מדינת ישראל, באמצעות אגף החשב הכללי במשרד האוצר וחברת
כביש חוצה ישראל, השלימה (יום ג', 8.11.11) את מכירת זכויותיה לקרן ההשקעות בתשתיות "נוי" תמורת 1.4 מיליארד שקל.
האישור הסופי לעסקה ניתן לפני כחודש על-ידי הבורר בהליך, השופט בדימוס
שלום ברנר, שמונה לפסוק במחלוקת בין המדינה לקרן תשתיות ישראל.
הקרן, המחזיקה 51% מהון המניות של הזכיינית (ש-25.5% מהן קנתה משיכון ובינוי) ניסתה לרכוש בעצמה את המניות אך האוצר פסל את המהלך בנימוק שלא בוצע על-פי הכללים. השופט ברנר, כאמור, דחה את הערעור שהגישה קרן תשתיות על פסילת זכות הסירוב לעסקה.
סיום ההליך צוין בטקס במעמד שר האוצר
יובל שטייניץ, סגן שר האוצר ח"כ יצחק כהן, החשבת כללית מיכל עבאדי-בויאנג'ו, מנכ"ל חוצה ישראל ראובן לבאון, יו"ר קרן נוי פיני כהן, מנכ"ל דרך ארץ אודי סביון ומנכ"ל קרן תשתיות ירון קסטנבאום.
זכויות המדינה שהוצעו למכירה כללו 49% מהזכויות בפרויקט הכוללות זכות מחוב הבעלים ובדיבידנד וכן בחוב המזאנין (חוב ביניים), שיחולקו על-ידי החברה. הליך המכר היה כפוף לזכות סירוב ראשונה של חברת דרך ארץ.
בתום הליך מכירה מורכב, במהלכו בוצעה פנייה לגופי השקעה פיננסיים, התקבלה ההצעה של קרן נוי ישראל לרכישת זכויות המדינה בכביש 6.
בימים אלה נמצא בעיצומו הליך מכרזי חדש להמשך סלילת הכביש לצפון הארץ (קטעים 3 ו-7). המשך הכביש ישתרע מאזור יוקנעם ועד מחלף סומך בצפון הארץ ויכלול מנהרות באורך כולל של כ-3.8 קילומטרים, בעלות כספית מוערכת של כ-3 מיליארד שקל. הרחבה זו תשלים את סלילת כביש 6 בצפון הארץ.
"1.4 מיליארד שקל יחזרו לשמש את ציבור האזרחים"
שר האוצר יובל שטייניץ מסר בתגובה:
"אני מברך היום על מכירת זכויותיה של מדינת ישראל לקרן נוי. כביש 6, חוצה ישראל, הינו דוגמה לאחד הפרויקטים המוצלחים שהוקמו על-ידי הממשלה בשיתוף המגזר הפרטי. הצלחה זו נובעת מכך שכל גורם בפרויקט תרם ממומחיותו, בה יש לו יתרון יחסי. התוצאה היא כי סללנו כביש איכותי המנוהל בצורה מודרנית לרווחת תושבי המדינה ובנוסף, בשל הניהול היעיל של הסקטור הפרטי, הצלחנו למכור את הזכויות הפיננסיות של המדינה תמורת סכום משמעותי של 1.4 מיליארד שקל שיחזור וישמש את ציבור האזרחים".
יו"ר קרן נוי, פיני כהן, אשר הקימה את שותפות נוי חוצה ישראל, מסר: "קרן נוי חוצה ישראל גאה להיות חלק מפרויקט כביש 6 ואנו מברכים את שר האוצר, את החשבת הכללית ואת סגנה, על ביצוע מכרז מורכב וחשוב זה. קרן נוי השקיעה בהליך מאמצים רבים, ידע וניסיון רב ואני מודה למנהלי הקרן רן שלח, גיל-עד בושביץ וליועצי הקרן, שעסקו במכרז ימים כלילות. מדובר באחד הפרויקטים החשובים ביותר בתחום התשתיות במדינת ישראל, ואנו נעשה כמיטב יכולתנו להביא לידי הצלחתו בשלבים הבאים בעתיד".