|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
נפגעי פעולת איבה בישראל - כל המידע
כתיבת המומחים
הקשר בין טסט שנתי לרכב ותקלות ברכבים ישנים

ערב ההכרעה בוועדת החוקה בכנסת

לשכת עו"ד מנסה לטרפד <br>תיקון שנועד לסייע לחלשים

רשות האכיפה והגבייה יזמה תיקון לחוק שיאפשר ל"פקידי מסלול" לנקוט באמצעי גבייה וכך לחסוך כספים רבים שנדרשים החלשים לשלם כשכר טירחה לעורכי דין
23/07/2012  |   יואב יצחק   |   חדשות   |   תגובות
לשכת הוצל"פ. חלשים יקבלו מסלול מקוצר? [צילום: איתמר לוין]

לשכת עורכי הדין מנסה, בימים אלה, לטרפד תיקון לחוק, שנועד להקים "מסלול מקוצר" שיקל בפרט על אוכלוסיה חלשה הנזקקת לשירותי ההוצאה לפועל. היוזמה לתיקון הוגשה על-ידי רשות האכיפה והגבייה בהוצאה לפועל. הבוקר (יום שלישי) מובאת ההצעה להכרעת ועדת החוקה חוק ומשפט של הכנסת.

הרעיון היישומי העומד על הפרק: לתת בידי "פקידי מסלול" ברשות האכיפה והגבייה את הכלים לניהול הליכי הגבייה - בכפוף לבקשת "זוכה", וזאת במקום שייאלצו הזוכים לשכור את שירותיהם של עורכי דין. בדרך זו יוכלו לחסוך הוצאות כספיות גדולות יחסית, שמגולגלות, בסופו של דבר, גם על החייבים. יודגש: "פקידי מסלול" רשאים ומתוכננים להיכנס לפעולה, רק לאחר שניתנו החלטות שיפוטיות על-ידי הרשמים.

התיקון מוצע במסגרת: חוק ההוצאה לפועל (תיקון מס' 39) (הוצאה לפועל במסלול מקוצר), התשע"ב-2012. חברי הכנסת בוועדת חוקה, חוק ומשפט רואים בכך תיקון נחוץ, נוכח משמעותו החיובית לאוכלוסיה החלשה והחיסכון הכספי הגלום בכך. אולם כאמור, לשכת עורכי הדין נוהגת שוב כ"גילדה", ומנסה לטרפד קבלת התיקון, שכן משמעתו המיידית היא: פגיעה בהכנסות חבריה.

החלשים נאלצים לשלם

בבדיקות שנערכו בלשכת ההוצאה לפועל התברר, כי החייב הממוצע חייב סכום קטן של 1,687 ש"ח, כתשלום לזוכה. אולם תשלום זה מנופח ב-858 ש"ח לפחות - כתשלומים לאגרות ולשכר טירחת עורכי דין. עורכי הדין נוהגים בפועל לגבות אלפי ש"ח ויותר בגין חובות בסכומים של אלפי ש"ח. מי שנפגעים מכך בעיקר הם החלשים: זוכים שתבעו תשלומי צ'קים בסכומים קטנים יחסית, נשים התובעות מזונות וכו'; ובמקביל - חייבים חלשים שנאלצים אף הם לשכור עורכי דין כדי להגן על זכויותיהם.

לשכת עורכי הדין מנסה, כאמור, לטרפד יוזמה זו. לטענתה, התכלית ביצירתו של המסלול המקוצר היא לסייע לאוכלוסיה חלשה לגבות את חובה, אך לא לגופים מוסדיים כמו בנקים וחברות ביטוח חברות תקשורת. נטען עוד, כי רשות האכיפה והגבייה מבקשת בעצם לייצג זוכים ולנקוט בשמם בהליכי הוצאה לפועל נגד חייבים. "זה מוביל לניגוד אינטרסים, ייצוג הזוכים במסלול המקוצר מביא את רשות האכיפה והגבייה לנקוט צד והטיה כלפי זוכים", בעוד שרשות האכיפה והגביה, שהינה אורגן של המדינה, "אמורה להיות גוף נייטראלי".

