ועדת הכלכלה של הכנסת, בראשות ח"כ כרמל שאמה-הכהן, דנה היום בהמלצות שהגישה הוועדה שבחנה חלופות לאגרת
רשות השידור ולאופן גבייתה. היו"ר שאמה-הכהן הזכיר בפתח הישיבה כי במסגרת חקיקת הרפורמה ברשות השידור חייבה הוועדה המשותפת לוועדת הכלכלה ולוועדת החינוך את ראש הממשלה, לפני שיעשה שימוש בסמכותו להפחית את האגרה, להקים ועדה לבחינת חלופות לאגרה בראשות מנכ"ל משרדו.
ראש האגף הכלכלי במשרד ראש הממשלה, אמיר ברקן, הציג את המלצות הוועדה ואמר כי ראש הממשלה אימץ את ההמלצה לבחור בחלופה הכוללת הפחתת האגרה ב-5% בשנה, לפי מתווה הקבוע בחוק, והגדלה הדרגתית של אגרת הרדיו המשולמת באמצעות רישיון הרכב. לפי ההצעה, ב-2013 צפויה הפחתה של כ-18 שקלים באגרה לצד העלאה של כ-9 שקלים באגרת הנגבית באמצעות רישיון הרכב, כאשר אגרת הרדיו צפויה להתייקר בכ-50 שקלים עד 2018 ואגרת הטלוויזיה תופחת באותה תקופה בכ-100 שקלים. "אזרח שיש לו רכב אחד ומקלט טלוויזיה ישלם פחות", אמר ברקן. ההצעה כוללת מרכיב נוסף, לפיו חברות הכבלים והלוויין יעבירו מידע לרשות השידור על אודות המינויים. ברקן התייחס לדרך קידום ההמלצות ואמר כי הכוונה היא לשלב את תיקון החקיקה הדרוש בהצעת חוק אחרת של ח"כ שי חרמש, המבקש לפטור מתשלום אגרה בעלי מקלטים שאינם משמשים לקליטת שידורים בעיקר באולמי שמחות.
זמן פציעות
היועצת המשפטית של הוועדה, עו"ד אתי בנדלר, התייחסה לדברי ברקן באשר לכוונה לשלב את ההמלצות בהצעה של חרמש ואמרה: "הצעת החוק של ח"כ חרמש עוסקת במקלטים שאינם קולטים שידורים והממשלה מתכוונת לקחת טרמפ עליה כפלטפורמה לנושא שקשור אכן לאגרה המשולמת לרשות השידור, בין בישירות ובין באמצעות אגרת רישיון רכב בתיקון לפקודת התעבורה. למיטב הבנתי, הדבר אינו תקין ולא יכול להיעשות בדרך הזאת. ברור שלא ניתן לקחת כל הצעת חוק שהתקבלה בדיון מוקדם ו'להלביש' עליה כל תיקונים שרוצים, שיש בניהם זיקה להצעת החוק, כי אחרת לא יהיה לכך גבול וגם הממשלה לא תאהב את הדבר. אני לא סבורה שאפשר להרחיב את הצעת החוק של ח"כ חרמש באופן שתהווה פלטפורמה לטיפול בכלל באגרת רשות השידור ובפקודת התעבורה. לדעתי הממשלה צריכה להתכבד ולהגיש הצעת חוק נפרדת בעניין הזה או למצוא פלטפורמה אחרת".
ברקן התייחס לדברים ואמר כי ישנם הסכמי הרפורמה שצריכים להיכנס לתוקף והכנסת עומדת לצאת לפגרה, וחרמש הסכים באופן עקרוני לשלב את הדברים בהצעתו. "החלופה היא שהשר לא ישתמש בסמכותו להפחתת האגרה ונמתין למושב הבא. "אנחנו בזמן פציעות כי כולנו מחכים להכרעות בכנסת. בלי ועדת החלופות לא ייחתם הסכם המימון שהתלויה בו", אמר ברקן.
ח"כ שי אמר בתגובה: "זה נשמע שאתם אומרים לציבור שאם הוא רוצה רפורמה שישלם. אתם מורידים אגרה שקשה לגבות ומעלים אגרה שקל לגבות - והפראיירים ימשיכו לשלם. אין סיבה להעלות את אגרת הרדיו וצריך אולי לעצור את ההפחתה או למתן אותה". הוא התייחס גם לאפשרויות של הגדלת זמן תשדירי השירות והכנסת פרסומות, ואמר כי צריך לבחון את זה למרות שברור לו שמדובר בנושא שיזעזע את אמות הסיפים וצריך לנהוג בו בזהירות.
4 פנצ'רים ב-3 גלגלים
יו"ר אגודת העיתונאים, דני זקן, אמר כי "אם הפחתת האגרה מ-2004 היא החטא הקדמון שגרם למשבר ברשות ולצורך ברפורמה, אזי ההמשכיות שלה היא בעייתית. דובר על כך שראש הממשלה יקפיא את ההפחתה ולא בכדי הם סירבו להתחייב. אי-אפשר לחכות עוד כמה חודשים, זה לא יקרה הרשות כבר היום מקרטעת בארבעה פנצ'רים בשלושת הגלגלים שאין לה. כוכבים לא יכולים לקבל חוזה והורגים את תוכנית הדגל 'הכל דיבורים'. בשטח הכל בוער, התחלנו לא מזמן בעיצומים, בסופו של דבר לא ניתן יהיה להימנע מפגיעה רצינית יותר. עובדים שעבדו 40 שנה יוצאים עם פנסיה של 3,000 שקלים ואם לא תצא מפה בשורה בימים הקרובים העיצומים יחריפו ויפגעו בכל השידורים בכל הרשתות של
קול ישראל וערוץ 1, כולל דברים גדולים שעומדים לקרות בקרוב". הוא לא פירט.
הוט: אגרה דרך חשבון החשמל
יו"ר רשות השידור, אמיר גילת, אמר כי הגישה צריכה להיות שכל בית אב צריך לשלם אגרה. הוא התייחס למתווה הרפורמה ואמר כי הרשות נערכת עם שני תקציבים לשנה הבאה, האחד במקרה שהרפורמה יוצאת לדרך והשני במקרה שלא. "אנחנו כבר ביולי ואי-אפשר לחכות יותר, צריך להחליט מה עושים ואם אין רפורמה יש לכך השלכות. נעשים מאמצים לסגור את נושא הרפורמה אך יש עדיין פערים בנינו לבין החשב הכללי".
סמנכ"ל הרגולציה של יס, מיכל רפאלי כדורי, הביעה התנגדות להצעה למסירת רשימת המינויים של החברה. "מדובר בפגיעה בלתי מוצדקת בפרטיות המינויים שלנו, לא נוכל לעשות זאת למינויים קיימים אולי רק לחדשים". דברים דומים אמר סמנכ"ל הרגולציה של הוט, יורם מוקדי, שהציע לגבות אגרה באמצעות חברת החשמל. "בסוף כל צריכת התוכן תהיה באינטרנט ובפלטפורמות אחרות, לכן כל מי שצורך חשמל צורך טלוויזיה", אמר.