חברת בומברדיה הגישה (ב', 15.8.11) את תגובתה לעתירת התנועה לאיכות השלטון נגד
רכבת ישראל בנוגע למכרז לרכישת הקרונות הדו-קומתיים ממנה, במסגרת "הפעימה השלישית".
התנועה לאיכות השלטון עתרה בפרשה לפני כשבועיים וחצי, וביקשה לעצור רכש של 72 קרונות מבומברדיה בעקבות טענותיה לליקויים במכרז ובקשרים בינה לבין רכבת ישראל. לטענת התנועה, ההסכם בין רכבת ישראל וחברת בומברדיה ישראל נערך תוך עקיפת דיני המכרזים.
במרכז תגובתה לבית המשפט המחוזי בירושלים, שהוגשה באמצעות עורכי הדין
יוסי לוי,
עופר קורלנדר וענת אבן-חן, ממשרד לוי, מי-דן ושות', טוענת חברת בומברדיה הקנדית כי התנועה לאיכות השלטון, אשר חרתה על דגלה את טוהר המידות ונקיון-הכפיים, הטעתה את בית המשפט בשעה שהגישה עתירה, תוך הסתרה בחוסר נקיון-כפיים מוחלט, כי על-פי מסמכי המכרז הרכבת הייתה רשאית לנהל משא-ומתן עם המציעים לגבי המפרט הטכני.
עוד טוענת בומברדיה בתגובה שהגישה לבית המשפט, כי החברה הגישה הצעה כשרה ומלאה שקיבלה ציון גבוה ביותר, והרכבת, משיקוליה שלה, בחרה שלא לקבל את ההצעה כפי שהיא, למרות שהייתה יכולה לעשות כן, ובחרה במקום זאת לנהל משא-ומתן עם בומברדיה. לטענת החברה, כל הטענות של התנועה לעניין איכות הקרונות נובעות מחוסר הבנה בסיסי בתחום הרכבות והיעדר ניסיון כלשהו ללמוד את הנושא בטרם הוגשה העתירה, טענות שלדבריה, אין בהן מאום.
בכתב התגובה טוענת עוד בומברדיה, כי התנועה לאיכות השלטון הסתירה את העובדה כי המשא-ומתן היה בניגוד לאינטרס של החברה, אשר הייתה מעדיפה לספק לרכבת קרונות בהתאם למפורט בהצעתה במכרז, ולעומת זאת שירת את אינטרס הציבור בכללותו והרכבת בפרט, שכן כתוצאה מאותו משא-ומתן חסכה הרכבת כ-30 מיליון אירו בגין רכישת הקרונות. בנוסף, בכך הביאה רכבת ישראל להקדמת מועד האספקה של הקרונות בשנה, דבר שצפוי ליצור לה הכנסות של מאות אלפי שקלים מדי חודש מהפעלת הקרונות, שכן להערכת בומברדיה ההכנסה ממכירות כרטיסים לקרון בודד לחודש מגיעות לכ-400 אלף שקל. כמו-כן, טוענת בומברדיה, הצליחה הרכבת לדחות למועד מאוחר יותר רכישה של מערכות טכניות נוספות, שיידרשו לה רק כאשר ייפתח הקו לירושלים וכרמיאל וכאשר יושלם תהליך החשמול של פסי הרכבת ולחסוך גם בדרך זו. את כל היתרונות הללו שנוצרו לרכבת כתוצאה מהמשא-ומתן טוענת בומברדיה כי התנועה לאיכות השלטון הסתירה מבית המשפט.
באשר למעורבותו של
אורי יוגב, המכהן כדירקטור של הרכבת, טוענת בומברדיה כי כל מטרת העתירה היא להוות עוד שלב ברדיפתם של גורמים עלומי-שם את יוגב, ולדבריה, "חבל שהתנועה לאיכות השלטון נותנת להם יד, תוך הכפשת שמה של בומברדייה ובעלי תפקידים בה, והאשמתם בניגוד עניינים ופגיעה בטוהר המידות, מבלי שיהיה לטענות אלה בסיס עובדתי כלשהו". עוד מציינת בומברדיה בכתב התגובה לבית המשפט, כי אורי יוגב לא היה מעורב במשא-ומתן שנוהל עמה ולא השפיע עליו כלל ועיקר, וכי כל טענות התנועה מסתכמות בנוכחותו כמשקיף בפגישה אחת מני רבות שהתקיימו בין הצדדים ותו לא.
עו"ד יוסי לוי, ממשרד לוי, מי-דן ושות' שייצג את בומברדיה, מסר בתגובה כי "לא בכדי לא ציינה התנועה לאיכות השלטון כי בומברדייה נותרה כמציעה היחידה במכרז, לאחר שרק היא עמדה בכל תנאי הסף והציעה הצעה שעמדה בכל הדרישות הטכניות של רכבת ישראל. גם אם הייתה הרכבת מפרסמת מכרז חדש במקום לנהל משא-ומתן, התשלום לו הייתה נדרשת היה גבוה יותר, והיא הייתה מאבדת זמן יקר ומבזבזת משאבים הכרוכים בפרסום מכרז חדש".
"אני מצר על משפט השדה התקשורתי שעורכת התנועה למר יוגב תוך שהיא מכפישה אדם על לא עוול בכפו", הוסיף לוי. "מדובר באדם שסבר בתמימותו, שאם יתנדב לשרת את הציבור, הציבור ידע לגמול לו על כך. והנה תנועה, המתיימרת לשרת את הציבור, מלמדת אותו שייטיב אם לא ישרת את הציבור, ובכך היא פוגעת לא רק במר יוגב עצמו, אלא גם בכל מי שמהרהר שאולי ראוי שיתרום מזמנו, מכישרונו וממרצו לציבור ללא תמורה של ממש".