לשכת עורכי הדין: ניגוד עניינים?

בהודעת לשכת עורכי הדין נפלו מספר רב של טעויות ואי-דיוקים. ללשכת עורכי הדין ישנו אינטרס ברור למנוע התייעלות ההליכים, אולם אין לקבל מצב שבו מועמס על חייב קטן חוב של מאות שקלים המיועד לממן את ציבור עורכי הדין. הניסיון למנוע הליכי התייעלות בתחום כה רגיש כמו ההוצאה לפועל הינו מכה אנושה לחייבים הקטנים, למשק הישראלי ולמשלם המיסים.

"כאשר בקשות מוגשות דרך המסלול המקוצר", טוענת לשכת עורכי הדין המנסה כאמור לגונן על הכנסותיהם של חבריה, "כיצד הרשמים יכולים ליתן החלטה. שהרי מי שמייצג את הזוכים במסלול המקוצר הינה רשות האכיפה והגבייה וגם הרשמים כפופים לרשות האכיפה והגבייה (יש לציין כי תיקון זה של כפיפות רשמי ההוצל"פ הוא חדש ולא היה בעת חקיקת הוראת השעה של המסלול המקוצר). יש חשש יותר מסביר, כי ייפגע אמון הציבור במערכת האכיפה והגבייה, וכי תפקודה ואמינותה יוטלו בספק. אין תקדים לכך, שרשות של מדינה מייצגת צד באותו הליך בו היא משמשת גם כשופטת באמצעות רשמי ההוצל"פ הסרים למרותה".

הוצל"פ: חיסכון גדול לאוכלוסיה חלשה

רשות האכיפה והגבייה דוחה בתוקף את הטענות. נמסר, כי האוכלוסיה החלשה היא-היא הנהנית העיקרית מהתיקון בחוק, שכן, הגופים הגדולים, ובהן בתי חולים ורשות השידור, מוותרים על חלק ניכר משכר הטירחה. נמסר עוד כי בהשוואת נתוני היעילות של מסלול הגבייה המקוצר אל מול תיקים שהתאימו למסלול אבל נוהלו במסלול הרגיל עולה יתרון משמעותי למסלול המקוצר:

  • שעור גביית החוב היה גבוה ב-18% לעומת המסלול הרגיל.

  • העברת תיק למסלול המקוצר מגדילה את שיעורי הסגירה ב-36% לעומת המסלול הרגיל.

  • המסלול המקוצר עולה פחות לכל המעורבים – במסלול הרגיל מתווספות הוצאות שונות (כגון שכ"ט, הוצאות גבייה וכד') בסך ממוצע של 50% מהתיק, ובכך נפגעים החלשים ביותר שהינם החייבים.

  • לו היו עוברים כל התיקים המתאימים ממסלול רגיל למסלול המקוצר, היה נחסכות הוצאות של למעלה מ-222 מיליון ש"ח. המרוויחים? החייבים הקטנים, אנשים שזכו בפסק דין ומבקשים לגבותו, המשק הישראלי, ולמעשה כולם. היחידים שהיו מפסידים הם עורכי הדין ולכן ברור מדוע הם מתנגדים למסלול המקוצר.

  • המסלול חוסך כסף גם לחייבים. בשנת 2011 נחסכו הוצאות של למעלה מ-10 מיליון ש"ח שהיו מושתות על חייבים לו היו מתנהלים תיקיהם במסלול הרגיל.

  • שיקול דעת עצמאי של זרוע הגבייה הינה פרקטיקה מקובלת בעולם. במחקר שנערך על-ידי חברת Lexidale נבדקו לעומק שבע שיטות משפט חשובות, שלשכת עו"ד טענה כי אין בהן מנגנונים דומים, אולם מסתבר שבכולן יש למנגנון הגבייה עצמאות וכי נובעות מכך תועלות רבות.

