חברות כרטיסי האשראי ויזה כ.א.ל (כרטיסי אשראי לישראל), לאומי קארד וישראכרט, הודיעו על הפסקת קשריהן העסקיים עם חברת המכרז הישיר, בשל הקשיים הכספיים אליו נקלע המכרז. חברות האשראי הודיעו למועצה לצרכנות, כי אין ביכולתן להחזיר לצרכנים כספים שכבר שולמו, עבור מוצרים שלא סופקו, ומי שקיבל התחייבות כזאת, מחזיק ב"צ'ק ללא כיסוי". החברות מבטלות רק תשלומים עתידיים שטרם הועברו, עקב "כשל התמורה".
אל המועצה הישראלית לצרכנות ממשיכות לזרום תלונות מצרכנים נגד "המכרז הישיר". הצרכנים מלינים, כי מוצרים שרכשו לפני מספר חודשים במכרז לא סופקו להם. בעקבות הפרסומים האחרונים, לפיהם החברה נקלעה לקשיים כספיים וכי הנהלת המכרז נמנעת בשיטתיות מלהגיב באופן ענייני לגבי בירורים בדבר מצבה הכספי, ערכה המועצה בימים האחרונים בדיקה בקרב גורמים שונים, ממנה מצטיירת תמונה מדאיגה של חשש מפגיעות ממשיות בציבור הצרכנים, דבר המחייב בזהירות רבה.
המועצה לצרכנות מבהירה, כי מתלונות הצרכנים עולה אף חשד להתנהלות חמורה של המכרז. שכן, לא זו בלבד שבמקרים רבים גבה כספים מצרכנים ולא סיפק להם את המוצרים שרכשו במיטב כספם, אלא שגם הבטיח להם הבטחת שווא כי חברות האשראי יחזירו להם את הכספים ששילמו עבור מוצרים שלא קיבלו. חברות האשראי הבהירו למועצה, כי אינן יכולות להחזיר לצרכנים כספים שכבר שולמו, משום שבחשבונות המכרז לא נותרו כספים. באחת מחברות האשראי אף טענו, כי התחייבות המכרז לצרכנים להורות לחברת האשראי לבטל את העסקה היא "צ'ק ללא כיסוי", ומדובר למעשה בצרכנים שקיבלו נייר שלא שווה כלום.
מחברת 'לאומי קארד' נמסר, כי מאז ינואר 2003 הפסיק המכרז את קשריו העסקיים עם החברה ועבר לעבוד עם ויזה כ.א.ל. מחברות האשראי ישראכרט וויזה כ.א.ל נמסר, כי בשל מצבה הכספי של החברה הפסיקו לאחרונה לעבוד עימה. חברות האשראי הבהירו, כי הן נענות לפניות צרכנים המבקשים לבטל עסקאות בשל "כשל תמורה" ומבטלות תשלומים עתידיים אם נותרו כאלה.
מבדיקת המועצה עולה, כי למרות התמונה ממנה עולה חשד כבד כי המכרז הישיר נתון במצב כלכלי קשה וכי אינו עומד בהתחייבויותיו לצרכנים, הרי שכניסה לאתרי האינטרנט של המכרז Iwin ו-Thebid, מתיימרת לשדר "עסקים כרגיל", כשהמכרז ממשיך לקחת פרטי כרטיסי אשראי מצרכנים, למרות מצבו הכספי. בבדיקת המועצה בקרב מספר ספקי מוצרים המוצעים למכירה באתרים נמסר, כי העסקות בימים אלה מתבצעות ישירות מולם, כלומר, הם מקבלים את הכספים ישירות מהצרכנים ולא מהמכרז. אחד מהספקים אף הבהיר למועצה, כי הוא נוהג במשנה זהירות בלקוחות המכרז הישיר ואינו מחייב את חשבונו של הצרכן, לפני שזה הציג בפניו אישור כי המוצר הגיע לידיו.
המועצה לצרכנות מדגישה, כי לצרכן המוסר כיום את פרטי כרטיס האשראי למכרז הישיר אין כל דרך לדעת האם המכרז, הנמצא בקשיים כלכליים, יחייב את כרטיסו - על כל המשתמע מכך, או שהכרטיס יחוייב על-ידי ספק המוצר, ישירות, כשכל עוד שיטת הפעולה היא כזו קיימת בעייתיות לצרכנים.
אשר-על-כן, דורשת המועצה מהמכרז הישיר כי לא יתבקשו פרטי האשראי אלא אם נמסר לצרכן מפורשות שם המוטב (העסק שיחייב את הכרטיס), כשכל שיטה אחרת במצב עניינים זה יש בה סיכון לצרכנים. דרישה זו של המועצה, באה הן על-רקע מצב המכרז הישיר והן על-רקע הבעייתיות הכללית בתחום רכישות בשיטת המכרזים.
מנכ"לית המועצה לצרכנות, גלית אבישי, מוסרת כי בנוסף לצורך במודעות הצרכנים למצבו של המכרז, על כל צרכן שהזמין מוצר ולא קיבל אותו במועד, לפנות לאלתר לחברת האשראי בדרישה לעצור את התשלומים שנותרו, ומדגישה כי המועצה דורשת מהמכרז לפצות את כל הצרכנים שניזוקו, ואם לא יעשה כך, המועצה לא תהסס מהגשת תביעות אישיות נגד מנהלים ונושאי משרה של המכרז.
אבישי אמרה עוד, כי המועצה מסיימת בימים אלה גיבוש הצעת חוק לתיקון חוק הגנת הצרכן לגבי אחריות המוכר בעסקת מכר מרחוק, באופן שיקטין את סיכוני הקונים במכרזים ובאתרים באינטרנט.
המכרז הישיר: איננו מבטיחים ודאות בהספקת המוצרים
תגובת הנהלת המכרז הישיר: במענה לפניית המועצה לצרכנות, בניסיון לברר חשד לקשיים כלכליים חמורים במכרז, ולדרישת המועצה כי מנכ"ל המכרז ישיב לה בחתימתו, התקבל אתמול (30.9.03) במועצה מכתב אנונימי של המכרז, עליו לא מופיע שם כלשהו, בין אם של המנכ"ל או כל נושא משרה אחר.
גם בתגובה זו, אין כל התייחסות למצבה הכלכלי של החברה, אלא טענה כי המכרז אינו מבצע עבירות חמורות ואינו מטעה, אלא פועל על-פי הדין. כן נטען, כי אספקת המוצרים אינה בשליטת המכרז ולכן המכרז אינו מבטיח וודאות להספקת המוצרים.