,200 עד 1,500 יועצים חינוכיים שקיבלו הכשרה בנושא זה במסגרת לימודיהם.

נתוני משטרת ישראל מלמדים כי מספר התיקים שנפתחו בגין עבירות בסביבת מחשב ואינטרנט קטן מאוד.

קלות המידע
נכונות לחשוף פרטים אישיים [צילום: אוהד רומנו]

במחקר, שהתבסס על נתונים שנאספו בקרב בני נוער בארה"ב, נמצא כי אין קשר בין נורמות של חשיפת מידע אישי פנים-אל-פנים לנורמות של חשיפת מידע באינטרנט
▪ ▪ ▪




לפי מחקר מקיף שערך האיחוד האירופי ב-2010, ל-59% מן הילדים בני ה-16-9 יש פרופיל ברשת חברתית - ל-26% מבני ה-10-9, ל-49% מבני ה-12-11, ל-73% מבני ה-14-13 ול-82% מבני ה-16-15.

נתוני הרשת החברתית "פייסבוק" מעידים כי כ-18% מן המשתמשים ברשת בישראל (כ-600,000 משתמשים) הם ילדים ובני נוער, כמחציתם בני 15-13 ומחציתם - בני 16 ו-17. יש קושי ללמוד מנתונים אלו על שיעור בני הנוער המשתמשים ברשתות חברתיות, שכן אפשר להניח כי ילדים בני פחות מ-12 המשתמשים ברשת החברתית ירשמו גם הם כבני נוער, וכן ייתכן כי בני נוער הרשומים ברשת החברתית יהיו בעלי יותר מפרופיל אחד.

הרשתות החברתיות משמשות במה לביטוי עצמי, להתפתחות ולהגדרה של זהות אגב חשיפה לקהל מגיבים רחב. מהנזקים האפשריים של השימוש ברשת החברתית נבחרו שניים המעוררים את החשש הציבורי הגדול ביותר: חשיפה לעבריינות מין באמצעות רשתות חברתיות ופגיעה מקוונת. השימוש ברשתות חברתיות בטלפונים הניידים מגדיל את החשש מפני עבריינות מין, שכן הוא מאפשר לעבריינים לפנות אל ילדים ובני נוער מחוץ לביתם ואף לאתר את מקומם. לחשש זה כמה היבטים: מסירת פרטים אישיים, פגישה פנים-אל-פנים עם מי שהכירו לראשונה באינטרנט, קבלת מסרים מיניים ברשת חברתית ושימוש של עברייני מין ברשתות חברתיות לצורך ביצוע עבירות מין.

במחקר, שהתבסס על נתונים שנאספו בקרב בני נוער בארה"ב, נמצא כי אין קשר בין נורמות של חשיפת מידע אישי פנים-אל-פנים לנורמות של חשיפת מידע באינטרנט, וככל שהשימוש באינטרנט רב ואינטנסיבי יותר גדלה הנכונות לחשוף פרטים אישיים ברשת. 11% מבני הנוער החברים ברשת חברתית מסרו את שמם המלא בפרופיל ציבורי, ו-5% מסרו בפרופיל ציבורי את שמם המלא ואת יישוב המגורים שלהם והציגו תצלום.

תאריך:  24/05/2011   |   עודכן:  24/05/2011
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
15% מהילדים נחשפו לשידול מיני באינטרנט
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ליאור פפירבלט מונה לעורך הרשתות החברתיות של קבוצת הארץ. בתפקיד זה יהיה אחראי על פעילות הרשתות החברתיות TheMarker ועכבר קפה וכן על פעילות הארץ ברשתות חברתיות.
24/05/2011  |  מירב ארד  |   חדשות
חברת הוט תקים מערכת טלפונית ממוחשבת לשירות לקוחות, בה יוכלו המתקשרים להשאיר את פרטיהם ונציג החברה יתקשר אליהם בתוך ארבע שעות. כך קובע הסדר פשרה בתביעה ייצוגית נגד הוט, אותה אישרה שופטת בית המשפט המחוזי מרכז, אסתר שטמר.
24/05/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
אישה אוסטרלית זכתה במאבק משפטי ותוכל להשתמש בזרעה של בעלה המנוח כדי להרות - פסק דין יוצא דופן בניו-סאות' וולס, היכן שהפריה חוץ גופית אסורה ללא אישור התורם.
24/05/2011  |  יפעת גדות  |   חדשות
"מביאים לך את המקרה הכי פינתי של שלוש חברות ישראליות שמתחרות באותו מקום, ומשם מנסים לגזור על כל העולם. מאחר שזה לא משכנע, מביאים לך עוד כל מיני דברים שלא עולים בקנה אחד עם מי שאני זוכר שבאמת קרה". כך אומר גורם בכיר בתעשיה האווירית, בתגובה לטענות כאילו התעשיות הביטחוניות הישראליות מתחרות זו בזו במכרזים בחו"ל ובכך גורמות לנזקים הדדיים.
24/05/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
חברת אלתא שבשליטת התעשיה האוירית, המתמחה במערכות נשק אלקטרוניות, צופה שתעבור השנה לראשונה את קו מיליארד הדולר במכירותיה. כך אמר (יום ב', 23.5.11) סמנכ"ל השיווק של החברה, איגור ליכט. אשתקד הסתכמו מכירות אלתא ב-951 מיליון דולר, מתוכם 93% לייצוא, וצבר ההזמנות הגיע ל-2.5 מיליארד דולר.
24/05/2011  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אחרי שמונה חודשי מלחמה חזרה ישראל לסורה, ושבה להיות מדינת הגמדים    אחרי שמונה חודשי מלחמה אין לאיים בפרישה מהממשלה ובפירוקה
דן מרגלית
דן מרגלית
יאיר גולן נבחר ברוב מכריע    כבר מזמן מפלגה זו לא קיבלה החלטה כה נבונה    קצין מעולה ומשכיל
אלי אלון
אלי אלון
שלט רחוב צד את עיני ועורר סקרנותי    מלבד שמה של דנה ותאריך הולדתה ומותה אין בו מידע ולו ברמז מי הייתה ובמה זכתה לכבוד שרחוב יקרא על שמה
אפרים הלפרין
אפרים הלפרין
בעיתונות פורסם כי ועדה בראשות עו"ד נדב ויסמן מלשכת עורכי הדין תתכנס לשם ניסוח טיוטת חוקה אשר תוגש לרשויות הנבחרות לאחר הבחירות    את מכתב ההתייחסות שלי שנשלח אליו ואל כל חברי הלשכה ...
חיים נוי
חיים נוי
ביקורת מחזמר: האמיני יום יבוא -סיפור חייה של יפה ירקוני- מופע מענג - תיאטרון הבימה    המחזמר שזור ברבים משיריה הנודעים של ירקוני והוא מהווה מעין הצדעה לתרבות הישראלית בכלל ולתרומתה ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il