  • הטענה כאילו המסלול משרת בעיקר חברות איננה נכונה. רק 5.5% מהזוכים הינם גופים מסחריים פרטיים. בלמעלה מ-80% מהתיקים הזוכים הינם בתי חולים. מדובר במנגנון מדינתי המשרת את רווחת הכלל וחוסך כסף רב.
1. סקירה משווה: המסלול המקוצר לפי פרק א1 לחוק ההוצאה לפועל, התשכ"ז - 1967 / יצחק אילת; 2. סקר משווה במדינות העולם / רבקה אהרוני; 3. נייר עמדה / יוסף ויצמן
מצ"ב סקירה משווה ממדינות שונות בדבר קיומו של המסלול המקוצר. הסקירה מקיפה קרוב ל-30 מדינות, וממנה עולה, כי אין בשום מדינה מהמדינות שנבדקו גוף ממשלתי הפועל כחברת גביה ומעניק שירותי גביה לגופים פרטיים נגד גופים פרטיים אחרים. הסקירה בוצעה על ידי המחלקה הבינלאומית במשרד עו"ד יצחק אילת, המספק ללקוחותיו שירותי גביה בארץ ובעולם. משרד עו"ד יצחק אילת שותף ונציג בלעדי בישראל של ארגון הגביה הבינלאומי הגדול והיוקרתי TCM , המעמיד לרשותו מערך גביה עולמי יעיל ואפקטיבי, בין היתר, באמצעות רשת של כ- 150 משרדי עורכי דין, המתמחים בתחום הגביה בארצם. המסקנה המתבקשת היא כי הפעלת המסלול המקוצר בארץ הינה תקדים שאין כמותו במקום אחר בעולם, ולאור חסרונותיו הרבים, כפי שפורטו בניירות עמדה קודמים מטעמנו, נראה, כי רצוי לבחון את הפעלתו במתכונת קבועה בזהירות רבה. עו"ד ליאור שפירא, יו"ר פורום הוצאה לפועל, צירף סקירה זו במסגרת עמדת לשכת עורכי הדין לסדר היום, לקראת הדיון הבא שיתקיים בסוגיה בוועדת חוקה.
תגובה רשות האכיפה והגביה להודעה לעיתונות
בהודעת לשכת עורכי הדין נפלו מספר רב של טעויות ואי-דיוקים. ללשכת עורכי הדין ישנו אינטרס ברור למנוע התייעלות ההליכים, אולם אין לקבל מצב שבו מועמס על חייב קטן חוב של מאות שקלים המיועד לממן את ציבור עורכי הדין. הניסיון למנוע הליכי התייעלות בתחום כה רגיש כמו ההוצאה לפועל הינו מכה אנושה לחייבים הקטנים, למשק הישראלי ולמשלם המיסים.

תאריך:  23/07/2012   |   עודכן:  23/07/2012
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
לשכת עו"ד מנסה לטרפד תיקון שנועד לסייע לחלשים
תגובות  [ 18 ] מוצגות   [ 18 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
גרי
23/07/12 23:09
 
shailash
24/07/12 11:16
 
למגיב לגרי -
9/08/12 17:03
 
לגרי
9/08/12 16:46
2
יש מיש
23/07/12 23:16
3
ע.ג.
23/07/12 23:39
4
אורי... .
24/07/12 03:11
 
שלומי-כלכלן
25/07/12 02:30
5
מי הם שיטרפדו
24/07/12 06:10
6
מריבית עצומה
24/07/12 08:18
 
shailash
24/07/12 12:20
7
אריאל לוין
24/07/12 08:42
 
כותבי תרחישם12-12
24/07/12 09:36
 
ירון זכאי 1
25/07/12 15:19
8
כותבי תרחישם12-12
24/07/12 09:30
9
אזרחית כואבת
24/07/12 13:44
10
חזק הנביא
3/08/12 10:09
11
חזק הנביא
3/08/12 11:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
טורניר הכדורסל האולימפי הולך להיות אחד מההיילייטס הגדולים בלונדון. נבחרת ארצות הברית עמוסת הכוכבים תגיע כפייבוריטית המובהקת למשחקים, כאשר שאר הנבחרות ינסו כמובן רק לדגדג. מי שמסתמנת כיחידה שמסוגלת לעצור את ה"דרים טים" היא ספרד, שנראית כעמוקה והאיכותית ביותר מלבד הקבוצה של מייק ששבסקי.

