הודעת דואר אלקטרוני ששלח לאחרונה דוקטורנט במינהל חינוך מישראל, הלומד באוניברסיטת טורונטו, והתשובה שקיבל מאפשרת הצצה אל מאחורי הקלעים של עבודת מרכז המחקר והמידע של הכנסת.
הדוקטורנט כתב, בדואר אלקטרוני ששלח למרכז, כי במסגרת קורס בתיאוריה ומדיניות בחינוך, עוסקים הדוקטורנטים בטורונטו, בין היתר, בתפקיד שממלא מחקר בקביעת מדיניות ופרקטיקה בחינוך. הוא ביקש לדעת "באיזו מידה עבודת מרכז המחקר והמידע של הכנסת משפיעה בפועל על חקיקה ועל קביעת מדיניות, והאם ידוע למרכז האם וכיצד חברי הכנסת וקובעי החלטות אחרים מתייחסים למסמכים אשר אתם מפיקים, ומה ההשפעה של המידע והראיות שאוספים במרכז?"
עוד ביקש הדוקטורנט לדעת האם החוקרים במרכז הם עצמאיים לחלוטין, מהם המשאבים העומדים לרשותם, מהי הנגישות שיש להם למידע לצורך מחקר שכותב המרכז והאם מוכרים גופים מקבילים במדינות אחרות. התשובות שקיבל ממנהלת מרכז המידע והמחקר, ד"ר שירלי אברמי, שופכים אור על תפקוד המרכז:
מרכז שמהווה עזר רב
ד"ר אברמי פתחה את תגובתה בציטוט מדברים שאמר יו"ר הכנסת, ראובן ריבלין על המרכז בדיון בחוק ההסדרים במליאת הכנסת. "הממ"מ הפך לשם דבר, ונדמה לי שכל מכוני המחקר בארץ מרוממים ומעלים את שמו כמוסד אשר מספק חומר בצורה נפלאה לחברי הכנסת. אנחנו מודים לו על הערותיו, גם בהכנת התשתית לקביעה מה יופרד מחוק ההסדרים ומה לא. הם היו לעזר רב גם לנשיאות הכנסת, בוודאי גם ליושב-ראש ועדת הכנסת בתפקידו זה וגם בוודאי לכל הקואליציה", אמר ריבלין.
כמו-כן, ציטטה אברמי את דברי ח"כ
שלי יחימוביץ' מדיון ועדת הכספים שעסק בחוק ההסדרים. לדברי יחימוביץ': "יש לנו מחלקת מחקר מצוינת ואם יש נקודת אור בשנים האחרונות, זה התפקיד המדהים של מחלקת המחקר שבפעם הראשונה בתולדות הכנסת באמת נותנת כלים לחברי הכנסת, כלים ביקורתיים כלפי עבודת הממשלה". ד"ר אברמי ציינה עוד כי המרכז נמצא במעמד של משקיף (כמו ארה"ב) ב-ECPRD –European center of parliamentary research and documentation.
תהליך עצמאי לחלוטין
רפרנט המרכז בוועדת החינוך, יובל וורגן, הוסיף בתשובתו לסטודנט פרטים נוספים. בהתייחס לעצמאות החוקרים סיפר לו כי "החוקרים במרכז, כמוני, עצמאיים במובן זה שהם אינם נדרשים לייצג עמדה מסוימת, או להגביל את עצמם למקורות מסוג מסוים, בעת כתיבת המסמכים. המסמכים שאנו כותבים, למשל בתחום החינוך, נכתבים ברובם לפי בקשה של הוועדה (בדרך כלל יו"ר הוועדה) או של חבר/ת כנסת. הנושא שבו עוסק המסמך נקבע אם כן בהתאם לבקשה, אך תהליך העבודה על המסמך הוא בהחלט עצמאי (כפוף לתהליכי בקרה מקצועיים בתוך המרכז, כמו אישור ראש הצוות ו/או מנהלת המרכז)".
באשר למשאבים ולנגישות למידע, כתב וורגן כי "מקורות המידע הם מגוונים ביותר. החל ממידע זמין ברשת האינטרנט, דרך מאגרי מידע אקדמיים ומקצועיים (בין אם הכניסה אליהם חופשית, כמו למשל ERIC, ובין אם באמצעות מנוי בתשלום), וכלה במקורות ייחודיים כגון תשובות ממחלקות מחקר של פרלמנטים בחו"ל וממשרדי הממשלה, גישה מלאה לכל מאגרי המידע של ארגון ה-
OECD, ועוד".
מחויבים למסור מידע
וורגן הדגיש כי "משרדי הממשלה וגופים ציבוריים רבים אחרים בארץ מחויבים למסור למרכז מידע הדרוש לעבודת החוקרים, מתוקף חוק הכנסת, וזהו מקור מידע עיקרי ושימושי מאוד לצורך פיקוח על עבודת הממשלה, שאינו נגיש לגופי מחקר אחרים. מיותר לציין שבתחומי ההתמחות השונים, כמו למשל החינוך או הבריאות, החוקרים מקפידים לשמור על קשר רציף עם מומחים, גופים וארגונים שעוסקים בתחום, ומקיימים איתם התייעצות הדדית לעתים קרובות".
באשר להשפעה שיש לעבודת המרכז על החקיקה ותהליכי קבלת ההחלטות העבירה מנהלת המרכז, ד"ר אברמי, לסטודנט אסמכתות מדברי חברי הכנסת. לשם המחשה, ח"כ
עינת וילף סיפרה לאחרונה על השפעת עבודת המרכז בנושא הריכוזיות בתקשורת על החלטותיה ועל סדר היום הציבורי. "הוא (המרכז) צבר מעמד כגוף מחקר שאין לו אינטרס חיצוני, ולכן כשהוא עושה מחקרים אני חושבת שסדר היום הציבורי נוטה להיות הרבה יותר מבוסס עובדות וענייני".
כמו-כן, בתשובה לדוקטורנט מטורונטו מביא וורגן דוגמות ספציפיות: "ישנם מסמכים של הממ"מ שוועדת החינוך התבססה עליהם כדי להסיר מסדר היום סעיפים שונים בחוק ההסדרים, שנועדו לדחות או לבטל חוקי חינוך שהכנסת חוקקה (למשל: חוק חינוך חינם לילדים חולים וחוק לימוד חובה לכיתות י"א-י"ב - שאת שניהם משרד האוצר ביקש לדחות או לבטל), או לחלופין כדי להסיר מסדר היום הצעות של הממשלה שהוועדה התנגדה אליהן (כגון גביית תשלומים עבור בחינות הבגרות). יש מסמכים רבים נוספים שהיו (ועדיין מהווים) חלק מתהליכי חקיקה.
"אנו ממלאים תפקיד מרכזי במעקב אחר יישום חוקים שכבר התקבלו, כמו החוק לשילוב תלמידים בעלי צרכים מיוחדים בחינוך הרגיל, חוק יום חינוך ארוך, חוק לימוד חובה לבני 4-3, חוק ארוחה יומית לתלמיד ועוד", כתב וורגן. "מעבר לכך אנו נותנים ליווי שוטף לנושאים השונים שעולים על סדר היום של הוועדה, בהיותה זירה מרכזית לדיון ציבורי, גם אם הדבר אינו מהווה עדיין חלק מחקיקה".
אברמי ביקשה מן הסטודנט לשלוח אליה העתק מהעבודה שיכתוב; עבודה זו תצטרף למחקרים נוספים שעסקו בנושא.