|
אהוד כץ. "משפט שדה" [צילום: יח"צ]
|
|
|
|
|
"לו היינו קונסים סוכני וסוכנויות ביטוח על כל עבירה, אף סוכנות ביטוח לא הייתה יכולה להתקים" - אמר היום (13.3.12) רואה החשבון אליאור גבאי, סגן בכיר למפקח על הביטוח. הוא דיבר בכינוס סוכני בית ההשקעות פסגות, שנערך בת"א בשיתוף פעולה עם עיתון הביטוח והפנסיה "עדיף", והוקדש לאכיפת החוק בנושא זה. הכינוס נערך על-רקע חוק האכיפה החדש, שנכנס לתוקף באוגוסט אשתקד.
גבאי, הממונה על הנושא בפיקוח על הביטוח, המשיך ואמר: "אנחנו מפעילים שיקול דעת, וקונסים רק במקרים של הפרות מהותיות של החוק. איננו בודקים אם הפרת החוק נעשתה בזדון או בשגגה - עצם ההפרה מאפשרת לנו להטיל קנס! עם זאת, הקנסות אינם מטרה אלא אמצעי לחנך את הסוכנים לפעול כחוק. בתוך חודשיים נפרסם שורת ליקויים שגילינו, כדי שהסוכנים האחרים יוכלו להתארגן".
הדובר "ניחם" את הסוכנים באמרו, כי עקב המשאבים המוגבלים של הפיקוח, יבוקרו פחות מ-30 אחוז מכלל סוכני וסוכנויות הביטוח. עוד אמר, כי הפיקוח עורך ביקורות פתע, כאשר נודע לו על מקרה חמור. ברוב המקרים, עם זאת, נעשית הביקורת תוך הודעה מראש לסוכן הביטוח.
נשיא הלשכה: "מעמידים אותנו למשפט שדה"
נשיא לשכת סוכני ביטוח, אהוד כץ, שדיבר אף הוא בכינוס, אמר, בנוגע למחלוקת על גובה דמי הניהול בענף הביטוח והפנסיה: "אנחנו, יחד עם חברות הביטוח, עומדים בנושא זה למשפט שדה ציבורי. בנושא זה מעורבים אינטרסים רבים ושיקולים פופוליסטים, המטשטשים את התמונה האמיתית. הלשכה פועלת ללא ליאות כדי להבטיח, שהסוכן יוכל להמשיך ולהעניק שירות מיטבי".
בנושא האכיפה אמר כץ: "חוק האכיפה המינהלית מעניק סמכויות מוגדלות למפקח, שהוא גם הממונה על שוק ההון. יש בכך פגיעה בלתי-הפיכה בציבור סוכנים גדול ובלקוחות. אני רוצה לקוות, שעד סוף 2012 יפסיקו להטיל קנסות על הסוכנים"".
חוויות מביקורת
סוכן הביטוח עקיבא קלימן, שהוא יו"ר סוכנות הביטוח קלע ויו"ר הוועדה לביטוח פנסיוני בלשכת הסוכנים, סיפר על חויותיו מביקורת כזו: "לפני שנה וחצי הודיע לי. נתתי הוראות לבדוק שהכל בסדר בחברה, והכנו מצגת. היה לנו שיתוף פעולה מלא עם המבקרים. לא הסתרנו מהם דבר. אחד מהם התגורר באשקלון, בתקופה שבה ירו טילים על העיר, והצענו לו מגורים בת"א (קלימן לא אמר אם ההצעה נענתה).
מה בדקו? קלימן: "האם יש תיכנון פיננסי אישי לכל מבוטח, האם יש מסמכי הנמקה מפורטים ומלאים לכל לקוח, מה גובה הכיסוי בביטוח חיים ומהי הפרמיה. בדקו גם את הפרטים הקטנים".
עו"ד רועי פוליאק אמר בהרצאתו, כי כל סוכן ביטוח חייב לערוך לקראת ביקורת אפשרית את הפעולות הבאות : קביעת נהלי עבודה ואישורם בדירקטוריון; בדיקת טפסים, לרבות אתר אינטרנטוכרטיסי ביקור של סוכנים ("אסור לסוכן לכתוב בכרטיס שהוא יועץ משכנתאות") הדרכות ועידכונים; מנגנון בקרה. גם רואה החשבון יהודה ברלב פירט את הצעדים שבהם על הסוכן לנקוט, כדי להיות מוכן לכל ביקורת.
העורך הראשי של "עדיף", עופר נוריאל, אמר: "איום הביקורת מרחף מעל כל הסוכנים. הביקורות שכבר נערכו הביאו למסקנה, שחוקי המשחק השתנו, ועל הסוכנים לשנות הרגלי עבודה ישנים. לאחר שהסוכנים יבינו את הכללים החדשים, יפסח עליהם איום האכיפה".
חידוש: אפשר לקנוס גם עובד שכיר
רואה החשבון פוליאק פירט את גובה הקנסות: עיצום (קנס) בסיסי של 75,000 שקל לסוכנות ביטוח, 12,500 שקל לסוכן בודד. בנוסף, קנס אזרחי (=לא פלילי) של 180 עד 270 אלף שקל. אפשר להטיל קנסות גם על מנהל כללי ושותף. לממונה יש סמכות לשלול רשיון של סוכן ביטוח, משווק או יועץ פנסיוני, אך אפשרות זו הופעלה עד עתה במקרים נדירים.
החידוש הדרמטי בחוק, לדברי פוליאק, הוא בסעיף חדש הקובע שאפשר להטיל עיצומים גם על עובדים שכירים בסוכנות הביטוח, אם כי לא על עובדים זוטרים. בנוסף, לא ניתן לעשות ביטוח נגד קנסות אלו.מתברר, כי הקנסות על סוכנויות ביטוח שמחזורן 10 מיליון שקל ויותר לשנה, גבוהים פי ארבעה מהקנסות על סוכנויות ביטוח קטנות יותר.