מחר (שלישי), בבפלאו סנט ג'ורדי בברצלונה, ייפגשו השתיים למשחק הכנה אחרון לפני תחילת האולימפיאדה. האמריקאים מגיעים למשחק לאחר ניצחון לא קל על ארגנטינה 80:86 של מאנו ג'ינובילי, ואילו הנבחרת מחצי האי האיברי באה מעודדת אחרי שבעה ניצחונות רצופים במשחקי ההכנה. מי שיהיה נרגש במיוחד יהיה פאו גאסול, שיפגוש את חברו הטוב מהלוס אנג'לס לייקרס, קובי בריאנט.


אחרי יכולת טובה מאוד אבל תיקו מאופס במשחק הראשון במחנה האימונים מול אולימפיאקוס ניקוסיה, הפועל באר שבע סוף סוף הביאה לידי ביטוי את כוחו של החלק ההתקפי כשניצחה היום (שני) 1:2 את אלקי לרנקה הקפריסאית. דובב גבאי כבש צמד במחצית הראשונה והקפריסאים צימקו בפנדל במחצית השנייה. אלישע לוי אמר אחרי המשחק לאתר הרשמי: "הקבוצה ממשיכה בהתקדמות שלה, אני מרוצה מהמחוייבות".

האדומים התחילו מצוין את המשחק ולחצו על כל המגרש. בזמן שמספר זרים נבחנים בקבוצה, דווקא המחלקה הישראלית עשתה את העבודה. תומר סוויסה, מלך השערים של רמת השרון בעונה הקודמת, שיחק מצויין וסיכן שוב ושוב את שער היריבה. לבסוף דובב גבאי היה האיש החד ביותר והעלה את האדומים מהנגב ליתרון.


23/07/2012  |  זיו אברג'יל  |   חדשות
פצצת מרגמה שירו (יום ב', 23.7.12) הסורים בסמוך לגבול עם ישראל, נחתה בשטח המפורז בצדו הסורי של הגבול. לא ברור האם הירי בוצע בידי צבאו של הנשיא בשאר אסד או בידי המורדים.
23/07/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
מנחם בן שהתפרץ במהלך הפסקת פרסומות כלפי קרן נויבך כלפי צוות המשדר "סדר יום" ברשת ב', ומחה על כך שנויבך אינה מאפשרת לו לדבר וקוטעת אותו, לא הוזמן להגיש שוב את התוכנית לצידה מחר.
23/07/2012  |  עידן יוסף  |   חדשות
המדינה תשלם להקדש ע"ש יעקב הייטנר פיצוי של 1.5 מיליון שקל, על מגרש שהפקיעה מההקדש לפני 43 שנים. כך פסק באחרונה (4.7.12) בית המשפט העליון. המדינה הציעה לשלם פיצוי של...1,450 שקל, ועתה תשלם פיצוי גבוה פי 1,000 !
23/07/2012  |  אלעזר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
ביקרתי בימים אלה (אפריל 2024) בשני מוזאונים אלה בהפרש שעה    האמינו לי אותם תכנים ואותם צילומים פחות או יותר דומים בשני המוזאונים. שניהם עוסקים בארגון האצ"ל מאז הקמתו עד פירוקו
צבי גיל
צבי גיל
אל לקחי השואה יש להוסיף לקח חשוב והוא ולהשקיע מרץ וכל המשאבים לרבות ממון כדי להתמודד עם אותם ערוצי רשע ורעל שמאיימים על קיומנו כחברה חופשית
איתמר לוין
איתמר לוין
ע"פ 347/88, איוון דמיאניוק נגד מדינת ישראל. השופטים מאיר שמגר, מנחם אלון, אהרן ברק, אליעזר גולדברג, יעקב מלץ. 29 ביולי 1993
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il