ועדת הכלכלה של הכנסת קיימה (יום ד', 25.7.12) דיון מחודש בהצעה של חברי הכנסת
אורי מקלב,
משה גפני,
יריב לוין והיו"ר שאמה-הכהן, המסדירה את נושא החזרי החיובים בעסקות מתמשכות. הצעת החוק נועדה להתמודד עם מצב שבו הלקוח מחויב בעסקה מתמשכת בהוראת קבע מחשבון הבנק או כרטיס האשראי שלו, כאשר הוא מחויב בחיוב יתר שגוי, לעיתים במה שזכה לכינוי "שיטת מצליח".
הדיון היום עסק רק בנושא דמי הטיפול שיהיו החברות מחויבות לשלם ללקוח שגילה כי נגבה ממנו חיוב עודף. זאת לאחר שבדיון הקודם קבעה הוועדה כי דמי הטיפול שישולמו ללקוח, בשל הטרחה שנגרמה לו, יעמדו על 24 שקלים. היום אושר בוועדה כי הפיצוי יופחת מ-24 שקלים ל-16 שקלים.
נציגת איגוד לשכות המסחר, שוש רבינוביץ, אמרה כי הפיצוי הוא "מנגנון חדש ומסוכן שאין דומה לו, הפותח פתח לפיצוי ללא הוכחת נזק". היא הזכירה כי לקוח שלא נענה בהתאם לחוק ולא קיבל את כספו בחזרה, תוך זמן קצר ובתוספת ריבית והצמדה, יוכל לתבוע פיצוי עונשי של עד 10,000 שקל ולכן באיגוד מבקשים לבטל את החזר דמי הטיפול. נציגת חברת בזק, עו"ד איילת כהן מעגן, הוסיפה כי המנגנון הוא כמו "ענישה כפולה".
ח"כ אורי מקלב הזכיר כי ההצעה המקורית הייתה להטיל סוג של קנס על עוסק שיפר את החוק בצורה שחוזרת על עצמה ולחייבו בתשלום פיצוי ללקוח בסך 1,000 שקלים. לדבריו, חברי הכנסת הסכימו להסתפק בהחזר ההוצאות שנגרמו לצרכן בגין הטרטור. היו"ר שאמה-הכהן הצטרף לדברים ואמר כי אין לו כוונה לבטל כליל את המנגנון, אולם לאחר התייעצות עם יוזמי החוק הוא קיבל את דעתם שאפשר להתגמש בנושא ולהפחיתו.
כזכור, לפני כשבועיים אישרה הוועדה את ההצעה לקריאה שנייה ושלישית וקבעה כי החברות יחויבו לברר את טענות הצרכן תוך עשרה ימי עסקים מיום הפנייה, ובמידה שטענתו נמצאה מוצדקת להשיב לו את כספו, בתוספת ריבית והצמדה, תוך ארבעה ימי עסקים. כמו-כן אישרה הוועדה כי חיוב עודף של יותר מ-50 שקלים יוחזר לחשבון הלקוח וחיוב נמוך יועבר כזיכוי בחשבון החודשי הבא של הצרכן, במידה שהחשבון מחויב לא יותר מ-30 ימים לאחר תום ימי הבירור. כמו-כן, נקבע כי תוך 21 ימי עסקים מיום הפנייה ישלח העוסק לצרכן תשובה בכתב, על-מנת להודיע לו את תוצאות הפנייה. עוד אושר כי ההצעה תיכנס לתוקף ב-1 בנובמבר והיא תחול על פניות שיוגשו מאותו יום ואילך.