|
וורמברנד. "המחאה לא הצליחה" [צילום: רונן אקרמן]
|
|
|
|
|
"המחאה החברתית פוספסה בגדול משום שהממשלה, שהיא אשר יכלה לתת לה מענה, לא עשתה זאת". כך אומר (יום ב', 16.1.12) מנכ"ל אלון החזקות בריבוע כחול (רשת מגה), זאב וורמברנד. הוא דיבר בכינוס התאגידים השנתי של משרד ראיית החשבון PwC Israel ופורום ה-CFO שהתקיים בחיפה.
וורמברנד טען, שמבחינה הגיונית לא הייתה סיבה להתמקדות המחאה דווקא בענף המזון, בו יש תחרותיות רבה והרווחיות דומה לזו שבאירופה. הוא הסביר את ההתמקדות במזון בכך שמדובר בצורך הבסיסי ביותר של כל אדם, בכך שלכל לקוח יש קשר ישיר עם המוצר ובתדירות הגבוהה של הביקורים ברשתות המזון.
לדברי וורמברנד, יצרני המזון הגיבו למחאה באיטיות יחסית ובהובלת תנובה התמקדו בעיקר בהגדלת האריזות במקום בהורדת מחירים, בעוד רשתות השיווק הורידו מחירים כבר עם תחילתה של המחאה. הוא ציין, כי ברבעון השלישי של 2011 - בו הגיעה המחאה לשיאה - ירד הסל הממוצע ברשתות השיווק ב-2.5%, ירידה משמעותית כאשר מביאים בחשבון שהיא נמשכה רבעון שלם.
"המסקנה שלי מאוד פשוטה", אמר וורמברנד. "ברור לי שאנחנו צריכים להיות פרו-צרכניים ולרצות את הלקוחות. אבל ברור לנו שאם מוזילים 10, 20 או 30 מוצרים - זה לא מה שיכול לרצות את המוחים. הם רצו משהו הרבה יותר גדול. ברור לנו שענף המזון לבדו לא יכול לתת תשובה למה שקורה, כי אנחנו חברות עסקיות שצריכות להרוויח כדי שנוכל להשקיע ולהתרחב.
"יש לנו רגולטור שיודע בדיוק מה צריך לעשות: שכדי להוריד מחירים צריך לטפל במיסים, במכסים, בייבוא ובריכוזיות. למרות זאת, הוועדות שהקימה הממשלה בחרו שלא להשתמש במרכיבים האלה כדי ליצור פתרון. כאשר הרגולטור רוצה, הוא יודע ליצור תחרות, כמו בענף הסלולר. המחאה לא הצליחה, כי מי שיש לו כלים אמיתיים לפעול הוא הממשלה, שלא עשתה זאת וגם מעקרת את מה שכן הושג".