|
ה"זהבן" (Scout) [צילום: התעשייה האווירית לישראל]
|
|
|
|
|
ותיקי טייסת 200, טייסת המל"טים הראשונה של חיל האוויר, התכנסו אתמול (א', 2.10.11) בבסיס חיל האוויר בפלמחים, לציון 40 שנים להקמת הטייסת. הטקס התקיים במעמד מפקד החיל, האלוף עידו נחושתן, בכירים בחיל ובמשרד הביטחון ונציגי התעשיות הביטחוניות בארץ.
התעשיה האוירית (תע"א) מלווה את הטייסת מזה 30 שנה, מימי ה"זהבן" ועד למל"ט ה"הרון". ה"זהבן" (Scout) הוא המל"ט הראשון מתוצרת התע"א שנכנס לשירות בצה"ל וביצע משימות לסיור ולאיסוף מודיעין. המל"ט הוכרז כמערכת מבצעית בטייסת 200 בשנת 1981. ה"זהבן" הצטיין במלחמת לבנון הראשונה ושירת בחיל כ-23 שנה עד להוצאתו משירות בשנת 2004.
מל"ט ה"סרצ'ר" (Searcher) נכנס לשירות בטייסת בשנת 1992, ובשנת 1998 הוכנס הדגם המשופר, "סרצ'ר 2". השיפורים שהוכנסו בו כללו מנוע בעל ביצועים עדיפים, מערכת ניווט משוכללת ומערכות תקשורת מתקדמות.
מלבד חיל האוויר הישראלי, נהנים צבאות זרים רבים משירות ה"סרצ'ר", כדוגמת חיל האוויר הספרדי אשר מפעיל את המל"ט באפגניסטן כחלק מפעילותו בנאט"ו ועוד כעשרה לקוחות נוספים. בשנת 2005 נכנס לשירות בטייסת מל"ט מתקדם מסוג "הרון" (Heron), או בכינויו בטייסת 200 "שובל". צוותי התע"א תומכים בפעילות הרבה של מל"טי ה"שובל" לאורך כל ימות השנה.
ה"הרון" נמצא בקטגוריית MALE (medium altitude long endurance) ומיועד למשימות ממושכות בגובה רב. מוטת כנפיו כ-16 מטר והוא מסוגל לשאת מטען ייעודי (מטע"ד) עד משקל של כ-250 ק"ג ולהפעיל מספר מטע"דים בו-זמנית כגון סנסור אלקטרו אופטי, מכ"מ מיפתח סינטטי (SAR), מכ"מ סיור ימי, ציוד לאיסוף מודיעין אותות, ציוד למסור, מערכות תקשורת מתקדמות ועוד. ה"הרון" מופעל על-ידי 15 לקוחות ומשמש ככלי איסוף מודיעין עיקרי של צבאות גרמניה, צרפת, אוסטרליה וקנדה במסגרת פעילותם בכוחות נאטו באפגניסטן.
מל"ט נוסף מתוצרת התעשיה האוירית נמצא בשירות חיל האוויר, מל"ט מסוג "הרון" (TP (Turbo Prop או בכינויו בטייסת 210 - "איתן". הטייסת המבצעית שנפתחה בפברואר 2010 בבסיס תל נוף, היא ביתו של המל"ט הגדול ביותר שנמצא בחיל, בעל מוטת כנפיו מגיעה לכ-26 מטרים, כמעט כמו מוטת כנפיו של מטוס בואינג 737. ה"איתן" יכול לבצע משימות למרחקים ארוכי טווח והוא בעל יכולת שהייה רצופה באוויר של 24 שעות. פיתוחו על-ידי התעשיה האוירית מסמן פריצת דרך טכנולוגית נוספת בתחום הכלים הבלתי מאוישים ומהווה שיפור ביכולות המבצעיות לפעול כנגד איומים קרובים ורחוקים בשגרה ובחירום.
מל"ט ה"איתן" יכול לטוס בגובה של 40,000 רגל ויכול לשאת מטע"דים במשקל של כ-1,000 ק"ג, משקל ההמראה שלו הוא 5 טון. ה"איתן" בנוי בארכיטקטורה פתוחה שמאפשרת שילוב משימות רבות ללא צורך בשינויים משמעותיים במערכת הבסיסית ומאפשר למפעיליו גמישות בשינוי תכולת המטע"דים בהתאם למשימות השונות. ה"איתן", כמו ה"סרצ'ר" וה"הרון", ממריא ונוחת באופן אוטומטי.
התחנה הקרקעית משותפת לכל הכטב"מים מתוצרת תע"א ומאפשרת מעבר נוח וארגונומי בין דגמי הפלטפורמות האוויריות השונים.
יצחק ניסן, מנכ"ל התעשיה האוירית, אמר: "לאורך השנים תומכת התעשיה האוירית בחיל האוויר ומספקת מל"טים חדשניים הנמצאים בקדמת הטכנולוגיה המעצימה את יכולתו המבצעית".