"התקנות יצרו הליך פוליטי מורכב ומסורבל המעכב ברשויות מקומיות רבות את בחירתו של רב העיר, ורצוף בפרצות המאפשרות הפרת כללי מינהל תקין". כך אומרת (יום ה', 22.11.12) שופטת בית המשפט העליון,
עדנה ארבל, על התקנות משנת 2007 לבחירת רבני ערים.
ארבל מוסיפה: "ברשויות מקומיות רבות מתעכב מינוי רב העיר במשך שנים רבות מבלי שצורכי הדת של תושבי הרשות מקבלים מענה ראוי כנדרש. כמו-כן עולה מדיווחים תקשורתיים, כי פעמים רבות מסכמים נציגי המפלגות השונות ברשויות המקומיות על זהותם של רבני העיר שימונו עוד בטרם הליך הבחירות. העובדה כי בסופו של הליך רבנים אלו אכן נבחרים, מלמדת על חוסר התוחלת בהליך הבחירות הקיים כיום. לטעמי, אם כן, היה ראוי לבצע חשיבה מחודשת בעניין הליך הבחירות לרבני עיר, ומכל מקום ראוי שיהיה פחות מסורבל ויותר מהיר, כך שלא יחלפו חודשים רבים ולעיתים שנים עד לסיומו, שמשמעותם פגיעה בתושבי המקום".
השופט
יורם דנציגר הצטרף לדברים: "אני מבקש להצטרף להערותיה של חברתי לעניין ההליך המורכב והמסורבל לבחירתם של רבני עיר, כפי שעולה, בין היתר, מפסיקת בית משפט זה. הליך זה לא זו בלבד שהוא גורם לעיתים לעיכובים בלתי נסבלים בבחירת רב עיר, אלא שיש בו פרצות המאפשרות הפרת כללי מינהל תקין. נראה כי הגיעה העת לתיקונם של ליקויים ופגמים אלו".
ואילו השופט הדתי
נעם סולברג הוסיף: "הליכי בחירת רבני עיר טעונים תיקון, למניעת ביזיון וקצף שבמצב הדברים כיום, ולהבטחת מתן מענה הולם לצורכי הדת של תושבי הערים".
הדברים נאמרו בהחלטת בג"ץ לדחות את עתירתו של יו"ר המועצה הדתית בפתח תקוה, הרב שמעון ביטון, נגד ההליכים לבחירת רבני העיר. ההחלטה באה לאחר שמבקר המדינה דאז,
מיכה לינדנשטראוס, נמנע ממתן צו הגנה קבוע לביטון, אשר טען שנעשים ניסיונות להדיחו בשל חשיפת שחיתויות במועצה. ארבל קובעת, כי במצב זה - הליך הבחירות היה תקין ואין מקום לבטלו.